/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden har måske ondt
Fra : Hvidtiger01
Vist : 4070 gange
50 point
Dato : 21-03-10 13:04

Vi har en dejlig cocker spaniel tæve på snart 2 år, som plejer at være meget stille og rolig. I går lørdag havde hun det godt, men her til morgen begyndte hun at pive rigtig meget, lunte hurtigt rundt som om hun havde ondt i maven. Så kastede hun op oh holdte med at pive i et stykke tid og virkede som sig selv igen. Men så begyndte det hele forfra hvor hun begyndte at pive og ville ud i haven. Lukkede hende ud og så begyndte hun at grave som hun aldrig gør og kaste op i hullet. Det hele har gentaget sig hele dagen, men nu har hun ikke mere i maven, men piver stadig rigtig meget lunter hurtigt rundt. Hun har ikke den store appetit heller. Har hun ondt i maven eller hvad sker der lige her?
Har kigget i haven om der skulle være noget som hun kunne have spist, men der er ikke noget. Piver rimeligt hysterisk.

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 21-03-10 13:06

Hun prøver stadig at kaste op. Hun piver i nogle minutter og holder op i ca 5 min. Og så gentager det hele sig igen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 21-03-10 13:09

Som ansvarlig hundeejer, bør du ringe til dyrlægevagten

God bedring med hunden

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-03-10 13:11

Afsted til dyrlægen med jer! Jeg ville ikke vente, hun kan have fået en forgiftning - jeg ville ikke risikere ikke at konsultere en dyrlæge hurtigst muligt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 13:24

Hvis det var min hund så ringede jeg til dyrlægen lige nu.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 21-03-10 13:45

Har ringet til to forskellige dyrlægevagter, og den ene sagde at han havde utrolig mange hunde med dårlig mave i tiden. Min kæreste spurgte om det kunne være det helt gule græs som har ligget under den store mængde sne i lang tid og der sagde han at det faktisk godt kunne være det. Men fasten i 24 timer og bagefter skånekost og rigeligt med vand sagde han. Vi fik et direkte nummer til ham i tilfælde af, at hunden fik det værre eller hvis hun kastede op lige efter hun har drukket vand. hun har 38 i temt hvilket var meget normal sagde han og det med at hun pev nogle gange og var raskløs lige før hun prøvede at kaste op var en normal adfærd for hunde. Så vi er lidt rolige igen. Så må vi bare vente og se.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 13:58

Så har du gjort hvad du kunne, så er det bare med at krydse fingre og håbe det bedste

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 21-03-10 14:05

Ja, nu bliver kæresten så hjemme i morgen for at holde øje med hende. Men lige nu sover hun på sofaen.. Han sagde så længe hun ikke havde feber var det ikke noget akut i dette tilfælde. Men piveriet var meget normalt når de havde det sådan og skulle kaste op.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-03-10 15:39

Ja det er hverken nemt eller rart, at være hund eller dyrlæge. For hunden kan jo ikke sige hvor det gør ondt og dyrlægen kan jo så heller ikke sige hvorfor..
- Men som ander har skrevet så har I gjort næsten hvad i kan, det I mere kan gøre er:
"Leg" med hunden få den til, at bevæge sig. Få den til at drikke vand. Prøv i det hele taget, at hjælpe dem med, at få gang i en normal mave igen. Masser den på mave og hals, ynk den blot den kalder jo på hjælp når den klynker...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 15:40

Godt gået, dyrlægen ved bedst. Jeg har prøvet det samme med en af mine schæfere, og jeg susede til dyrlæge. Hun fortalte at andre havde ventet et par dage for at se tiden an, og nu var deres hunde indlagt med dehydrering. Så det er godt at komme hurtigt ved dårlig mave og opkast.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 15:46

bb1,,, hvis du var dårlig, ville du så synes om at nogen prøvede at lege med dig, eller masserer maven, nej vel

Lad den stakkels hund hvile, og ellers bare være OBS - hvilket i jo også er

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-03-10 15:55

...Hvad kommer der ud i den anden ende? Har hun også diarre?

For så kan hun komme hurtigere over det, hvis hun får en middel mod diarre. F.eks. Zoolac til dyr, eller også et par helt almiondelige Paraghurt-piller, hvis I har den slags i huset.

Begge dele indeholder en koncentreret mængde af youghurt-bakterier, som kan forbedre bakterievæksten i tarmene.
Zoolac er en pasta, og paraghurt-pillerne kan knuses mellem to skeer så de er nemme at blande i lidt leverpostej eller lignende. Ingen af delene har nogen grim smag.

Snak evt. med jeres egen dyrlæge om det i morgen når I ringer for lidt råd og vejledning.

Men I kan selvfølgelig også bare krydse fingre for, at hun vågner op i morgen og er helt rask igen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-03-10 16:23

Nordsted1
Husk de unge mennesker,har talt med dyrlægen - derfor mit råd. Jeg spiller aldrig "KlogeÅge" uden at have en hund imellem hænderne,men da en hund altså ikke kan tale,så må man kunne læse dens signaler og piven er et af dem. Det bruger hunden for at sige: Hjælp mig!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-03-10 16:52

Bb1 klogeåge... Hvorfor foreslår du så, at de skal "lege med" hunden, der så tydeligt har ondt i maven???
Hvis der var tale om et fremmedlegeme eller om tarmslyng lignende fysiske ting, så ville din "leg" da forværre situationen? ---For ikke at tale om at "massere" en mave, der måske har et fastsiddende fremmedlegeme???

SANDSYNLIGVIS er det bare en maveinfektion.

Men det ved vi ikke med sikkerhed endnu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 16:57

Tak Birgitta

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-03-10 17:28

Birgitta læs venligst hvad det er jeg skriver:
Jeg spiller aldrig "kloge Åge" uden først at have haft hunden i mellem hænderne og det er bestemt ikke vanskeligt at konstatere om en hund har et fremmedlegeme i luftvejene eller den har lidt ondt i maven..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 17:34

Og når den har ondt i maven, hvilket meget kunne tyde på, så skal den bare have lov at være i fred, og ikke have massage eller leg.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-03-10 17:59

Nordsted, enig.

bb1.. nå. Du har haft hunden I HÆNDERNE????
Og du har så kunnet konkludere, at den ikke fejler andet end lidt forstoppelse?

Men lige for en ordens skyld, så nævner jeg ikke noget om fremmedlegeme i luftvejene...

Jeg taler om et eventuelt fremmedlegeme (f.eks. en gammel splintret rørknogle) i hundens mavesæk eller tarme. Sådan et kan lave forfærdelig skade, hvis man begynder at massere hundens mave eller lader den lege, selv om den viser modvilje mod leg.
Tanken om et fremmedlegeme gør at jeg spørger om, hvad der kommer UD af hunden. Et fremmedlegeme kan nogle gange forårsage total forstoppelse. Og hvis det er derfor hunden kaster alt op, så vil den også kaste vand op. Derfor nævner dyrlægen det med at kaste vand op.
Og i den situation er det ABSOLUT IKKE en god ide at forsøge at få tarmene i gang igen ved leg eller massage.

Når dyrlægen siger, at der er mange hunde med ondt i maven lige nu, så er det mest sandsynlig med en maveinfektion. Evt. på grund af det rådne græs.
Jeg har aldrig nogensinde hørt om, at det skulle være gavnligt, eller bare lindrende, med mavemassage eller leg i den situation.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 21-03-10 19:44

Birgitta og Nordsted1

Det er nøjagtig en situation, som denne jeg med mit indlæg ønskede at undgå…
( at nogen begynder at diskutere: Mit råd er bedre ind dit og det du skriver passer ikke )
For ingen kan i virkelighed udtale sig om en hund, som de ikke har foran sig eller i hænderne. For hunden kan jo ikke med ord fortælle hvad den fejler eller skrive om det her.

Det eneste jeg ville sige med mit indlæg var: At kender man hundens signaler, så kan man af dem aflæse noget. Har man talt med en dyrlæge, så må man indrette sig efter hans anvisninger. Det eneste man ikke må er at injurier hundens signaler piver den er det for at få kontakt/medynk og det skal den have og det kan den få, hvis man rører ved den, derved opdager man måske også præcist hvor den har ondt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 21:10

Kors

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 23:19

Nordsted

Enig.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 22-03-10 06:45

At kender man hundens signaler, så kan man af dem aflæse noget. Har man talt med en dyrlæge, så må man indrette sig efter hans anvisninger. Det eneste man ikke må er at injurier hundens signaler piver den er det for at få kontakt/medynk og det skal den have og det kan den få, hvis man rører ved den.
Knudsen du har ikke meget forstand på levende væsner, en hund der har ondt skal man ikke lege med, den SKAL HAVE FRED, slut færdig
MEN der er noget jeg ikke helt forstår hvordan kan man injurier en hund

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-03-10 10:04

Ja der er meget du ikke ved min gode ven...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-03-10 10:57

Til Hvidtiger1

Du skal konsultere dyrlægen og ikke nøjes med en telefonopringning ! Du skal være meget opmærksom på, at hunden ikke de-hydrerer - det er dødeligt og det går stærkt !!

Håber ikke du har taget imod ret meget af det sludder som bb1 har sagt med leg m.m. ! I værste fald kunne det have kostet livet på din hund.

God bedring til din hund.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 22-03-10 15:56

Knudsen du skriver Ja der er meget du ikke ved min gode ven... muligt Knudsen, MEN du springer igen over hvor gærdet er lavest, så svar nu på hvordan kan man injurier en hund det tror jeg der er mange der gerne vil vide
Nu er det sådan Knudsen at hvis en hund er urolig og ikke kan finde ro(ondt i maven) så kan det let være en forløber for mavedrejning og så er det med at komme til dyrlæge så hurtig som mulig og ikke som du forslår, at lege med hunden KLÅGE ÅGE

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-10 16:06

Hvidtiger, hvordan har din hund det idag?? Forhåbentlig meget bedre

Og i "krigere" kan i ikke oprette en af jeres berømte jagttråde, og svine hinanden til der, så ved vi da hvor vi har jer

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-03-10 18:12

Nu da hunde debatten er ved at blive oversvømmet af klåge ågerne fra jagt - så står jeg af....

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 05-04-10 11:43

1000 tak for alle jeres svar. Har haft nogle pc problemer, så kunne først komme ind på kandu nu. Hunden fik det bedre dagen efter og har det godt i dag. .. Så det var åbenbart "kun" ondt i maven den havde. Kom på skånekost i nogle dage efter hun havde fastet i et døgn og det hjalp.

Mvh
Hvidtiger

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 05-04-10 11:44

Tak for svaret Nordsted1.