/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Skifte bredbåndudbyder fra TDC til hvem?
Fra : she79
Vist : 2075 gange
104 point
Dato : 01-04-10 19:14

Hej.

Vi overvejer kraftigt at skifte bredbåndsudbyder fra TDC til en anden..... men der er jo så mange udbydere..... kan I anbefale en god og gerne billig udbyder. Vi har altid været tilfreds med TDC, men synes de er alt for dyre ifht, de øvrige på markedet.

Vi har desuden en fastnetforbindelse, som vi ikke bruger ret meget, men som vi af flere årsager ikke er helt klar til at droppe endnu.... men over 90% af vores fastnetregning er til abbonnementet..... så der må kunne spares nogle penge på evt. at tegne et bredbåndsabb. med telefoni i.

Jeg har kigget på de nuværende tilbud fra Telenor og fra Fullrate..... begge lover op til 10mbit inkl telefoni...... til 199kr /md (fullrate er dog, så vidt jeg kan se dyrere med oprettelsen lige nu)

Kræver nogle af disse abb. en basislinie/bærelinie? Er de inkl i prisen eller, hvad koster det ud over?

Overvejer desuden at oprette trådløst bredbånd (jeg mener ikke mobilt), så den bærbare ikke behøver at være afhængig af kabler for at komme på internettet..... men er der nogle ulemper ved at være på trådløst?? Og er det sikkert nok? kan huske engang, hvor der blev advaret mod trådløst.... men det er ved at være mange år siden.

Desuden, så har vi en mailadresse via TDC (slutter på privat.dk), som alle vores venner kender, kan vi overføre den til den evt. ny udbyder???

Kan I anbefale andre end Telenor eller Fullrate, som vil være bedre for os at vælge??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-04-10 19:27

Hos Telenor kan du få en samlet pakke, som ikke er afhængig af en linie fra TDC, endvidere kan de lægge dit fastnetnummer over på din mobil, så du beholder nummeret, men modtager opkaldende på mobilen, det koster såvidt jeg husker omkring 40 kr. pr, måned, sammenlignet med fastnetabb hos TDC som koster det tredobbelte.

Der er ingen problemer med at køre trådløst i dag, husk bare at du skal kryptere din forbindelse.

Din mailadresse må du desværre sige farvel til, da den ikke kan flyttes.

Men så var det måske på tide, at købe sit eget domænenavn, og bruge det, dette er temmelig billigt efterhånden, og så er det fuldstædnig uafhængigt af din udbyder

Kommentar
Fra : she79

Dato : 01-04-10 19:40

Hej...

1000 tak for dit svar....

det med mailen er self. også en mindre detalje... men rart, hvis man kunne

Dvs. opretter vi os hos telenor... så kan vi regne med at prisen er de 199kr/md for op til 10mbit bredbånd inkl telefoni + de 29kr/md som trådløst udstyr koster... altså 228kr pr. md.... og så kommer de ikke noget oveni til en bærelinie/basislinie?

Kommentar
Fra : she79

Dato : 01-04-10 19:41
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-04-10 19:51

Og når du nu gerne vil skifte kan jeg supplere med at sige at jeg har mit fastnet på en mobeil hos Telenor og sparer nok ca 500,- om måneden iht. fastnetforbindelsen. Du kan oprette for 49,- om måneden fri telefoni (eller næsten) til alle fastnet numre i Danmark. Der kan du snakke 49 timer om måneden for de 49 kr. Men max 59 min ad gangen, så må du smide røret på og ringe op igen så har du nye 59 min.

Mit fastnet er hos TDC pga det er firma betalt. Det bliver dog flyttet til Bredbånd Nord i en 20/20Mbit fiber line her i foråret, så det glæder jeg mig til.

Begge mine voksne børn har hver især Fullrate og det virker upåklageligt. Den ene i København og den anden i Frederikshavn, så Fullrate favner bredt. Intet at klage på

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-10 20:00

Jeg har lige fået rent bredbånd fra Telenor.

De tager altså 199 kr i oprettelse + 99 kr for forsendelse af et modem, idet modemet hænger sammen med abonnementet.
Opsætningen var skidelet idet den medfølgende CD lagde brugeroplysningerne ind i Outlook.

Der er dog stadig tale om betaling til en bærelinie idet alle betaler leje af kobber hos TDC

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-10 20:02

Din e-mail konto bliver lukket når du skifter udbyder, den kan være aktiv i lang tid men pludselig en dag rydder TDC op og så er den væk.
Find en anden uafhængdig mail udbyder hvis du vil have frihed til at skifte internet udbyder, der er flere at vælge imellem:
Hotmail: https://signup.live.com/signup.aspx?ru=http%3a%2f%2fmail.live.com%2f%3frru%3dinbox&wa=wsignin1.0&rpsnv=11&ct=1270144886&rver=6.0.5285.0&wp=MBI&wreply=http:%2F%2Fmail.live.com%2Fdefault.aspx&lc=1030&id=64855&mkt=da-DK&bk=1270144886&rollrs=12&lic=1 den kan bruges i Outlook og Outlook Express + andre mail programmer
Yahoo mail: http://mail.yahoo.dk den kan bruges i Outlook og Outlook Express + andre mail programmer
Sol mail: http://mail.sol.dk/ den kan kun bruges i browseren
+ mange flere
Gmail må du lade andre anbefale, det er profit og reklamer der står bag den så tommel ned for den herfra

Kommentar
Fra : she79

Dato : 01-04-10 20:06

Hej LuffeA.... jeg læste lige på Telenors hjemmeside, at oprettelsen er gratis og at de godt nok tager de 99kr i forsendelse.... men det er self. også værd at give, hvis man sparer måske 100-150kr om måneden ved et skifte ,-)

Hvad skal du give for bærelinien??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-10 20:16

Jeg har brevet her fra Telenor, dateret 15-3, oprettelse 199 kr........installationen er gratis

Muligvis er det fordi at jeg kun valgte en 2 mbit, pt er jeg nødt til at vende hver eneste 50-øre

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-10 20:19

Og bærelinien er ikke udspeciferet, nok fordi at det er hemmeligt hvad de forskellige selskaber betaler i leje, netop det punkt har forbrugerombudsmanden holdt i kog i længere tid.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 01-04-10 20:23

Tak for svar LuffeA.... dvs. at selve prisen for bærelinien er inkl i de 199kr??

For mig er det egentligt lige meget, hvad bærelinien koster, hvis den samlede pris er OK for mig.... så hvis den er inkl i de 199kr/md, så er det jo heller ikke galt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-10 20:43

Okay, Du får den hele.

Oprettelse 199 kr, forsendelse af modem 99 kr, forbindelse 169 kr pr måned, binding 6 måneder.

Den var oprettet efter 10 dage, jeg har ikke fået første opkrævning endnu, men der kommer sikkert også gebyr på månedlige opkrævninger hvis man ikke vil betale over PBS.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 01-04-10 20:44

igen tak for svar

Jeg overvejer kraftigt at skifte til Telenor nu

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-10 21:20

Her står der så levering efter 2-4 uger, hvor jeg fik det efter 10 dage.
Teknikerbesøg koster 695, men det skulle ikke blive aktuelt da Du har et fungerende telefonstik.

Jeg overvejede også Fullrate, men de har ikke nogen mailserver, og jeg bruger helst ikke webbaseret mail såsom gmail.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-10 21:59

Du skal være opmærksom på at man langtfra alle steder -uanset udbyder - kan få en pålidelig 10Mbit linie.
Jeg havde sådan en ved Telenor. Men den blev førs fungerende hele tiden efte at være sat ned til 5M bit - til samme pris.

det er et spørgsmål om ledningslængde og kvalitet til centralen.

Det er for dyrt at leje trådløs enhed hos Telenor. Den kan købes til priser svarende til få måneders leje.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-04-10 09:58

Jeg køre igen Fullrate, har været ude og vende med Weebsped / TDC, og også prøvet perspektivbredbåad.

Fullrate har det minus at de ikke vil slippe SIP phone oplysninger, da de efter deres eget udsagn kun køre IP-telefoni til Centralen. Det gør bare at jeg ikke kan bruge min mobil til min fastnettelefon hjemme. Jeg havde en tanke om at slippe for at have flere enheder, på mit bord.

Tilgengæld virker IP-telefonien upåklageligt uden udfald - (Perspektivbredbånd faldt ud konstant og havde vildt meget Ekko på samtalen).

Oppetiden på Fullrate er fin og de sende SMS hvis der kommer centralfejl eller planlagte afbrydelser på datanettet.

Faktrering (ved Fullrate) trækkes på Dankort havde været federe med PBS...

Men der er godt og skidt ved alt...

vh Ben

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-04-10 11:12

"mailadresse via TDC" er det Mail/Webmail eller Freemail, for Mail/Webmail bliver nedlagt når du opsiger dit abo., mens Freemail kun kræver du har været logget på indefor 90 dage og kræver ikke du er TDC kunde.
Og nej du kan ikke tage din Mail/Webmail mailadresse med dig den er kun til lånes så længe du er kunde hos ejeren/udbyderen.

Pris på basislinie/bærelinie skal står tydeligt ellers er det inkl. i abo. som det er i mit Telenor abo.
(eks. står der hos nogle "kræver en eksisterende basislinie/bærelinie", og er altså så ikke med i prisen)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-10 11:26

Det med den ekstra bærelinie burde være droppet, idet teknikere fra de forskellige udbydere til tider står oven på hinandenfor at skifte eller indstille kort på centralerne.

Det er ikke så længe siden at man SKULLE have et normalt fastnetabonnement hos TDC for også at få bredbånd hos dem, men det har de splittet op nu.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-04-10 13:30

Der tales ikke om en "ekstra" bærelinie kun om der skal være en, via Fastnet eller Basislinie, derudover kan/vil udbyderne ikke samarbejde og bruge samme Kort, hvorfor bliver bærelinien brugt til Fastnet hos en udbyder er det kun muligt at bruge samme bærelinie (altså kabelsæt/2 leder) til ADSL hos samme udbyder. Ønsker man en anden udbyder til ADSL end til Fastnet kraver det derfor 2 bærelinier.
Nå men mhe79 ønsker jo netop at nedlægge sin Fastnet aftale, hvorfor denne snak ikke hører til her.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-04-10 13:34

Citat
Ønsker man en anden udbyder til ADSL end til Fastnet kraver det derfor 2 bærelinier.

Det er nu ikke korrekt, for jeg har haft fastnet ved Sonofon og ADSL ved TDC og det krævede først én bærelinie da jeg frameldte mit fastnet.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 02-04-10 19:06

Prøv dem du arbejder for

Kommentar
Fra : ttharald

Dato : 03-04-10 23:46

Ifølge Dansk Net er begrebet "bærelinie" noget TDC har opfundet for at have en ekstra indtægtsmulighed. Det er humbug og et fup-ord som de ønsker, vi skal hoppe på. Desværre er der mange udbydere, som er lige så "forretningsmindede" som TDC.
Køber du en bil, forventer du naturligvis, at der er hjul på, og ikke noget, du skal betale særskilt for. Det kan jo være, vi snart ser reklamer med: "Nu også med hjul til samme pris".

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-04-10 23:55

Hallo...

Du betaler da også pant for flasker...

Når det er TDC der vedligeholder kober forbindelsen, skal den betales.

Hvis du har en fastnet forbindelse i forvejen, er den betalt og derfor betales der ikek ekstra for en bærelinie...

Hvis der ikke er tilluttet kober, betales det seperart. TDC er en forretning som alle andre.

DSB køre heller ikke gratsi på skinner, de betaler også for brug....

Men der jo let nok at brokke sig over, ting man ikke forstår...

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 22-05-10 19:58

Jeg har først nu set denne tråd.

Mine erfaringer er, at allerførst var jeg TDC kunde, der var jo ikke andre muligheder, men så snart Tele2 kom på banen skiftede jeg omgående.
Jeg var Tele2 kunde i mange år og derefter tvungen Cybercity kunde og nu Telenor, og jeg har aldrig haft et bedre tilbud.
Da vi var tidligere kunder hos ovennævnte kostede det ingenting at konvertere.

Min central kan kun trække 6 ned pg 512 op, det har vi til en pris af kr. 179/måned inkluderet IP telefoni og Mobil uden abonnement, til gengæld betaler vi efter forbrug, men da vi ikke har noget særligt stort forbrug på hverken det ene eller andet telefoni, er det bare penge ned i foret.

I går læste jeg at TDC tager kr. 134/måned bare i abonnement for fastnettelefonen!
Kvaliteten er IPtelefonien er akkurat lige så godt, som da vi betalte ovennævnte overpris bare for abonnementet, og som en skriver, det er pærelet at lave/installere selv - og ja, jeg er af hunkøn!!!!

Mobilen betaler vi lidt mere pr. minut, men da vi kun har dem som sikkerhed, når vi kører bil og/ eller, hvis strømmen går skal man altså lige være klar over, at med IPtelefoni skal der være back up!!!!

Prøv lige at lave et regnstykke?