/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ASUS PC Eee 2G XP/Hardisk
Fra : Gambrinus
Vist : 1527 gange
499 point
Dato : 26-03-10 19:22

ASUS PC Eee 2G Surf
CPU 800 MHz
RAM 512 MB
SSD Harddisk 2 GB

Jeg har fået sår’n et bette kæledyr op under neglene.

Den trænger kraftigt til en geninstallation.
Da jeg fixede den på et af de mere lyssky steder en meget mørk aften, hvor der havde været slukket for lyset MEGET længe, fulgte der sæ’fø’li’ ikke noget som helst med.
(Manual, geninstallations CD etc.)

Den hakker lige nu der ud ad med Windows XP.

Spørgsmål :

2 GB harddisk er ski’ ikke meget til den Windows XP Pro, jeg har liggende.
Er det en ”Light version” af XP, der ligger på sår’n en bette fyr ?`

Ja, ja, jeg kan selvfølgelig ta’ mig sammen til at få lært Ubuntu.
Men kan Teamveawer køre på Ubuntu ?

Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan jeg får den pillet skilt ad.
Hvordan gør jeg det. (Hvis jeg altså også gerne vil kunne samle den igen)

Kan en almindelig 2.5” PATA/SATA harddisk proppes i i stedet for sår’n en SSD harddisk.

Gambrinus

Undskyld . . Jeg er helt ny herinde, så jeg har ikke flere point at gøre godt med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-10 19:39

Hvad jeg læser mig til, så er en 2,5" det samme som de nye SSD. Med mindre det er en 1,8" altså.

Det nemmeste er jo hvis det er et løst SD kort som kan udskiftes.

En mulighed er jo også en ekstern harddisk / USB dims med lidt mere plads.
Og så lægge ubuntu på den - enten live persistence eller (installation med udtaget harddisk)
Jeg mener der er lavet et specielt program til disse e-maskiner.
eks. eeeubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-10 19:51

Drop Windows formater harddisken og læg en Ubuntu Netbook Remix ind, den vil give baghjul til Windows og du bliver en netbook bruger:
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download-netbook

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-10 19:56

Før du bliver en glad Linux bruger, så læg lige den uvane med at tænke Windows programmer af vejen, du får ikke brug for TeamViewer men bliver sikkert glad for gnome-rpd

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-03-10 19:56

Citat
Hvad jeg læser mig til, så er en 2,5" det samme som de nye SSD. Med mindre det er en 1,8" altså
.

Jooo... Det er jo derfor gerne vil pille den skilt ad, så jeg ka' få syn for sagen.
2.5" PATA/SATA harddiske må jeg ha' liggende et eller andet sted i kreativiteten (rodet)

Jep.
Der er et SD slot, men det kunne jeg godt tænke mig at bruge til data og/eller andre programmer.

Og USB-stik er der også et par eller tre af.

Ervind :
Har du prøvet at køre Teameaver på Ubuntu ?
Jeg kan ikke finde en Linux version af Teamveawer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-03-10 20:00

Jeg prøver jeres forslag.
Jeg vil gerne styre en PC med Windows XP eller Windows 7 over netværk med den bette tingest.
Gambrinus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-10 20:16

Citat
Jeg kan ikke finde en Linux version af Teamveawer
den finder du heller ikke kom nu ud af de Windows cirkler

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-03-10 20:24

Forstyr ikke mine cirkler !
OK.
Jeg prøver at konverterer til Linux. HA'LE'LU'JA'
I hvert fald med denne lille satan.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-03-10 20:24

Lad være med at lægge Linux på, du får jo kun problemer med programmerne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-10 20:44

Hvilke programmer bliver der problemer med når man bruger Ubuntu Netbook Remix?
Hilsen fra en Windows XP (min egen) som fjernstyres fra en bærbar Ubuntu

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-03-10 20:52

Kode
Hilsen fra en Windows XP (min egen) som fjernstyres fra en bærbar Ubuntu

Med hvilket program o.v.n. ?
Link ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-10 21:07
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-03-10 21:08

Citat
Hvilke programmer bliver der problemer med

Alle gængse ms programmer, hovedparten er jo til windows, så det er da lidt nemmere at få et prg til at køre..

Hvis det stod til dig skulle der vel slet ikke være noget der hed windows,
tror squ du får $reklame$ af linux, det er jo snart lige meget hvad ? det er,
så er svaret "afinstaller windows, installer linux"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-10 22:13

Citat
så er svaret "afinstaller windows, installer linux"
ja lidt i samme retning som "ud med Gmail og ind med et andet program"
Linux er gratis software og dermed er der ingen reklame kroner til nogen, heller ikke til dem som anbefaler styresystemet, jeg anbefaler Linux Ubuntu på grund af de utallige muligheder man som bruger har med et Linux styresystem, man skal lige vænne sig til ikke at tænke i Windows baner når der snakkes programmer, alle (eller næsten alle) Windows programmer kan erstattes af et gratis open source program.
Selvfølgelig virker Windows programmer ikke umiddelbar på en Linux computer! Men de fleste kan køres i emulgatoren Wine hvis nu man ikke kan undvære Windows.
Prøv at gå den anden vej og få et Linux program til at virke på en Windows computer kan du finde en emulgator til det???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-03-10 22:22

Citat
kan du finde en emulgator til det???

Sikkert ikke, er heller ikke interesseret i det, måske en emulator

Så ind med Windows og ud med Linux og ind med gMail

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-10 22:28

Ok hver bruger sin interesse,du vil have moderen og jeg vil have datteren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-10 10:55

Det eneste rigtige er jo egen mail i eget domæne på egen server med Linux SMEserver
http://distrowatch.com/table.php?distribution=smeserver

Ps. Gmail kan også køres via egen server.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-10 11:07

Der er jo også den velkendte windows 98 se.
Den fylder ikke så meget.

Har du prøvet at køre Teameaver på Ubuntu ?
Nej - og jeg bruger sjældent Teameaver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-10 14:07

Forslag:

Start en af dine computere som har en brænder og USB 2
Hent denne ubuntu netbook remix
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download-netbook
Brænd den som iso / image

Start samme computer med den fine nye ubuntu
stik en 4 Gb USB stick ind (slettet og formateret med FAT32)
eller klik på system og start ubuntu programmet gparted og slet din pendrive
Se eftre om det er din pendrive du sletter (3,8 GB) vælges med pilen oppe til højre

klik på system > USB startop disk creator
Brug skydeknappen til at vælge persistence (blivende) størrelse.
klik på make startop disk.

Nu kan du starte din lyssky maskine op med denne pendrive/stick

Du kan eksperimentere med denne pendrive og installere programmer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-10 17:02

Uanset at nogle sidder og surmuler, så er der faktisk en grund til at jeg skriver: ud med Windows i det her tilfælde, de små Asus Eee PC netbooks er slet ikke skabt til Windows, den oprindelige Eee PC netbook havde Xandros Linux som styresystem og ssd harddisk som den i spørgsmålet, en slags videre udvikling af One Laptop per Child projektet, Bill Gates så at der var noget som gik Microsofts næse forbi og skruede lidt på Windows XP så den også kunne køre på de små maskiner, derfor er XP ikke optimal på netbooks som er skabt til Linux, at jeg så anbefaler Ubuntu Netbook Remix (som fylder mere end Xandros) er at det er det styresystem som jeg efterhånden er helt fortrolig med
http://www.xandros.com/

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-10 01:10

Jeg arbejder på sagen.
Men tiden er lidt knap.

Men det vælter ind med elektronhjerner fra min
omgangskreds, som jeg skal forsøge at få til at spille rent igen.
Hvorfor går de altid i udu i stimer ?

Jeg lader spørgsmålet køre og vender tilbage, når der er nyt.
Foreløbigt tak.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-10 01:13

Jeg servicerer mange af mine "kunder" med Teameaver.
Det program kører bare derudad.
Gambrinus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-10 12:02

Citat
Jeg servicerer mange af mine "kunder" med Teameaver.
er det ikke TeamViewer du plejer at bruge http://www.teamviewer.com/da/download/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-10 12:14

TeamViewer kan køre i Wine som er et program til at køre Windows exe filer på Linux, du skal passe på hvis du installerer Wine på din nye Ubuntu: http://www.kandu.dk/Tip20278.aspx
Wine kan installers fra Software center og fra kommando linje og endelig også fra pakkehåndteringen Synaptic.
At køre Teamviewer i Wine er en nødløsning, der findes altid et (måske bedre) Linux alternativ til det Windows program du kender

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-10 19:23

Se nu bare her gamle dreng TeamViewer til Linux det er først i dag jeg så muligheden
http://www.teamviewer.com/da/download/index.aspx?os=linux