/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
TV Antenne
Fra : falc
Vist : 1145 gange
100 point
Dato : 02-04-10 14:41

Er der en som har målene på en antenne til de nye digitale signaler? falc.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-04-10 14:50

Fra 1 cm til 200 METER

Hvilke mål taler du om

ENHVER form for antenne kan modtage digitale signaler

DIN signalstyrke, derimod, bestemmer hvad du har brug for.....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-04-10 15:26
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-10 15:31

det hedder en feltstyrkemåler den du skal bruge til at måle signalet
antennen kender ikke forskel på dvb-t eller analog

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-10 15:36

den bedste model er en gitterantenne og kan købes på http://eldanmark.dk/antenne_materialer/antenner_digitale_dvbt_mv/triax_gitterantenne_1934_da.html olign steder

Kommentar
Fra : falc

Dato : 02-04-10 15:59

Jeg tror jeg selv har fundet svaret.C=l gange f.C lysets hastighed i m. for hove senderen 730MHz. giver det (længde) 0,41m. falc

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-10 18:24

Det digitale signal sendes ud på UHF båndet, så en almindelig UHF antenne rettet mod den nærmeste sendemast vil være rigeligt.

Grunden til at man også bruger rundstrålede antenner er; alle sendermaster udsender de samme programpakker på samme frekvens, hvilket er muligt med det digitale signal, så disse signaler er synkroniseret sammen. Modtageren vil så selv bruge det signal med det største gain.

Det var kun i gamle dage, at man var nød til at sende på hver sin frekvens, med det analoge signal. Men tiden forandre sig, så hvis du har en almindelig UHF antenne, kan den sagtens bruges.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-10 18:27

Citat
Jeg tror jeg selv har fundet svaret.C=l gange f.C lysets hastighed i m. for hove senderen 730MHz. giver det (længde) 0,41m. falc

Det er næsten korrekt, men husk så at fratrække forkortningsfaktoren fra, alt efter hviket materiale den er lavet af, for signalets hastighed er lavere i materialet,end det er i luften, så det giver ca et minus på 4-5%

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-10 21:40

C er normalt lyshatighed i vacuum. Da din antenner er i luft skal den yderligere forkortes på grund af den lavere hastighed i luft.