/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny motorsav til rimelige penge
Fra : kianmj
Vist : 8752 gange
20 point
Dato : 26-03-10 18:30

Jeg er på udkig efter en motorsav og har fundet frem til at det skal være en benzindrevet af slagsen.

Har haft lidt kig på Husqvarna 235e, Jonsered CS2234S eller en STIHL MS170 - alle ligger i prisklassen lige under 2000kr og vil under ingen omstændigheder bruge mere på en hobby motorsav og hobby er netop det den skal bruges til.

Dvs fælde nogle småtræer, afgrening o.l

Links:
Husqvarna 235e: http://www.husqvarna.com/dk/homeowner/products/chainsaws/235e/
Jonsered CS2234S: http://www.aarhusmaskincenter.dk/shop/jonsered-cs-2234-1230p.html
STIHL MS170: http://www.aarhusmaskincenter.dk/shop/stihl-motorsav-ms-207p.html

Hvis det skal være én af disse tre, hvilken ville i vælge?

Hvis I har andre bud, men til samme pris så er I meget velkomne til at komme med dem her :)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-03-10 18:35

Vil da bare sige velkommen på kandu til dig .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-10 18:42

Det ser smart ud med den værktøjsfri kædestrammer, på Husqvarna.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-03-10 18:47

Ville vælge Stihl'en

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 26-03-10 18:47

I må meget gerne begrunde jeres valg :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-10 18:59

Jeg har ikke valgt - syns bare den kædestrammer var smart. Jeg bruger selv elektrisk af forskellige billige mærker.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-03-10 19:02

Vi kører med Stihl på arbejdet, god solid maskine, derfor

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-10 19:21

Hvis du har mulighed for el, skal du foretrække den.
Den er meget enklere at vedligeholde og har aldrig startbesvåær. Den larmer heller ikke.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-03-10 19:25

Jeg har haft to el-motorsave, de holder ikke til noget.
Nu har jeg en Stihl, den fungerer glimrende, men jeg tror egentlig ikke der er den store forskel.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 26-03-10 19:50

Hejsa,

Jeg vil til enhver tid vælge en benzindrevet! Jeg havde gennemen årrække benyttet en el-drevet, men da et stort egetræ stod for fald - var det som at bruge en "ostehøvl".
Fandt derfor på QXL en benzindrevet og manner - der var forskel !! og så kostede den kun ca. 800 kr.
No name brand, men har nu gennem 2 vintre givet masser af styrke og handlefrihed så det er afgjort også mit valg næste gang

Bluesky

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 26-03-10 20:12

Jeg vil også have en benzindreven motorsav, da jeg har set rabattens test mellem benzin og el save. Så ja, det skal være benzin hvis det ender med at blive til noget.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 26-03-10 20:21

Jeg vil personlig vælge en Jonsered, har haft en Stihl hvilke også er god sav, men Jonsered som jeg har idag køre og køre og køre, jeg har en simi proff med varme i håndtag og bruges idag kun til lidt I haven, men da jeg gik i skoven svigtede den mig aldrig, billig i drift billig i reserve dele, sidst men ikke mindst husk at kører på oktan 100, det forlænger saven's levetid og den lugter ikke mere end du kan holde til hvis du bruger den i længere tid.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 26-03-10 21:40

har lige en enkel kommentar: stort alle hobby save er lavet af de samme enkelt dele! ved ikke om dette gælder Stihl, men har set Jonsered,partner og MCulloch hobby save, som er nøjatig ens bortset fra navn/ cover.
I øvrigt er de fleste indvendige komponenter på Husqvarna, Jonsered det samme, og dette gælder til dels også nogen af de større partner modeller, alle 3 mærker er jo en del af electrolux!
Men find en Partner sav i Bauhaus eller lignende, f.eks en 842, den vil være fin til alt hobby savning.
Har selv en semi prof Husqvarna, en såkaldt Rancher sav fra Partner (altså noget større end hobby), samt en Partner hobby model, alle 3 er gode til hver deres formål.
Har desuden en el sav, og ja, den saver langsomere, men til let brændeskærring er den ideel.
laver selv ca 20 rm brænde pr år.

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 26-03-10 21:48

Jeg har bare læst, at Partner, Park, AKKU, Texas er noget værre skrammel...men det er måske ikke sandt?

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 26-03-10 21:54

Skaerm.

Sikke en påstand at sammenligne de 3 mærker som om det er samme indmad.

Spørg evt. på et aut. værksted som handler med de bedre mærker og du vil blive lidt klogere.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-03-10 23:46

Partner og Texas laver også billige og dermed ringere maskiner. Men de laver også ok save. Så man kan ikke generet sige at Texas eller Partner er dårlige, det kommer an på modellen.

Mærker som Stihl og Jonsered laver kun professionelle og semi-professionelle save.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-03-10 08:45

Har rigtig god erfaring med Sthil i gennem mange år, har bl.a. en ms 211 C med easy start en meget alsidig sav, jeg købte den på tilbud til omkring 2000 kroner.

Hvis det var idag er der model MS 181 C-BC vejlednde ca 2500, hvis du går lidt til dem, kan den pris nok forhandles, og du har en god stabil sikker sav.

Har altid selv blandet benzin til motorsave, buskrydder, men det er jeg holdt op efter jeg prøvede den færdigblandede benzin Aspen.
Den imponerede mig da jeg så tændrørene efter, den er også meget bedre, både for mand og miljø men den har også sin pris.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 27-03-10 09:02

har selv en stihl ms170 på arbejdet, super maskine kan varmt anbefales

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-03-10 13:43

Citat
har lige en enkel kommentar: stort alle hobby save er lavet af de samme enkelt dele! ved ikke om dette gælder Stihl, men har set Jonsered,partner og MCulloch hobby save, som er nøjatig ens bortset fra navn/ cover.

Nu har jeg både MCulloch og Jonsered og de er absolut IKKE en bygget...

Men de tre du har kig på er alle tre ok mærker men skovfolk har en forkærlighed til Stilh og Jonsered... Og jeg ville ubetinget vælge en jonsered... Den jeg har har være gennem lidt af hvert... Både skovet store træer og savet paller op og det køre og køre... Har skiftet svær (køre med 3. svær) og kæder og en enkelt gummimembran.... Så synnes det er billigt sluppet... Og så er den en drøm at starte...

Men ud og ha ved de enkelte save og se hvad der ligger bedst i dine hænder....

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 29-03-10 19:33

Vil gerne lige udbygge min påstand, så jeg ikke bliver misforstået!
Jeg har En Partner 543, en Husqvarna 55 samt en hobby model: Partner formula 55 ( en jubilæumsmodel).
For og starte med den sidste, det er en amerikansk bygget electrolux sav, har set en som er 99,9 % identisk med mcculloch og En jonsered! Ved godt det jeg skrev ikke gælder alle modeller fra de pågældende mærker, og var heller ikke sådan ment!
Nu til de 2 "store" save, udsende og selve motorkrop er ikke identiske på dem, men mange enkelt dele er det samme på Husqvarna 55 og Partner 543, bla kan nævnes: cylinder, stempel, lejer, kobling kaburator og tændning, det samme siger min forhandler!
Ved godt dette ikke beviser at en jonsered evt kan være identisk, men nå 2 electrolux mærke bruge samme dele, så ville det da være naturligt at det 3 også gjorde!
siger ikke man skal sammenligne alle de billige partner og mcculloch modeller med de "rigtige" Jonsered og Husqvarna, siger bare at de fleste hobby save er bugget over det samme!
Dog måske med undtagelse af Stihl, som jeg aldrig har haft med og gøre.

Håber det gav lidt klarhed.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 05-04-10 09:19

Stihl er at foretrække, men Husqarna er også OK, gå ind til en motorsavsforhandler, han har sikkert en lettere brugt sav til en rimelige penge, som holder mindst lige så længe som den du kan købe ny i trælasthandler og byggemarkeder

Annuller spørgsmålet
Fra : kianmj

Dato : 31-05-10 13:24

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål