/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Indragelse af loftsrum og hemsetrappe
Fra : Mike87
Vist : 4047 gange
45 point
Dato : 16-03-10 20:23

Hej.

Vi er ved at renovere vores muremestervilla fra 1932. Huset har fuld kælder, stueplan og 1 sal. Over 1. salen er der uudnyttet loftsrum, som vi i forbindelse med nyt tag på huset, har fået isoleret og isat 2 veluxvinduer. Vi vi gerne inddrage dette loftsrum til en slags hems/loft. Jeg har derfor 2 spørgsmål:

1. Kan vi inddrage loftet uden nogle tilladelser fra kommunen? Gulvarealet bliver godt 20m2, men højden er under 2 meter i midten.

2. Vi skal have en trappeløsning derop, fra vores repos. Reposen er ret lille, så der er ikke plads til en stationær trappe. Lige nu er der en loftslem med 3-delt foldestige, denne løsning vil vi ikke have. Vi påtænker en hemsetrappe man kan afmontere og med Timberman's glidesystem til udtræk. Mit spørgsmål går på hvordan dette kan laves? Jeg tænker også i forhold til lemmen/lågen og opbevaring af stigen? Hvordan kan man lave en lem der skal kunne åbnes og lukkes, uden den åbner "ned" i gangen, og samtidig med at det ser pænt ud nedefra når lemmen er lukket?

På forhånd tak.

Mvh

Mike Petersen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-03-10 20:26

Hvad siger jeres lokalplan, må i udnytte tagetagen? Spørg i kommunen, teknisk forvaltning. Det er så dumt at lave noget hvis man skal pille det ned igen.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 16-03-10 20:54

Lokalplanen siger ingenting på det område

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-03-10 21:07
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-03-10 21:12

Du skulle tage en snak med kommunen, prøve at få et brev om at det er i orden at lave det.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 16-03-10 21:54

Bor du ude på landet, så vil jeg bare bygge. Det har de fleste omkring gjort. Ikke at det er lovligt, men almindeligt når det drejer sig om så lidt. Det er jo noget andet hvis du vil lave 10 værelser.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 16-03-10 22:07

Tak for linkene McBobo

Disse link har jeg været forbi før - men de får mig alligevel til at stille spørgsmålet - Hvad går vores projekt ind under? Gulvarealet med lofthøjde over 1m overstiger jo 4,5m2(så det kan ikke gå under betegnelsen "hems"), men samtidig er loftshøjden ikke høj nok til at det kan godkendes som alm. beboelse?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-03-10 23:46

Du giver selv svaret, er loftshøjden ikke høj nok så kan det ikke godkendes til beboelse.

Så hvorfor ikke bare gå i gang og så håbe det bedste. Er der ingen lokalplan og er det ude på landet med ingen naboer der kan klage over vinduerne, så fortæl det ikke til nogen.

Du kan vel altid sige at det er til loftsrum til opbevaring.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 17-03-10 00:09

Det er også underordnet for os om det bliver godkendt som beboelse eller ej - en anden ting er jo hvad man reelt set benytter det til .-)

Hvis man nu antager det er loftsrum til "opbevaring" - er der så ingen gældende regler med brandregler, isolering osv?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 17-03-10 00:32

Jeg vil tro at så længe det er til opbevaring er der nok ikke de skrappe krav, men hvis det er til beboelse, snakker vi nok regler for sikkerheden. Det kunne jo være der opstod brand og dermed ikke var en flugtvej.....
Det ville være dumt hvis det utænkelige skulle ske og man havde sparet flugtvejen væk........????
"Just a reminder"

Men jeg håber du finder hovede og hale i dit byggeprojekt....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-03-10 12:15

Det er jo heller ikke tilladt at indrette en kælder til beboelse, i mange tilfælde gør man det alligevel.

Så husk en ordentlig trappe, alternativt kan i gøre som jeg har set i Norge. Der hænger tykke reb fra 2. og 1. sal ud af vinduerne i tilfælde af brand. De går helt ned til jorden. God brandvej.
Og hvis du bruger reb, så bolt dem fast.