/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Handicapbil.
Fra : gismo99
Vist : 1924 gange
20 point
Dato : 15-03-10 18:25

Da min mand er invalid og har svært ved at komme ind i min lille bil ,er det nødvendig med en ny.
Det ville jo være bedst hvis vi kunne købe en invalidebil ,men det er mig der kører , jeg bruger den også til at køre på arbejde ,er vi berettiget til at købe en?Vi vil slet ikke have tilskud fra kommunen ,
men jeg ved at der er enorme afgifter at betale ,når man ellers køber en sådan.Hvor skal jeg søge om tilladelse ?Hvad kræves af papirer ved køb ?
Mvh.Dorthe

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 15-03-10 18:43

Hvis I selv vil købe en bil så kan I søge om et invalideskilt hvis din mand er handicappet nok til at lægen vil give en indstilling.

Ellers er det den langsommelige vej med at søge kommunen og så bliver det din mands bil, som du må bruge når han ikke bruger den.... dvs. har han en invalidebil kan han ikke få betalt kørsel til div. steder fordi du har bilen - han skal selv køre de steder / få andre til at køre ham i hans bil.
Så vidt jeg husker kan I hvis I selv betaler bilen godt søge om fritagelse for vægtafgift (eller hvad de afgifter nu hedder ) Jeg mener ikke I kan få fritagelse af moms og afgifter hvis I selv køber en bil.

Hvis I skal have en kassebil / en bil hvor din mand fx kan køre ind i via rampe eller lift eller hvor I kan medbringe en crosser, så er I nok nødt til at snakke med en bilsagsbehandler i jeres kommune om hvad I skal gøre / ansøge om.

Måske kan I være heldig at købe en brugt bil der passer til jeres behov..... jeg mener der er en side der hedder www.handicapbiler.dk hvor man kan købe en brugt handicapbil..... men hvis I ikke har en bevilling så kommer der afgifter oven i den pris der står på siden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-10 18:52

Citat
er vi berettiget til at købe en?Vi vil slet ikke have tilskud fra kommunen

Så er det da bare at købe - hvem skulle dog forhindre det

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 15-03-10 18:54

et familiemedlem fik via kommunen handicapbil dvs. rentefrit lån og fritagelse fra vægtafgift). Da han ikke selv kune køre var det hans kone der kørte bilen, det var ikke noget problem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-03-10 19:13

Citat
Så er det da bare at købe - hvem skulle dog forhindre det

uhm, måske en registreringsafgift eksempelvis.

Det er dyre biler vi taler om, når de skal være indrettet til kørestolsbrugere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-10 19:25

Citat
Det er dyre biler vi taler om, når de skal være indrettet til kørestolsbrugere.

HVEM snakker om pris

Hvis man SELV betaler er ALT muligt