/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
kørselsfradrag/sove på arbejspladsen?
Fra : jobestar
Vist : 6127 gange
75 point
Dato : 17-03-10 12:20

Hejsa

jeg arbejder som handicaphjælper. Dvs. jeg har enten 48 timer eller 72 timers vagter ud i en køre. Jeg sover altså på arbejdspladsen.

Kørselsfradrag regnes pr. arbejdsdag. Men når jeg har været på vagt fra fredag morgen til mandag morgen, så har jeg jo kun kørt turen en gang. Ud fredag og hjem mandag.

Nogen der kender til reglerne her? Altså om jeg skal tælle det som om jeg har kørt frem og tilbage alle dagene, eller kun ud og hjem dagen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-10 12:40

Du skal beregne det faktiske kørsel... fredag ud og mandag hjem

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-03-10 12:44

Det er jo ikke et fradrag pr. arbejdsdag, men et fradrag for dine faktiske kørte kilometer, derfor skal du naturligvis gøre som Nordsted siger, alt andet vil være skattesnyd

Accepteret svar
Fra : bluesky

Modtaget 85 point
Dato : 17-03-10 12:47

Hejsa,

Nordsted1 har ret. Jeg sad netop med problemstillingen igår, og fik at vide af Skat at jeg på min kones angivelse skulle anføre antal kilometer mellem hjem og den handikappedes bopæl i feltet for Befordring mellem hjem og arbejde (sats 1,90 kr. ) og ikke det normale kørselsfradrag mellem skiftende arbejdssteder (km. penge) som har en noget højere sats.
Når du går ind på din skatteside og vælger ret årsopgørelse er der en formular knap ud for feltet. Her skal du opgøre ALLE ture for at de godkender det. Så lad være med at lave det i eks. Excel - det giver blot dobbelt arbejde.

Bluesky

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 17-03-10 12:59

Ja det var også det jeg regnede med, men ville da ikke sige nej til pengene, hvis reglerne nu engang var sådan :)

Bluesky, måske har din kone også været inde over spørsmålet om diæter? Da jeg sad og googlede løs omkring kørselsfradrag igår, faldt jeg over dette spørgsmål og svar på en blog:

spørgsmål:
"Hej Anette, Jeg arbejder ca. 10 dage om måneden med 24 timers vagter som handicaphjælper/personlighjælper.Jeg overnatter på bopælen og betaler selv for maden.Nu har min chef(Ham jeg plejer) gjort mig opmærksom på at jeg er berettiget til diæter. Jeg kan ikke rigtig finde ud af satsen, der er ikke så mange med lignende job.Synes din blog og råd er gode og nemme at forstå.Godt nytår
Hilsen Fenja"

svar:
"Hej Fenja

Når du selv betaler maden, er det 455 kr.-satsen, du skal beregne til kost. Det skal påføres din selvangivelse under punktet “øvrige lønmodtagerudgifter”, hvor de første 5.500 kr. ikke er fradragsberettiget.

Dbh
Anette"

Jeg betaler nemlig selv alt min mad på jobbet. Står din kone i lignende situation og får hun de her 455kr i diæter om dagen!? Det er en del sjat penge efter et helt år må man sige.

mvh Oscar

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 17-03-10 13:00
Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 17-03-10 13:10

Hej igen,

Min kone har et bi-job som handikapledsager så hun har typisk 14 timers vagter - ikke døgn vagter. Derfor er diæt fradraget ikke aktuelt for hende selvom hun også selv betaler for kost. Men hvis hun skal med Bruger på rejse så træder den ikraft.

Bluesky

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 17-03-10 13:24

okay mange tak for info :)

jeg har lige snakket med en skat medarbejder, og jeg skal have diæter af 455kr. pr. dag .. jo tak :P

det blev pludselig en god dag he

mvh Oscar

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 17-03-10 13:26

Tak for svaret bluesky og tak til de andre svar! :)

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-03-10 14:04

Hej

Jeg vil dog lige tilføje at ledsagere ikke selv skal betale for forplejning. Det får borgeren hvert år tilskud til. Nu skriver bluesky handicap ledsager. En ledsager får hver måned tildelt 15 ledsagetimer så det må ikke være ledsager bluesky mener.

Torben

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 17-03-10 14:09

Hej Igen,

Det var så lidt

Og til dig Torben så har du ret. Jeg tager selv en tjans som ledsager engang imellem og derved fik jeg min kones rolle forvekslet Hun er selvfølgelig ansat som Handikap hjælper.

Ha´en super dag

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 17-03-10 14:11

P.S. men hun arbejder enten på dag eller aften vagt og må under ingen omstændigheder sove. Så vagterne kan godt blive lange med kaffe/cola og mad

Bluesky