/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundekørekort?
Fra : modersvilje
Vist : 893 gange
200 point
Dato : 18-03-10 08:57

Hvad bør et hundekørekort fortælle?
Skal kommende ejere testes, før de må besidde én hund af en vis kaliber og hvor går grænsen?

Hvad bør der kræves for at eje en jagt-/brugshund?

Ja hvad gør at "jeg" må have ansvaret for lige den type hund jeg nu engang har (Bueaceron)?

MV2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-10 11:11

Citat
Hvad bør der kræves for at eje en jagt-/brugshund?

At man har et erhverv der berettiger til noget sådant....

ALLE hunderacer er potientielt "farlige" (størrelsen kan så gøre dem mere farlige)

INGEN kan være sikker på at deres hund ikke "forsvarer" sig - det med kontrol kan ikke lade sig gøre - det er et levende væsen.

ALLE hunde skal være i snor eller indhegnet UANSET hvor man færdes (igen - der er INGEN der kan være sikker på de har "kontrol".

INGEN bør have tilladelse til at færdes med en hund der vejer mere en 20% af "førerens" vægt på offentlig område.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-03-10 11:15

Man skal lære hvordan man opdrager en hund og hvorfor man opdrager den.
Hvilke behov hunden har.
Hvilken race skal vi vælge.
Hvorfor skal hund og menneske gå til træning

Det kan specifiseres.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-03-10 14:00

Hvad skal man bruge sådan et kørekort til?

Der er også mange som har et kørekort til en bil, men som ikke kan køre bil. Det er da intet værd.

hawaii7

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-10 15:12

Det er jo så træls, som det er med mange ting: Man kan ikke få erfaring uden at beskæftige sig med området.

Mange af de fejlopdragede hunde er jo netop fejlopdragede fordi ejeren ikke har nogen erfaring. Det er ganske fantastisk, hvis det går godt første gang man får hund.

Et "kørekort" kunne være et bevis på at man havde gennemgået nogle grundlæggende kurser, der dels drejede sig om, hvad man skulle være opmærksom på inden man anskaffede en hund, og dels et kursus om hvordan man opdrager en hvalp. Og endelig et kursus om problemløsning.
Alle kurser skal indeholde undervisning i lovgivningen omkring hunde.

Alle de grundlæggende kurser bør så vidt muligt være uden en speciel ideologi og snarere oplyse om hvilke valg man har indenfor de forskellige områder. Det er vigtigt, at hundeejeren ikke opfatter kurserne i sig selv som løsninger, men snarere som en hjælp til at tage ansvar og vælge en retning.
Kurserne skulle gerne være motiverende, så hundeejeren selv søger yderligere undervisning.

Kørekortet kunne også bruges til at registrere lovovertrædelser, som kunne give et "klip" i kørekortet, eller succes'er som beståede prøver og kurser eller lignende, der kunne give en stjerne.
Kørekortet kunne så fortælle lidt om hvorvidt en hundeejer til en overfaldshund skal have lov til at anskaffe en ny hund..
Og for mange klip i kørekortet ville eventuelt kunne repareres ved at hundeejeren tjente et passende antal stjerner.

Kørekortet følger selvfølgelig hundeejeren.

Men en tilsvarende registrering burde der laves på hunden, så man altid ved, hvad en hund har lavet tidligere i sit liv, selv om den skifter ejer.

OG: sådan et kørekort indeholdende registreringer af hundeejerens tidligere meritter ville være et fint værktøj for den ansvarlige opdrætter, der kunne frasortere uønskede købere. Enten fordi de var for uerfarne til netop opdrætters hunde, eller fordi de havde for mange klip og for få stjerner i kørekortet.

Det hele må dreje sig om registrering.
Men når det er muligt at registrere alle DKK-hunde med hensyn til en masse detaljer om deres liv, så må det være muligt at gøre noget lignende med mennesker.

Dansk Hunderegister må kunne udvide deres register til også at indeholde alle episoder som en given hund gør sig bemærket med i løbet af deres liv.

Måske vil det blive dyrt. Der er kun hundeejerne til at betale.

Men det kunne sikre ansvarlige hundeejere, så DE i det mindste havde papir på, at DE var ansvarlige hundeejere. Og at DERES hund ikke havde nogen pletter på registreringen, måske endda tværtimod. Uanset race.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-10 15:26

Et "hundekørekort" vil ALDRIG kunne praktiseres....

HVEM skulle kontrollere det..

HVEM skulle udstede det....

Skal HELE familien på kursus - og fra hvilken alder - lillesøster lufter jo også hunden

HVAD med alle dem der allerede har hund - skal gamle moster Oda på kursus som 70 årig til trods for hun har haft hund i 50 år

osv osv...

Det vil være komplet umuligt at administrere....

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-03-10 17:17

Der tales om et dyrevelfærdspoliti - er det én mulighed?
MV2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-10 18:10

Ja - det er da en mulighed - men det løser kun en bid af problemet....

Hvem skulle betale dem ????

Hvis alle disse udgifter skulle læsses over på ejerne ville skatten blive så høj at det ville koste mere end en bilforsikring

Og så hører vi lige om nok et overfald
Hvad hjælper "kørekortet" når ejeren IKKE var tilstede

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 18-03-10 18:25

Hundekørekort kunne være frivilligt. Men jo mere man gør ud af sin "uddannelse", jo flere rettigheder kan man få.
Hvis der er rettigheder nok at tjene, så tror jeg at der er flere, der vil ofre guld på at tage kurser og bestå prøver.
Helt indlysende er kurser og prøver omkring det, at holde en hund af "potentielt farlige racer".

Der er ifølge Dansk Hunderegister kun EN ejer af en hund. Den ejer er ansvarlig for at familien også følger de kurser, der kunne være mulighed for.
Når det gælder hundens status og dermed rettigheder, så tror jeg at familien vil samarbejde.

Jeg kunne da godt tænke mig at have ret til at lade Silke gå løs i skoven.
Eller at tage hende med på stranden..

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-03-10 10:03

Når der nu er så meget snak om muskelhunde er det så ikke hjernedødt at lade to stå bundet i hundekrog uden for en butik i liner der ikke kan holde?
En bøde på 10.000, kroner for dette uheld kunne måske lære ham kontrol over sine hunde!
Desuden er det ansvarsløst at en tiårig går med en hund på størrelse med en retriever
uden voksen ledsagelse!
Alle ønskes en god weekend,
MV2

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 22-03-10 18:11

Tak for svaret Birgitta.
Jeg glæder mig til at se "loven" når og hvis den bliver vedtaget!
MV2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-10 18:27

Tak for accepten af mit svar.

LovFORSLAGET ligger her: http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20091/lovforslag/L163/som_fremsat.htm

Måske sker der lidt ændringer, men nok ikke så mange..