/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
opsigelses muligheder
Fra : palmerston
Vist : 545 gange
20 point
Dato : 01-04-10 11:40

Hej. Vi har udlejet et parcelhus, som vi tidligere selv har boet i. Problemet er nu at vores ellers så gode lejere har boet der i snart 2 år med en begrænset lejeperiode på 2 år (først 1 år og så 1 år mere). Jeg mener at vide at det ikke er muligt at lave endnu begrænset lejeperiode? Hvad er mulighederne så hvis vi på et tidspunkt har brug for at opsige lejerne?

VH Britt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-04-10 11:49

Hvad skulle hindre jer i at lave endnu en lejeperiode??? Det er da jeres hus???

I må kunne lave en klausul i jeres lejekontrakt, der siger at hvis i selv ønsker at bebo huset, skal i have mulighed for at opsige lejer med f.eks et års opsigelse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-04-10 11:55

Citat
Jeg mener at vide at det ikke er muligt at lave endnu begrænset lejeperiode?

Det er en ordning der eksisterer ved fremleje....

Da du selv ejer huset kan du leje det ud i alle de tidsbegrænsede perioder du lyster....

Dog skal du lige være opmærksom på at såfremt lejer senere i forløbet protesterer mod en opsigelse kan det skabe præcedens at du har fornyet lejekontrakten FOR OFTE

Du vil dog som privatperson ALTID kunne opsige et lejemål med 12 mdr. varsel såfremt DU SELV vil bebo det udlejede....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-04-10 11:55

Du kan, uanset hvad du skriver i en lejekontrakt ikke ringerestille en lejer end lejeloven foreskriver. Et lejemål i et helt parcelhus (ikke kun nogle værelser da det så er en anden lejelov) er at sidestille med en alm. lejlighed og er dermed uopsigelig med mindre lejekontrakten misligeholdes...typisk huslejerestance.

I kan kun opsige lejemålet, hvis I selv (ejeren) skal bruge det udlejede. I så fald er der temmelig lang opsigelsesfrist...husker ikke eksakt hvor lang. Hvis I sælger huset følger lejerne med over til den nye ejer og kan igen kun opsiges efter samme regel som før nævnt.

Men hvis jeres lejere ikke ved dette, så kan I jo gøre hvad I lyster....selvom det ikke er pænt gjort.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-04-10 11:58

Nååå Vi er ikke helt enige Refi LOOL Me ndet er jo før sket Men som "bevis", har jeg netop underskrevet en lejekontrakt på et parcelhus og de regler jeg nævner i mit indlæg er gældende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-04-10 12:07

Citat
"bevis"

Hvorfor mener du DET er et bevis....

Fremleje kan IKKE opsiges i lejeperioden
Fremleje kan KUN ske 2 gange og max 2 år ialt
Begrænset lejeperiode på ens EGEN ejendom kan ske så ofte du lyster (bortset fra ovennævnte tilfælde)

Taler du ejendomsudlejning som erhverv er sagen anderledes - der er du principielt UOPSIGELIG

Ved EGENBEBOELSE af det udlejede er der min. 12mdr. opsigelse, men det kan være næsten umuligt at opsige f.eks. et erhvervslejemål..

Lejer du et parcelhus på alm. vilkår har du ret - det kan ikke sådan opsiges.....

Kommentar
Fra : palmerston

Dato : 01-04-10 17:31

Hvornår er der tale om udlejningsejendom som erhverv?? Vi bor selv i en anden ejendom nu.
Hvad skal der til for at man kan påråbe sig, selv at skulle bruge boligen??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-04-10 18:13

Citat
Hvornår er der tale om udlejningsejendom som erhverv

Når lejer (med udlejers tilladelse) driver erhverv fra ejendommen....

Citat
Hvad skal der til for at man kan påråbe sig, selv at skulle bruge boligen??

At man vil BO der....

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-04-10 08:05

DET ER SOM KRUMMEN SKRIVER,
DU KAN KUN FORLÆNGE DEN BEGRÆNSEDE TIDSUDLEJNING 2 GANGE,
SÅ ER DEN IKKE LÆNGERE GÆLDENDE.
SÅ TRÆDER DEN ALM. LEJELOV I KRAFT, UANSET OM DET ER DIT HUS ELLER EJ.

DU KAN KUN KOMME AF MED DEM, SOM KRUMMEN SKRIVER, VED MISLIGEHOLDELSE, ELLER
HVIS DU SELV SKAL BO DER.

MVH
AG112