/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rotter indendørs og udendørs-HJÆLP!!!!
Fra : Kanik
Vist : 3373 gange
100 point
Dato : 24-03-10 22:13

Hej. Jeg har en nyttehave med et lille bitte hus på. Men jeg er ikke alene, desværre. Der er rotter, mange rotter. Det er ude i Sydhavnen, og da jeg var derude i søndags, for at komme igang efter vinteren, lå der en død rotte inde i det lille hus. Så jeg galoperede straks, skrigende, ud, og har ringet til rottefængeren. Igen. For efter sidste vinter var der huller i gulvet på størrelse med en frokosttallerken. (GYS!) Og nu ved jeg ikke, om der gemmer sig flere inde i huset, for den døde rotte, i en fælde, lå lige indenfor.
Jeg har ringet til rottefængeren; han siger der sagtens kan være flere, og også levende rotter, gemt inde i mellem mine ting (ingen madvarer)...
Hvordan og kan jeg holde dem væk fra mit lille hus?
Ved du om rotter bliver væk, når det er sommer, og der er lidt mere larm omkring? Hvis man er igang med havearbejde, kan de så pludselig stå dér, ved siden af een? Måske gå til angreb???
Da jeg stod ved busstoppestedet bagefter, der er et godt stykke væk fra min nyttehave, ja, så kom en rotte luntende over vejen. Og desværre så jeg ikke syner, hi !
Jeg vil være glad hvis du kan komme med nogle råd, så jeg kan beholde min lille nyttehave... om muligt, tak.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-03-10 22:18

Det er kommunens pligt at bekæmpe rotterne, så ring til Teknisk Forvaltning og forklar dem problemet.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-03-10 22:24

Der ud over synes jeg du skulle købe flere rottefælde, for de er hurtige og effektive. Mener du kommer til at betale gildet hvis kommunen skal klare problemet for dig, skønt man har altså pligt til at anmelde rotter.
Vi har fanget dem selv når vi opdager dem.
God jagt!
MVH Akle

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 24-03-10 22:33

Jeg synes du skulle undersøge hvad disse koster:
http://ing.dk/artikel/98012-infraroede-rottefaelder-med-spyd-slagter-loes-af-broendbys-skadedyr

Så vidt jeg husker, kan man leje nogle i starten, når rotterne allerede er i kloaksystemet og derefter kan man nøjes med én der sidder ved indganen til evt. vejens kloaksystem

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 22:34

Man betaler ikke for at få lagt gift ud af rottefængeren hverken her i kommunen eller i nabokommunen.

Citat
Ved du om rotter bliver væk, når det er sommer, og der er lidt mere larm omkring? Hvis man er igang med havearbejde, kan de så pludselig stå dér, ved siden af een?

Det holder dem ikke tilbage, desværre, men de vil nok søge i kloarken, så jeg ville ikke være så bekymret for at de vil hjælpe dig med havearbejdet

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 24-03-10 22:36

Fandt lige et klip på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=Gt8r_o_zkl0&NR=1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 22:51

Og den fælde som er i youtubelinket bliver produceret af firmaet Wice con, og kan købes via firmaet Kiratin

http://kiratin.dk/index.php?page=wisetrap

http://kiratin.dk/uploads/WiseTrap.pdf

Den bliver brugt mere og mere af kommunerne, men jeg tror ikke den er til privat brug?? Den er sikkert også meget dyr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-10 06:10

Efterhånden er der rotter alle vegne, så du er ikke alene, desværre. Og selv om det er kommunens pligt at ordne problemet, kommer de hurtigt igen, og de er nok sky, men ikke så de flytter pga. larm.

Men det du nok er nødt til, er selv (eller få en håndværker til det) at gennemgå dit hus med en tættekam, så det i videst muligt omfang er rottesikkert, så du i det mindste undgår at få dem ind i huset. Og selvfølgelig må du ikke opbevare nogetsomhelst spiseligt i huset, heller ikke frø og slet ikke kartofler, som de elsker.

Hvis der er kloakkeret i området er det sandsynligt, at der er huller omkring samlinger o. lign. det kan ofte ses som et hul ved et dæksel el. lign. Igen er det (for den del der ligger under veje mv.) et kommunalt anliggende at få det repareret, men om de liiige har penge til det er måske en anden sag.

Håber det lykkes, de er altså ulækre udover endnu værre, smittefarlige, deres urin smitter ret nemt med Weils syge, som er rigtig ubehagelig

http://www.ssi.dk/sw30231.asp

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-03-10 06:20

du har sikkert ikke støbt gulv under dit hus. det kunne hjælpe en del med at holde dem ude, hvis der var støbt under huset. hvis rottefængeren smider trædegift, altså den slags der virker ved at de får det på poterne, og så slikker det i sig når de vasker sig, kan du få et stort lugtproblem. de vil lægge sig til at dø på et varmt sted, og det kan sagtens være under huset. og det lugter ikke ret godt.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 25-03-10 07:12

Dette har hjulpet mig. Find nogle gamle underkopper. Læg et par håndfulde jord på. Hæld en lille sjat 3-dobb. salmiakspiritus ud på samme jord og stil så en underkop ved hver af husets hjørner. Rotterne kan simpelthen ikke fordrage lugten - som for os aftager hurtigt, men for rotterne hænger ved i ugevis. Fortsæt med at hælde på måske een gang ugentligt - så kommer de ikke mere.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-03-10 09:46

Du har indberetningspligt til din kommune!
På deres hjemmeside henviser de til en rottefænger og dertil ringer du!
MV2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-10 09:53

Citat
Jeg har ringet til rottefængeren; han siger der sagtens kan være flere, og også levende rotter, gemt inde i mellem mine ting

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 25-03-10 17:30

Belært af erfaringer fra landbruget, er der kun én ting der hjælper mod rotter - katte. I kan vel i sådan en haveforening skaffe en deling store onde dræberkatte, og deles om udgifter til foder, sundhed mv. Om vinteren må I så skiftes til at fodre dem.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-03-10 20:03

Citat
Ved du om rotter bliver væk, når det er sommer, og der er lidt mere larm omkring? Hvis man er igang med havearbejde, kan de så pludselig stå dér, ved siden af een? Måske gå til angreb???

Jeg skal love dig for at rotter kan angribe! Med mindre du har en stor kniv skal du slet ikke komme i nærheden af dem!

http://www.youtube.com/watch?v=lwVrsN8Rmp0

Kommentar
Fra : Kanik

Dato : 26-03-10 02:52

Hej . Jeg vil alså gerne give Jer alle point, for jeg synes, det er helt fantastisk, at jeg kan skrive og spørge jer til råds, og så få alle de svar. især dén med 3-dobbl. salmiakspiritus, vil jeg forsøge mig med!!
Og dét med katte vil jeg foreslå bestyrelsen. Men een ting er sikker: man behøver ikke fodre kattene om vinteren, for føde er der nok af, (desværre!).
Jeg har selv kat , hjemme, men den er ikke til rotter, og faktisk synes jeg det vil være synd for kattene, at de skulle gi sig i lag med at spise sådan nogle ækle fyre!
Der er ikke kloarkrør i nyttehaven, for haven er ikke udstyret med hverken vand eller strøm.
De der henvisninger til youtube TØR jeg da slet ikke at åbne.... Det gør mine mareridt endnu være; sidder lige nu, hjemme på 3. sal og kl. er 2.47, fordi jeg vågnede gr. rotte- mareridt. ...

Tak for Jers støtte- Hej igen og godt forår!
PS! Kan jeg give Jer alle point, for Jeres fine svar og dét, at I har gidet gørre jer dén umage, at svare mig!!!!???

Kommentar
Fra : Kanik

Dato : 26-03-10 02:53

Forresten: rottefængeren, fra kommunen, vil komme idag, fredag, og se på forholdene, inden han drager på påskeferie. Hej hej.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-03-10 19:03

Mit youtube link til dig er nu meget brugbart, da det viser hvordan du forsvarer dig hvis det skulle ske at en rotte angriber dig.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 26-03-10 21:49

lige en kommentar vedr katte!!!!!!!!!!!!!!!!!
hvis i får en kat skal i fodre og passe den året rundt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En kat spiser ikke rotter hvis man giver den ordenligt mad, men den skal nok fange dem, for det er dens "hobby".
man lader ikke bare en kat passe sig selv i vinter halvåret, det giver jo et helt nyt problem med såkaldte vild katte!!!
og det er altså også synd for katten.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-03-10 20:47

Det er langt det nemmeste at gøre som i mit youtube link.