/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mørtelpletter på holmegårdssten
Fra : olarsen
Vist : 2099 gange
200 point
Dato : 24-03-10 21:35

Jeg har en indkørsel med belægningssten i beton, de er desværre blevet overstænket med mørtel, så der nu er grånistret i hele indkørslen, ganske vist er det en 'Gråmix' belægning, men jeg er nu alligevel lidt træt af de ekstra grå pletter, som er kommet - hvordan kan de fjernes nænsomt? Og jeg ved godt at man ikke kan bruge en højtryksrenser, en stålbørste er nok heller ikke så god , så er der andre bud på opgave?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 21:46

Vand....

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-10 21:51

Vand, kost, sand kost....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 24-03-10 22:01

Vil sand og kost ikke 'slibe' overfladen på betonen så den bliver mere åben? Lidt som hvis den fik en højtryksrensning??
Refi vand alene gør det ikke, mørtlen er jo trods alt afbundet.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-10 22:06

Arh... Hvor mange dage har du da tænkt dig at slide på den stakkels kost?

Nej det slider ikke mere end at du fejer sand mellem dem...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 22:06

På en side for murere skriver de

Citat
Lidt mørtelrester hist og her behøver ikke at virke skæmmende på en blank mur, og hvor murværket er udsat for slagregn vil mørtelresterne afvaskes med tiden.

og

Citat
Fastsiddende mørtelrester kan fjernes med en træpind, der bruges som mejsel.

Go' arbejdslyst siger jeg bare

Men prøv selv at læse vidre i linket her

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=144

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 24-03-10 22:35

Nordsted1, det link du viser, henviser til afsyring! MAN AFSYRER IKKE BETON, så er man da i hvert fald helt sikker på at stenene er ødelagt
Den med træpinden ser nu ikke så tosset ud, måske det var et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 22:45

Citat
MAN AFSYRER IKKE BETON

Skal vi råwe af hinanden, for så vil jeg ikke holde mig tilbage

DET VED JEG GODT, DET VAR DERFOR JEG LAVEDE CITATER MED DET VÆSENTLIGE, NEMLIG VAND ELLER EN TRÆPIND

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-10 14:09

Hvordan er de blevet overstænket med mørtel over det hele???
Er du sikker på, at det er mørtel?

Jeg har nemlig herregårdssten gulmix i haven, og de er fulde af gråhvide pletter, uden at de har været i nærheden af mørtel...

En kraftig sten-rens kan rense dem..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-10 14:10

Åja... Hvis det er helt umuligt at få fliserne pæne, så kan du vende dem. Undersiden er så fine som nye..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-10 14:16

Hvis der er slåede kanter på kan de ikke vendes

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-03-10 20:07

Citat
Hvis der er slåede kanter på kan de ikke vendes

Og det vil jeg da så gerne lige vide hvordan du begrunder det???

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 25-03-10 20:20

Når der er slået kanter, er de lidt buede, men bagsiden er helt firkantet.

Hvis man vil vende stenene, skal man vende dem alle

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-03-10 20:25

Citat
Når der er slået kanter, er de lidt buede, men bagsiden er helt firkantet.

Hvis man vil vende stenene, skal man vende dem alle

Øh... Har du drukket af natpotten???

En Herregårdssten med slåede kanter er en fuldkantet sten som har været gennem en trommel og væltet rundt så den IKKE har nogle hele kanter.... Så dem ka man nu vende lige så meget man vil.... Og stenene buer ikke...

Ved ikke lige hvor du har den der ide fra men den passer ikke....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-03-10 20:40

Ro på folkens ellers RÅWER JEG, det er mørtel der er på, og synderen er fundet, han siger at det nok skal blive ordnet, jeg er bare interesseret i at det bliver gjort ordentligt, så han ikke springer over hvor gærdet er lavest, så den med træpinden er sikkert god.
Det er godt med dig Nordsted1 , men linket er jo ikke brugbart vel .

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 28-03-10 21:05

Tak for svaret Nordsted1.
Her er lidt points så du kan 'købe' lidt viden om kanter som er slået af.