/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ejerskifte
Fra : sigfrid
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 10-03-10 19:42

Hej alle kandu folk.
Jeg har tænkt mig at købe en bil privat fra 1997, den skal normalt til periodisk syn til november,
men når jeg køber idag skal den så synes nu på grund af ejerskifte.
Har det noget med alderen på bilen at gøre eller betyder det ikke noget.
venligst Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-10 19:54

Citat
Regler for syn
Alle personbiler skal til periodisk syn hvert andet år, første gang på det tidspunkt, hvor de bliver fire år gamle. Det betyder, at de biler, der har været til periodisk syn, kan ejerskiftes uden syn mellem de periodiske syn, dog ikke hvis der af en eller anden grund er gået mere end 2 år siden sidste syn. Biler under fire år skal ikke synes ved ejerskifte. Hvis bilen skal synes, skal du selv bestille tid hos en synshal. Gebyr for syn af en personbil er normalt 400-450 kr. (2008), men der er nu fri konkurrence, så man kan spare lidt ved at afsøge markedet først. Hvis bilen ikke godkendes første gang, skal der betales 250 kr. for omstillingssyn.

http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=60#ReglerForSyn

http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=60

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 10-03-10 19:55

Det er ikke længere gældende. Synet gælder 2 år frem, og bilen kan uden videre omregistreres, medmindre den har stået afmeldt i mere end 12 mdr. Men hvis nuværende ejer syner den nu, får du en nysynet bil og kan køre de næste 2 år, eller du kan flytte den over i dit navn, og få indkaldelsen til november (forudsat, at den er registreret nu ).

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-03-10 20:14

Hej med dig.
Citat
Jeg har tænkt mig at købe en bil privat fra 1997, den skal normalt til periodisk syn til november,
men når jeg køber idag skal den så synes nu på grund af ejerskifte.

Du kan faktisk godt få den synet hvis du vil være sikker på at den er ok.
Vi gjorde det i sin tid da vi købte.
Vi fik ejeren af bilen til at syne den og aftalte hvis den var god nok betalte vi for synet ellers var der ingen handel.
Så er DU på den sikre side.
Men som skrevet står er det ikke et must den skal synes.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-03-10 20:21

Du skal som udgangspunkt også regne med at betale en del mere for en nysynet bil, end en bil der har kort tid til syn.. Til gengæld er det jo så din egen risiko når den skal synes en dag

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-03-10 20:35

en anden ting er at sælger ikke må lade dig køre hjem i bilen, medmindre den er i sikkerhedsmæssigt forsvarligt stand
så i praksis ( hvilket dog desvære tit ses ) må han ikke sælge dig bilen medmindre den kan gå gennm syn med det samme uden alvorlige fejl , eller oplyse dig om at den er uforsvarlig at køre i

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-03-10 20:47

du behøver ikke syne bilen før indkaldelsen kommer, men du kan sagtens syne den nu, hvis du vil.faktisk kan du til enhver tid få din bil synet, hvis du vil betale for det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-10 21:44

Citat
den skal normalt til periodisk syn til november,
men når jeg køber idag skal den så synes nu på grund af ejerskifte

Nej den skal ikke synes ved ejerskifte medmindre det er mere end 2 år siden sidste synsdato eller hvis det er kortere end 2 år siden sídste syn og den har stået i mere end 1 år uden plader på.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 11-03-10 05:40

Tak for svaret ans.
Og tak til alle i andre også.
venligst Sigfrid.