/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering af loft - Granulat eller Batts
Fra : Steen2000
Vist : 3528 gange
50 point
Dato : 18-03-10 19:42

Hej
Har haft en mand ude og kikke på mit loft med henblik på at øge isoleringen fra 150 mm til 300 mm.
Det er et loft i et ét-planshus hvor den eksisterende isolering ligger på loftet. Og der er masser af plads deroppe. Dvs. vi har ikke lofter til kip etc.
Derfor har jeg hele tiden tænkt at vi bare lægger 150 mm batts ovenpå det eksisterende.
Men isoleringsmanden sagde at de har rigtig god erfaring med at "blæse" rockwoll granulat i stedet for at lægge batts.
Argumentet er at der ikke er nogen samlinger etc. og dermed ingen kulde broer. Ligeledes er det meget nemmere at få til at slutte tæt om alle spær etc.

Det lyder jo på sin vis rigtigt. På den anden side tænker jeg at tæt-trykkede batts på 150mm isolerer bedre end 150 mm løst granulat?

Hvad siger eksperterne??

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 18-03-10 20:09

Isoleringsevnen er lidt mindre for granulat end for batts. Dog er det rigtigt at man kan slutte lidt tættere med granulat.

Det der koster mest er nok arbejdstiden - ikke så meget råmaterialet - så du får nok mest isolering for pengene hvis du får granulat - medmindre du selv vil lægge batts.

Det vigtigste er bare at komme i gang med efterisolering - så betyder det mindre med den konkrete løsning.

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 18-03-10 20:16

Hej
Tak fo svar. Når du siger isoleringsevnen er lidt mindre, men at det samtidigt slutter lidt tættere - har du så nogen realistisk vurdering af hvad vi taler af netto forskel i de yderligere 150mm vi skal have? Jeg mener taler vi fx. 5% eller 20% mindre isolering ved granualt??
Sikkert et urimeligt spørgsmål?

Mht. gør det selv: Jeg har ikke rigtigt mod på selv at gå igang.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-03-10 22:21

du får helt sikkert den bedste isolering med bats. de skal selvfølgelig være tætte i alle samlinger, men det blæser ikke igennem bats som det kan gøre gennem grannulat.
grannulat er bedst til hulmursisolering. hvis du lægger det på loftet, vl det efterhånden synke sammen og så skal du have fyldt efter. du kan jo selvfølgelig få blæst nogle ekstra centimeter på til at starte med, men som fagmand ville jeg helt sikkert vælge bats.

Kommentar
Fra : MTI

Dato : 19-03-10 09:30

Jeg ville helt klart, bruge udblæst granulat, ISOVER eller ROCKWOOL.

Ved udblæsning, lægger man en overhøjde på 15mm pr. 100mm tykkelse, da isoleringen jo blæses ud med luft, så er den meget løs, men sætter sig lidt efter lidt. Således at isoleringseffekten bliver den samme som bats.

Hilsen

MTI

Isolatør

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-03-10 10:39

Vi har fået blæst papirgranulat - 200 mm oven på det eksisterende 150 mm bats. Årsagen var, at vi fik indlagt mekanisk udluftning med varmegenindvinding, og så skulle rørene isoleres, men det kostede lige så meget, som at få isoleret hele loftet, så vi fik sprøjtet ekstra oven på rørene, samtidig fik vi isat lavenergiglas, så vores årlige gasforbrug faldt fra c1q. 1600 m3 årligt til ca. 1050 m3 årligt, så jeg er MEGET tilfreds, det kostede ca. 12.000 kr. incl. hulmurene i garagen.