/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Opsætning af FTP-server
Fra : Runeldo
Vist : 696 gange
100 point
Dato : 15-03-10 04:19

Jeg vil gerne opsætte en ftp-server på nettet. Altså ikke udfra en eksisterende computer, men på en server/domæne på nettet. Hvor er det bedst at købe plads og hvad er sikrest og billigst. Hvilket software skal man bruge til selve ftp-administrationen. Og endelig hvor finder man en god guide til en totalt nybegynder på området?

Jeg skal bruge serverpladsen til at backe mine billeder up, men måske også til en hjemmeside i fremtiden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-03-10 09:34

Udbydere er der mange af og til alle priser. Endda nogle,som er gratis.
Jeg synes ikke om ideen med at bakke data op over nettet.

Det skal foregå med din upload hastighed, og den er jo for de fleste ikke særlig stor.

Du har, uanset hvor du placerer det, ingen garanti for at uvedkommende ikke kan læse og i værste fald ændre i dine data. Det burde ikke kunne ske, men man er helt afhængig af firmaet og den enkelte ansattes hæderlighed. Du kan dog pakke data med kryptering for at øge sikkerheden.

Sikkerheden er næppe større end på en harddisk af din egen, som du får opbevarer på en anden adresse.

Hvis du bruger windovs og har en nogenlunde nyere explorer webbrovser, kan den også bruges til ftp på en smart måde.

Du skriver ftp // i stedet for http// www

Når du så er logget ind på serveren , kommer den med forslag til omstilling til stifinder. Det gør du og herefter er dine filer på serveren at finde i stifinder . Du kan så overføre ved almindelig stifinder kopiering. Ftp aktiveres og logger på automatisk.
Det går dog ikke med filer fra netværksdre eller andre ftp steder.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-03-10 19:09

Det skal nok lige siges at du ikke kan sætte din egen ftp server op hos en udbyder, det er noget der følger med til et "hotel" og er sat op ud fra deres netværk og sikkershedkrav som en udbyder selvfølgelig ikke vil give ud til en kunde.

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 16-03-10 04:46

...og men hvis jeg så får et hotel og lægger billederne op der. Hvilket kan så anbefales og hvordan fungerer det mht sikkerhed af data? Jeg skal vel stadig bruge et ftp-software, som fx. filezilla?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-10 08:13

Ja du skal sevfølgelig bruge en ftp-client for at kunne uploade filer, dog er der nogen hoteller der også har åbnet for passiv adgang, hvilket vil sige at du kan bruge Internet Explorer.

Data sikkerhed, er lidt svært og svare på. Det er jo op til den enkelte udbyder, men de fleste har jo backup og hvis du holder brugernavn og kodeord for dig selv så er dine data godt sikret.

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 17-03-10 03:38

Er der nogen, som har en ide om hvad der er billigst?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-03-10 08:05

Det har desværre ikke ngoen føling med, jeg hoster alt mit selv. Men prøve og søg på webhoteller, så burde der komme noget frem.