/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El over loft til lamper
Fra : donning
Vist : 1568 gange
100 point
Dato : 20-03-10 14:46

Hej

Jeg har et par lamper jeg gerne skulle have sat op i loft.

Ledningerne skal være skjulte, så jeg har tænkt mig at at trække 2 x 0,75 kvardrat (pr. lampe)blød ledning, fra lampeudtag (bagpå) op på loftet (elektriker rør), og direkte ned til lampe(r) (spot) midt på loft.

Er det lovligt / forsvarligt.

Jeg har tænk mig at lave det sådan at der ikke er nogle samlinger på loft, samt at enderne på elektrikerrør vil kunne ses hvis man afmontere lamper, samt lampeudtag.

Altså ingen usynlige samlinger.

Hvad siger i til det ????

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-03-10 15:02

Det er hverken lovligt eller forsvarligt.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-03-10 15:10
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-10 15:33

Nej det er ikke lovligt og slet ikke forsvarligt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-03-10 16:05

Eneste lovlige mulighed er at installere nye lampesteder med kabel/rør, du må blot ikke gøre det selv.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-03-10 17:36

der skal bruges 1,5¤ minimum for overhoved at komme i nærheden af at være lovligt

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 20-03-10 18:08

Er det spots du vil haver op i loftet..... så ville jeg købe noget 3 x 1.5mm2 light kabel det er ca 7mm tyk det må ligge på loftet uden noget bøvl og det kan man nemlig samle i spotens samledåse og så træk det til det lampested som det skal tænde fra...... men husk nu at der skal være dåser bag spoten, og hvad du selv må lave og hvad man skal have en elektriker til at lave som skrevet i andet indlæg......

Bassebo...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-03-10 18:33

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 4
- Slettede 0
Ialt 5

Og så sætter folk pris på at du får afsluttet dine spørgsmål

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 20-03-10 20:04

Hvis du følge Bassebo's anvisninger gåt det ikke helt galt, men lad være med at gøre som du selv foreslog. Husk at slå hfi fra når du arbejder id skidtet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-03-10 23:34

hvis det er spots vi snakker om, er det meget normalt bare at bruge lampeledning fra dåsen og ud til lampen. der findes en speciel slags siliconeledning til brug ved opsætning af spots, ret dyrt men også rigtig godt.
du må bare ikke bruge lampeledning hvis du skal igennem en væg f. eks, men fra dåse til lampe er det helt iorden.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 21-03-10 07:26

Citat
hvis det er spots vi snakker om, er det meget normalt bare at bruge lampeledning fra dåsen og ud til lampen. der findes en speciel slags siliconeledning til brug ved opsætning af spots, ret dyrt men også rigtig godt.
du må bare ikke bruge lampeledning hvis du skal igennem en væg f. eks, men fra dåse til lampe er det helt iorden.

Du må ikke lave fra lampeudtaget og til spotsen i 2 x 0.75 pka oppe i isoleringen, og så gå ind i lampeudtaget med 2 x 0.75pka fra bagsiden..... Alt fra bagsiden skal være 1.5'' og skal altid udføres af en elektriker........

Hvis du vil spare på regningen til elektrikeren kunne du jo finde ud af hvor spotsen skal placeres og gå op på loftet og fjerne isolering ned til loftet for at se om der er et spær eller andet der ville være ivejen for spotsen og der hvor spotsen skal tilsluttes i lampeudtaget...
Tro mig det vil være enhver elektrikers drøm at komme frem til en kunde der havde tænkt på hvor spotsen skal være og fjernet isoleringen... Tale af erfaring...... og du er nu nok også bedre til at isoler efter elektrikren er færdig.
Jeg vil tro at du spare mellem 1-2 timer,hvis du gør de her forberedelser.....

Bassebo...