/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skal disse renter virkelig betales?
Fra : WEBlance
Vist : 2133 gange
100 point
Dato : 21-03-10 09:49

Hej

I går fik jeg min selvangivelse fra Skat med posten, og jeg gik straks ind på TastSelv for at godkende den. Årsopgørelsen jeg fik viste at jeg har en restskat på 10.310,00 kr og oveni har de lagt et procenttillæg på kr 680,49 og rente af for sent betalt skat på kr 7.618,96, hvilket giver (afrundet) et beløb på kr 18.610,00.

Er det virkelig rigtigt at jeg skal betale 8.300 kr i renter og tillæg, når jeg først modtager selvangivelsen i går, d. 20/3?

/Carl

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 09:53

Ja der kommer renter på når SKAT opkræver, det skulle være betalt frivilligt på et tidligere tidspunkt.

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 21-03-10 09:59

Det vil så sige at SKAT forventer at jeg før 1/1-2010 skal have udregnet om der er restskat og betalt?

/Carl

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 21-03-10 10:00

Procenttillægget (680,49) vedrører den restskat du får nu, og er afhængig af betalingstidspunktet.

Men "rente af for sent betalt skat" (7.618,96) ændres ikke lige meget hvornår du sender selvangivelsen ind eller betaler dette års slutopgørelse.

Det er nemlig renter af beløb, du har betalt for sent i løbet af 2009 - altså morarenter. Du har simpelthen været i restance med skat i løbet af 2009.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-10 10:08

Citat
og rente af for sent betalt skat på kr 7.618,96,

Det er som allerede skrevet rente af EN GAMMEL GÆLD - den har som sådan INTET med din nye selvangivelse at gøre....

Det du betaler i rente af den er "kun" de 680.- kr...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-03-10 10:09

Ja du kunne have betalt ultimo 2009.
Det er bedre at betale for mebget i skat end for lidt. Det er nye regler SKAR har lavet og det er offentliggjort at sådan er reglerne.
Der er ingen undskyldning.

hawaii7

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-03-10 10:18

Det er jo Leaysy-renter. Der er enten en komma-fejl i det opgivne, eller ligger noget andet bag der ikke er oplyst. Selv ikke hos skat betaler man +70% i renter PA.

Så enten er der andre ikke oplyste forhold, eller en kommafejl.

Hvorfor ringer du ikke til dit lokale skattekontor og får en forklaring?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-03-10 10:22

Citat
Hvis du har restskat, og venter med at betale den til efter at det indkomstår, retskatten vedrører, er gået, skal du betale renter af beløbet. Rentebeløbet vil afhænge af, hvornår du vælger at betale restskatten.

Indtil 1. juli skal du betale en såkaldt dag-til-dag-rente. Det er en markedsrente, som SKAT opgør som et gennemsnit af den effektive obligationsrente for de sidste 20 børsdage forud for 15. december i det indkomstår, skatten vedrører - og derefter tillægges 2 procent. SKAT fastsætter og udmelder den aktuelle størrelse af renten i slutningen af december hvert år. For 2009 er den blevet fastsat til 4,6 procent.

Efter 1. juli skal du betale et procenttillæg. Tillægget baseres på den samme gennemsnitlige obligationsrente, og tillægges derudover 4 procent. Derfor kendes det endelige procenttillæg også først i december hvert år. For 2009 er den blevet fastsat til 6,6 procent.

Renter og procenttillæg kan ikke fratrækkes i din skattepligtige indkomst.

Eksempel på beregning af rente (indtil 1. juli)

Thomas Jensen har en restskat på 15.000 kr.

Han finder ud af det i slutningen af marts, og vælger at betale restskatten den 1. april. Det vil sige, at han skal betale renter for 91 dage (fra 1. januar til 1. april).

Så meget skal han betale i renter:

15.000 kr. x 4,6 pct. x 91 dage = 172,03 kr.

365 dage

I alt skal han altså betale 15.172 kr.

I eksemplet har vi brugt den rentesats, der er blevet fastsat for 2009.

Eksempel på beregning af procenttillæg (efter 1. juli)

Thomas Jensen har en restskat på 15.000 kr.

Hvis han venter med at betale til efter 1. juli, bliver restskatten tillagt et procenttillæg.

Så meget skal han betale i procenttillæg:

15.000 kr. x 6,6 pct. = 990,00 kr.

I alt skal han altså betale 15.990 kr.

I eksemplet har vi brugt den rentesats, der er blevet fastsat for 2009.

Lånt fra skat........

Altså har du en kommafejl, eller der er forhold du ikke oplyser. De 7618 lugter af restskat fra 2008.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 21-03-10 10:34

Der er ingen kommafejl.

Morarenterne er IKKE det man normalt oplever, og det er IKKE det der er nyt i år, og det er IKKE det aviserne skriver om.

Morarenterne er som de altid har været. De bliver tilskrevet på slutopgørelsen, og er renten af den skattegæld (altså skat, der er OVER forfaldsdag), som spørger har haft i 2009.

Procentsatsen er 6,6 og spørger har derfor haft en gæld på over 100.000 i gennemsnit i 2009.

Dette er en af grundene til at kreditgivere gerne vil se en slutopgørelse, gæt hvilket tal de bl.a. kigger på!

Med hensyn til procenttillægget, så kan det nedsættes til ca 110 kroner, hvis spørger betaler d. 1. april.

Her er et link, hvor man kan beregne procenttillægget, bare lad som om I vil betale...

https://www.skat.dk/dk/SKAT.aspx?oId=restskat&newwindow=true

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-03-10 11:01

Uden at kommentere spørgsmålet,vil jeg bare pointere,at SKAT ikke er slet så "generøse",den anden vej.
Jeg er så "heldig" at have en lille skilling til gode.Det giver en prc.tillæg på 0,6%.

Det er jo regulær "bankforretning".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-10 11:01

Citat
Procentsatsen er 6,6 og spørger har derfor haft en gæld på over 100.000 i gennemsnit i 2009.

Som sandsynligvis IKKE engang er betalt endnu - det står nemlig IKKE på selvangivelsen....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 11:23

Selvfølgelig skal SKAT tjene penge på renter, hvor skal kommunerne ellers få penge fra når vi har skattestop.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-10 12:58

Citat
hvor skal kommunerne ellers få penge fra når vi har skattestop

Tja - min kommune lever af mig

Har jeg indtrykket af

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 13:02

Jeg synes det er synd for børnene og de gamle, og os når der er huller i vejene. Så jeg vil gerne betale mere i skat.

Godkendelse af svar
Fra : WEBlance

Dato : 21-03-10 13:22

Tak for alle jeres gode svar, jeg blev meget klogere. Det er rigtigt at jeg har en skattegæld fra 2008, og det er så der de 7.618,96 i rente kommer fra. Jeg troede at det var fra indkomståret 2009, og det kunne jeg ikke forstå.

Nu er så det næste problem . . . hvem af jer skal have point? refi gav egentlig det første svar som jeg forstod. Men tusind tak til jer alle sammen!

/Carl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-10 13:35

Selv tak...

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 21-03-10 15:01

Det er fint med mig, jeg har ikke brug for points, hovedsagen var at du (og andre måske) fik svar :)

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 02-04-10 11:46

Desvære er der ikke noget at gøre end stemme nej til næste folketingvalg