/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Klipning af kløer
Fra : AnneMBS
Vist : 3926 gange
100 point
Dato : 04-04-10 21:40

Hej allesammen.

Jeg er den heldige ejer af en dejlig amazonpapegøje på omkring 10 måneder.
Hun er en dejlig udadvendt fugl som elsker at snakke med folk og sidde og skråle dyyygtiii!!! både i og udenfor buret.. :D

Men jeg har dog et problem. Hun har fået lidt lange negle, og jeg har ikke mod nok til at prøve igen, da jeg sit kom til at klippe for langt på en enkelt negl.

Så her kommer mit spørgsmål.

Er der nogle fuglekyndige mennesker på eller tæt på byen Sønderborg, som kan finde ud af at klippe kløer på en amazone?

Hvad koster det at få klippet kløer hos dyrlægen? Altså gennemsnitspris?

Findes der en skudsikker løsning til at jeg selv kan klippe hendes kløer uden at klippe for langt?

Håber i kan hjælpe mig.

P.S. Hun har sorte kløer

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-04-10 23:22

Du kunne jo nøjes med at klippe kun lidt af spidsen, sådan ca. ½ cm, naturligvis afhængig af hvor meget for lange kløerne er, - og dermed klippe kløerne lidt tiere, så kan det vel ikke gå galt.
Det bedste værktøj til dette er nok en katteklosaks, da denne klipper og ikke maser kloen/neglen over. Sådan en saks findes ved de fleste dyreforretninger, og jeg ved der er en fin dyreforretning med godt udvalg i Sønderborg, skråt overfor Plantorama og pølsevognen, modsat A-Z nu BILKA.
(Det er også det eneste jeg ved om Sønderborg når jeg besøger byen).
En dyrlæge er dyr, det ved vi alle, så prøv at gøre det selv hvis fuglen er medgørlig.
Jeg har aldrig haft Amazoner, men mange andre slags volierefugle, disse skulle dog ikke have klippet kløer.
Jeg klipper selv kløer på hunde og katte endnu, og bruger altid en katteklosaks til kattene.
En katteklosaks koster ca. 50 kroner.
MVH Akle

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-10 00:29

Nogle dyrehandlere kan vist også.

Men rigtigt nok skal man passe på ikke at klippe så det bløder, der kan komme infektioner.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-04-10 12:39

Man kan købe klosakse med en stopper bagpå. Det er oprindelig een til hunde. Men den kunne måske bruges.
Så kan kloen ikke komme længere igennem, end den spids som er nødvendig at klippe.

http://www.pethouse.dk/sakse-kamme/sakse-kamme%20side%202.htm

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-04-10 12:46

Du kunne evt. nøjes med at file kløerne med en neglefil ?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-04-10 13:16

Linket ovenover fra Pethouse viser fint en katteklosaks, den røde og sorte saks.
Personlig ville jeg ikke bruge en hundeklosaks, da afstanden tit bliver for stor når det gælder Gøjen eller for den sags skyld andre dyr. Selv har jeg også hundeklosaks, - har kun brugt den én gang, da jeg ingen "føling" har med klo contra klipningen.
Men, det er naturligvis en smagssag.
Det bliver nok billigst at købe en klosaks direkte ved en dyreforretning.
MVH Akle

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 05-04-10 16:05

Hej allesammen..

Jeg har en klosaks, sådan en med stopper på som jeg bruger til min lille hund, en dansk/svensk gårdhund. Der prøvede jeg at klippe hendes klo, hvor jeg satte stopperen for, og der var hun dejligt medgørlig.

Så kom jeg alligevel til at klippe for langt, selv med stopperen på, og nu bider hun efter mig når jeg skal gøre det, men det er nok fordi at jeg sidder og tøver inden jeg skal klippe.

Har også prøvet at file, men det kan hun overhovedet ikke lide. Hun truer mig og flyver derefter sin vej, hvis jeg ikke stopper.

Så nu tør jeg ikke selv. Jeg kan fint klippe hundekløer, da jeg kan ligge hunden i skødet, men det er lidt svært at gøre med en fugl, og det er faktisk kun hende, ikke mine nymfeparakitter jeg har problemer med.

Mange hilsner fra Anne Mette