/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Centrallås Seat ibiza kan ikke låse op
Fra : 1april
Vist : 4276 gange
410 point
Dato : 17-03-10 18:04

Jeg har problemer med centrallåsen i min Seat ibiza fra 2001
Fjernbetjeningen virker fint, men når man prøver at åbne med nøgle åbner de andre døre ikke.
(Stort problem tankdækslet åbner heller ikke, så konen kan ikke tanke)
Der sidder en kontakt på indersiden af førerdøren som normalt kan åbne og lukke, nu er det kun lukkefunktionen som virker.
Jeg har målt følgende på kontakten
Ben 1 stel 0 volt.
Ben 2 ca.4.5 volt slutter til ben 1 når låse funktionen aktiveres (ok)
Ben 3 ca. 11.5 volt slutter til ben 2 når åbne funktion aktiveres og spændingen falder til ca. 4.5 volt (fejl intet sker)
Har prøvet at spor forbindelserne til multistik ved sikringsboks
Ben 1 ok ,Ben 2 ok samme signal og samme ledningsfarve.
Ben 3 fortaber sig i ledningsnet inde i døren og jeg kan ikke finde ledningsfarverne i multistikkene.
Kan det ske at den evt. går gennem kontakt(evt. fejlkilde) eller lignende ved låsecylinder og her ændre farvekode ?
Er der kun at skille hele dør og ledningsnet ad (stor opgave) eller er der nogle med erfaring eller gode råd som har en ide.
Håber der er nogle med gode råd evt. som kan forklarer hvad der sidder inden i døren så det kan lykkedes mig at finde fejlen.
Skulle der være behov for flere oplysninger skal jeg prøve at svarer efter bedste evne.
Venlig hilsen 1april

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-10 18:33

Centrallåse er nogle store strømslugere, men kun en brøkdel at et sekund.

Det er det første, som holder op med at virke når batteriet er gammelt eller ikke ordentlig opladet.

Når du et sted måler 11,5 volt indikerer de at din batterispænding er lav. Hvilesændingen bør være lidt over 12V ,afhængig af temperaturen.

Så det kan simpelthen være batteriet, som har for høj indre modstand.
I det øjeblik en centrallåsmotor starter og accelererer tager den så meget strøm at spændingen dykker så meget at elektronilogikken fejler.

Overraskende nok kan man opleve at motoren starter godt nok, men at centrallåsen ikke vil, når batteriet ikke er helt på toppen.

Accepteret svar
Fra : rocoolsen

Modtaget 420 point
Dato : 17-03-10 18:44

BMW har samme problem, der sidder nogle microsvitch i førerdør som ikke sender signal videre til boks. Man kan prøve med kontaktrens, men ender typisk med ny lås.

Har dog set Seat med knækkede ledninger i gummigennemføring ved førerdør, så der ville jeg prøve først

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 17-03-10 20:59

Den med batteriet køber jeg desværre ikke, da andre steder på bilen er batterispændingen ok det er kun på den ene ledning hvor spændingen er lav.
Jeg er ikke klar over om man evt. kan prøve at give ben 2 12volt direkte for at se om det skulle være en knækket forsyningsledning i døren.
Flere forslag ønskes (er ikke vild med at skulle afmontere dørbeklædningen)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-10 08:30

Det drejer sig ikke kun om batterispænding, men også om at den ikke dykker med momentant høj belastning.

Foruden et lidt halvdårligt batteri kan det også skyldes en dårlig forbindelse et sted i forsyningsvejen.

Kommentar
Fra : iccy99nn

Dato : 18-03-10 19:15

Hej 1 April - nu er det vel ikke noget narreri.
Ved ikke med en Seat , men tror der går nogle ledninger i førerdøren i en hylse mellem dør og dørstolpe, prøv uden vold at afmontere hylse så du kan se om der skulle være knækket en ledning der, de kan være omsluttet af isolerbånd, og luk op forsigtigt med hobbykniv eller lign.førerdøren er jo ret brugt, og ledninger har ikke haft det godt i vinter, på grund af frost, plastik er ikke hvad det har været.,
hilsen Helbyn.

Godkendelse af svar
Fra : 1april

Dato : 18-03-10 23:46

Tak for svaret rocoolsen.
Jeg tror du var tættest på.
Er gået i gang med at afmontere dørbeklædning da ledningerne i gummigennemføringen umiddelbart ser fine ud. Jeg har undersøgt microcwitch i dørlåsen, den virker fint. Har undersøgt diagram fra "Tolerance data" og ud fra dette prøvet med en "lus" direkte fra multistik til kontakt i dørlås hvorefter alt virker ok. Jeg må derfor konkludere at der er et ledningsbrud/dårlig forbindelse et eller andet sted i ledningsnettet. Vil i morgen gå i gang med at skille det ad, men jeg skal lige have anskaffet et par ruller isolerbånd til at kunne pakke det hele sammen med igen. Da jeg desværre ikke kan finde ud af dele point vil jeg hermed sige tak til de andre som er kommet med gode foreslag.
Venlig hilsen
1april

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 20-03-10 00:42

Så blev fejlen fundet. En knækket ledning (rød/blå farvekode)3cm fra en ledningssamling, inde i ledningsnettet. Der var ingen fysiske skader udvendigt på ledningen men afbrydelsen blev afsløret ved at hive i ledningen.Var desværre nødt til at skille det meste ad, da det var ved dørbunden hvor ledningsnettet passere elrude mekanik. Alt er nu samlet igen og virker fint.
Skulle der være andre som har lignende problemer er jeg nu i besiddelse af ledningsdiagram som jeg står til rådighed med hvis andre har behov.
Venlig hilsen
1april

Kommentar
Fra : Junghans2

Dato : 29-09-12 10:29

Hvor sidder styringsboksen til centrallås på en Seat Ibiza fra 2000?