/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Teaterrolle
Fra : jeanettesmor
Vist : 501 gange
300 point
Dato : 14-03-10 10:30

Min veninde og jeg er kommet op at diskutere en opførsel af Den Skønne Helene på Stærekassen (Det Kongelige Teater) tilbage i 1958-59.

Jeg mener at kunne huske, at det var Henning Moritzen, som havde rollen som Prins Paris.
Min veninde siger at det ikke var, uden dog at kunne komme med et bud på hvem det ellers var.

Har søgt på Google men kunne kun finde HM's filmroller. Der bliver nævnt at han spillede "en lang række teaterroller", men ikke hvilke.

Måske jeg ikke ramte det magiske søgeord?

Nogen her som kan hjælpe med opklaringen? Tak.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 310 point
Dato : 14-03-10 10:47

Hej.
Umiddelbart kan jeg ikke finde det i han rolleregister.
http://www.danskefilm.dk/index2.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-10 10:51

Mit bud er Hans Kurt

Citat
I roller som fx. Calchas i "Den skønne Helene" viste Hans Kurt at han også havde talent som komiker

http://www.danskefilm.dk/index2.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-10 10:54

Hans Kurt var på gæstespil på Det Kongelige Teater 1959/59 og 1960

http://da.wikipedia.org/wiki/Hans_Kurt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-10 10:55

1958/59 og 1960 en rettelse

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 14-03-10 11:26

Tak - men jeg er ikke blevet klogere (endnu).

ans - det er ikke rollen som Calchas, jeg er interesseret i, det er Prins Paris.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 18-03-10 15:00

Nu har jeg selv fundet et billede fra den føromtalte forestilling. Der nævnes desværre ingen navne. To personer står i centrum i forgrunden, jeg mener at det er Helene og Paris. Billedet er ikke alt for tydeligt, men Henning Moritzen er nem at genkende. Synes også at der er noget Lise Ringheim'sk over Helene.

Nu har jeg jo unægtelig et problem med de udlovede points. Hvis ret skulle være ret, skulle jeg jo selv indkassere dem. Nu får du, piaskov, dem, selvom du jo ikke fortjener belønningen. MEN - jeg skal ikke have annullerede spørgsmål. Visse brugere har stor fornøjelse af at kopiere og udstille statistikker for udvalgte spørgere, og jeg vil ikke bidrage til disse brugeres underholdning.

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 22-03-10 11:28

Tak for svaret piaskov.