/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugning af fliser
Fra : TanteAnne
Vist : 3937 gange
100 point
Dato : 17-03-10 10:57

Jeg har lagt klinker i vores gang for 2 dage siden. Nu skal de fuges jeg kan ikke huske om man fuger hele stykket af gangen og så vasker af elller tager man et stykke af gangen og vasker af og fortsætter med at fuge.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-10 11:51

du tager det hele i een omgang. husk at vaske med en gang eddikevand til sidst så du får kalkfilmen af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-10 12:42

Det afhænger noget af hvor stor gangen er . Fugemassen må praktisk tagt ikke være begyndt at hærde , inden du vasker af.
Eddike burde ikke være nødvendigt , bare man vasker helt rent i tide.

Selve fugen har ikke godt af eddike. Det har fliserne heller ikke hvis det er marmor eller lignende.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 17-03-10 13:51

Tak for svarene, vi har fået det ordnet, har vasket det godt af. Vi tørre det nok over med engang eddike vand når det er blevet tørt. Vi er så heldige at vi har opsamlet regnvand så det har vi tørret over med i første omgang. Det er blevet meget fint.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 17-03-10 13:51

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : KeldMa

Dato : 13-11-10 08:57

Nu er gulvet sikkert fuget men lige et par kommentarer.

En gang tager man på en gang, det lyder som et sted mellem 3 - 8 M2.

Køb eller lån et fugesæt med rulle og skumgummi vaskebrædt. Fås evt. i Harald Nyborg for ikke ret mange basører.
Du bør så vidt det er muligt vaske fliserne rene med rent vand.

Start med at vaske gulvet med ikke for meget vand i skumgummi brædtet med roterende bevægelser mens du fokuserer mest på at få pæne jævne fyldte fuger. Fyld eventuelle huller efter. Du forsøger selvfølgelig også at få så meget fuge af fliserne som muligt samtidig. Lad fugerne "sætte sig lidt" mens at overfladen og flisen tørrer en lille smule. Vi snakker 10 - 20 Min. Skift vandet så du har rent vand igen. Vask forsigtigt digonalt over fliserne i skrå baner. Tryk skidttet ud og rent vand i brættet for hver bane.
Lad igen gulvet tørre lidt. Skift vand igen. Nu vurderer du so om de grå skjolder der sandsynligvis igen er fremkommet er noget du kan polere af med en tør klud eller du skal vaske igen. Som slut fase polerer du gulvet med en tør klud.

HVIS du har nogle meget hårdtbrændte klinker, kan de være svære at fuge uden at trække gråt slør ud på flisen igen og igen, ja selv når du polerer med en tør klud. I så tilfælde skal du bruge lidt rensevædske. Som transor skriver er eddike, ja egentlig de fleste rensevædsker ikke så godt for fugerne. Det gør dog underværker, man bruger igen fuge sættet tilsat en hættefuld eddike eller eddikesyre, ALDRIG SALTSYRE INEDENDØRS, hvorefter man kun lige "rører" flisegulvet med den hårdtpressede skumgummi (så lidt rensevædske som muligt). Det er kun overfladen du ønsker at bearbejde ikke fugerne. Og igen skift vand så tit som muligt, det gør underværker. Man ser sommetider folk der er irriteret over ikke at kunne vaske fliserne rene under fugningen, men når man så ser deres fugevand..........