/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Aprilia rally koblingsfjeder
Fra : ralled
Vist : 863 gange
80 point
Dato : 31-03-10 00:40

hej

jeg har en aprilia rally, og den accelere ikke så godt, tror der skal ny koblingsfjeder i. hvordan finder jeg den rigtige? det er en helt std scooter med pillet skive i variatoren. hvilken skal jeg vælge for at den køre bedst. der er 5 grams ruller i.

på forhånd tak :)

 
 
Kommentar
Fra : scootergrisen


Dato : 31-03-10 01:03

hvorfor tror du at det er koblingsfjederen ?

Det kan også være rullerne der er slidt.
Eller koblingsbelægningen.
Eller kileremmen.
Eller selve motoren der er noget ivejen med.

Hvis den er standard så skal der vel bare en standard fjeder i hvis det har virket fint indtil nu.

Hvis du sætter den på centerstøtteben med baghjulet over jorden og gas fuld gas "accelerer" den så godt ?

Hvad hvis du holde stille og accelerer et vandret sted hvordan går det ?
Og hvad så når du skal op af begge hvordan går det ?

Men du kan jo starte med at tage variatordækslet af og kigge på dele og se om der er noget som ser slidt ud.

Kommentar
Fra : ralled


Dato : 31-03-10 09:53


det er fordi at jeg ligesom kan mærke at koblingen fedter lidt når man køre fra stilstand.

og har lige skiftet rullerne, jeg tænkte at det kunne være kileremmen der er blevet for slap for da vi havde dækslet af vibrerede den godt nok lidt meget op og ned. men det at den fedter i starten tror jeg er koblingsfjederen, så skifter begge dele.

men hvad hedder standard koblingsfjederen, har kigget på nettet og der er både nogle der er målt i kilo, og nogle i procent og nogle i tykkelse.

Kommentar
Fra : Brightshadow


Dato : 13-05-10 10:46

Jeg tror det du mener er at den lige skal trille inden den begynder at accelere !?

dette sker fordi din slyng kobling(bagerst) kobler til for tidligt, altså ved et omdrejnings tal hvor motoren ikke har moment og begynder først at trække når du når ca. 10kmt

piaggio Zip (2t) har forskellige fjedre i 30 og 45 modellen hvor det er 45 modellens der skal bruges hvis man køre afdroslet.

men du skal nok lede efter et sæt "Små koblingsfjedre +15%" og tjæk lige om det er en kobling med 2 eller 3 fjedre hu har.. (næsten alle scotere køre med 3-bakket kobling std.)

Det er højest usansynligt at du er nød til at montere en anden Koblings-trykfjeder a den eneste job er at holde kilremmen stram hvilket ikke burde være et problem på den org. cylinder..

Gearing justeres ved at skifte ruller :
lettere vægt = lavere gear(højere omd.)
Højere vægt = lavere gear(lavere omd.)

ideén er at ramme det omdrejningstal på krumtappen hvor cylinderen er designet/portet til at trække fx. omkring 8000 omd/min på en std. 50cc cylinder med 5-6 skyllekanaler (kaldet en 45km/t cylinder) mange 30km/t modeller køre med samme cylinder og er så droslet ned på en anden måde..

mvh. Bright..


Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173384
Tips : 31646
Nyheder : 719565
Indlæg : 6381849
Brugere : 218246

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste