/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
berberisbær ??
Fra : Trotskij
Vist : 3966 gange
55 point
Dato : 04-04-10 21:05

Hej
Er der mon nogen der ved hvor man kan købe spiselige berberisbær??
For mange år siden kunne man købe dem i en indvandrerbutik i Aalborg, men det kan man ikke længere. Så er der mon nogen der ved hvor i Aalborg og omegn de sælges eller hvor man kan bestille dem online?

De smager SÅ godt i risretter og alt muligt andet. Det er små røde syrlige bær

Pia

PS Ville gerne have givet flere point, men har kun 35

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-04-10 15:07

skriv til Camilla Plum

hun har selv tørret beberisbær. Måske hun vil sælge dig nogle ? Fra sin netbutik www.fuglebjerggaard.dk

Ifølge dette link.

http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/4594.html

Citat
Vi tørrede også berberisbær, som er præcis de samme som man idag bruger meget i Iran til at blande i pilaffer. De kan købes i indvandrebutikker og er et nærmere bekendtskab værd.

citat fra ovenstående link.

Kommentar
Fra : Trotskij

Dato : 05-04-10 16:07

Tak for det Smuller54

Jeg har skrevet til butikken og afventer svar. Men når jeg læser artiklen, så læser jeg:
Citat
Vi tørrede også berberisbær, som er præcis de samme som man idag bruger meget i Iran til at blande i pilaffer.
...som om hun mener vi danskere og ikke "vi" som i Camilla selv
så jeg er ikke så optimistisk ift det med at købe dem hos hende...vi får se...

Til gengæld spurgte jeg dem i min mail, om de ved hvor man ellers kan købe dem.

Jeg vender tilbage når jeg har fået svar!
Pia

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-10 16:23

De tørrede berberis-bær hedder Zareshk.
Jeg har nemlig en pose liggende, som jeg har købt i en invandrergrønthandler.

--Når du ved hvad de hedder så kan det være, at du kan finde dem i en lokalbutik.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-04-10 21:52

Du kunne evt. høre grønthandleren om de kan skaffe dem hjem http://gronttorvet.dk/default.asp?id=76&table=kat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 09:26

Berisbær kan hedde flere ting (mere hvis det skulle købes på nettet i udlandet)

Other Names
berbery, European barberry, mahonia, holy thorn, pipperidge bush, sowberry,
Iranian: zareshk

Jeg har været til åbent hus hos Camilla Plum, og jeg må sige, jeg tror ikke hun har tørrede bær, hun gør det mest i friske økologiske råvarer

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-10 18:39

Citat
Jeg har været til åbent hus hos Camilla Plum, og jeg må sige, jeg tror ikke hun har tørrede bær, hun gør det mest i friske økologiske råvarer

I hendes netbutik har hun ellers lidt af hvert, enebær og tørrede chilli osv osv

http://fuglebjerggaard.dk/netbutik/index.php?cPath=102&osCsid=e66b2c973f63e8f5963e1a6ad42e26c5

Det kan godt være der ikke annonceres med det, men der er måske ikke den store kendskab til berberisbær-" der er måske ikke salg i det"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 18:46

Ehm.... har hun tørrede berberis, så har jeg ikke snuset godt nok rundt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-10 20:09

Citat
Ehm.... har hun tørrede berberis, så har jeg ikke snuset godt nok rundt

næh jeg er nok også bare for optimistisk,

men måske lugter de ikke af noget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 21:31

Måske jeg skulle aflægge Pernille et besøg... så i tv forleden, at hun også er god til kager, mon ikke hun har noget på lager

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-04-10 21:36

Citat
Måske jeg skulle aflægge Pernille et besøg...

det sys jeg er en god ide, måske du kan komme med noget nyt til os ( og lige udfritte hende om de har berberisbær eller berberisbærkager ?)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 21:46

smuller-54, hvis ikke det var fordi du bor der imellem de store lande, så skulle du næsten komme til Camillas høstmarked... jeg siger dig der er meget lækkert- men dyrt - for det er jo økologisk