/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Varmeafregning ved fraflytning
Fra : rikke300
Vist : 1317 gange
20 point
Dato : 28-03-10 14:08

Jeg solgte en andel pt. 1 april sidste år. Jeg fraflyttede 10 marts-- og jeg har faktisk kun haft bøvl med boligadminstrationen. Først fik jeg brev om at køber ikke havde betalt - det vidste jeg han havde da han havde vist mig bank kvittering ved overdragelse af nøgle-- dernæst ville de have 400 kr ekstra pr. måned jeg havde haft andelen i efterregulering af boligafgift. Jeg kunne huske at forrige ejer også havde fået sådan en regning, unedrede mig meget at man kunne glemme det flere gange - hvilke så gjorde at de frafaldt deres krav.

Nu har jeg lige modtaget en flytte varmeafregning på kr. 6400-- Jeg synes det lyder helt ublu at en lejlighed på 76 m2 kan koste så meget at opvarme i 2½ mdr. Jeg har et normalt varmeforbrug og får altid penge retur. jeg er vidende om at det er de kolde måneder - men jeg synes det lyder som et helt vanvittig forbrug - og havde regnet med at skulle have de 1000 kr de havde tilbageholdt retur.

Er det et normalt forbrug?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-10 14:10

NEJ....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-03-10 14:26

Kræv at få en fuldstændig opgørelse på dit varmeforbrug for hele de sidste 12 mdr. Der må du kunne se hvad dit "normal" forbrug er. For mig lyder det til at de blot vil score lidt lette penge.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-03-10 14:30

Kort og godt NEJ.
Du har da fået en afregning fra et firma som aflæser jeres målere på radiatorene?
Denne udregning skal sendes ud til en lejer/andelshaver.
Der ud af kan du se om tallet er rigtigt, men jeg tror det ikke.
Du skal betale varme til 1. april hvor målerne skal aflæses.

hawaii7

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-03-10 18:31

1 salget er oplyst til 1 april hertil skal du betale varme og husleje med mindre der stå andet i overdrragelse aftalen.
at du overdrager nøglerne før tid er desværre dit problem

2. du skal bede om at få varmeregnskabet udleveret (jeg tror at fejlen ligger i at de har glemt at melde din fraflytning til aflæsningfirmaet ) dvs når man modtager regnskaber er der 2 beboer på samme adresse i samme år her kan fejlen opstå
beboeren 1 skal betale 3 måneder det giver X kr. og hvis de glemmer at +se beboeren nr.2 så vil regnskabet se ud som der er betalt for lidt i forehold til årbudgetet som freks er 12000 og der er kun betalt 3000 kr det giver et enderskud på 9000 kr og beboeren 2 vil se ud som at der mangler 3000 kr som sendes som ekstre regning til beboer 2

Kommentar
Fra : rikke300

Dato : 30-03-10 16:01

Tak for jeres svar.

Jeg er selvfølgelig helt klar over at jeg hæfter til 1.april. Det var nu kun e oplysning om at det faktiske forbrug kun har været 2 mdr. og 10 dage.

Jeg har nu fundet ud af at man har glemt at flytte aflæse det selvom jeg bestilte og rykkede for det tre gange inden frflytning, men de ville først gøre det efter 1 april, og ja det har jeg jo ikek vidst - for da jeg kontaktede administrationen i maj måned fikj af vide at opgørelsen først kommer her efter 1 jan. hvilke er den jeg så har modtaget. Så regningen er altså ikke på mit faktiske forbrug men det de har regnet sig frem til ved hjælp af grad dage osv--- Det er helt uhørt, nu har jeg bedt om en årsopgørelse, og så må jeg jo tage den derfra, lave indsigelse mm.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-10 02:23

er det elektronisk varmemåler eller fordampningsmålere der sad på radiatorene?

det der virker lidt underligt er også opgørelsen for det fleste går varmeåret fra 1 maj til den 30 april

er det en elektronisk er det ikke nødvendigt at der kommer nogle ud før man årsaflæser
i den ejendom jeg bor i indrepotere vi til aflæsningsfirmaet datoen for fraflytning og indflytning så klare de opdelingen med datoaflæsning

Kommentar
Fra : rikke300

Dato : 31-03-10 11:16

Da jeg flyttede ind kom viceværten og aflæste, og den skulle han også ved fraflytning-- Jeg talte da med ham et par gange for at rykke for aflæsning-- så det må man gå udfra at de skal.

Me dfare for at lyde dum så ved jeg faktisk ikke hvad det var--- det er som de gamle fordampningsmåler, altså siddende på radiatoren, med det var med digitale tal, så man ku aflæse enhederne... og ja, om det så også er fordampningsmåler må jeg blive svar skyldig.
Der er regnet frem til at jeg skulle have brugt 31 enheder... og ja selv inde hos clorius mente de at det var et noget stort forbrug--- men bergenet efter grad dage mm--- nå man så ser i lyset af at det ikke var en særlig kold vinter virker det jo helt grotesk...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-10 18:13

det er en elektronisk måler og den kan datostyres jeg ville kontakte clorius og få en snak med dem det er dem som har lavet varmeregskabet efter de oplysninger ejendommen har givet dem
jeg ville oplyse dem om adressen og spørge om en kopi af aflæsningen for "din" lejelighed

Kommentar
Fra : rikke300

Dato : 31-03-10 18:49

Jeg har talt med Clorius-- de siger at der ikke er en flytteaflæsning, og det ikke er deres bord- så det er et beregnet forbrug. Jeg har nu fået sendt en opgørelsepå årsforbrug, som er så vidt jeg kan læse de på 23 enheder... Hvilke jeg slet ikke kan forstå, for det er da alt for lidt på et år.. vil jeg tror, oveni lyder min regning på 31 enheder--- så det er vist et eller andet der ikke stemmer... Jeg ku desværre ikke få fat i dem, da de lige havde lukket idag--- så nu må jeg vente til på tirsdag, men det er da noget rod...