/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Købe eller lease Renault Clio III
Fra : palle22
Vist : 2293 gange
300 point
Dato : 09-03-10 16:51

Hej Kandu

Min kæreste og jeg skal have os en bil, og vi har kigget på Renault Clio III, til en pris på 155.000,-
Renault kører for tiden med et leasing tilbud, hvor den nævnte bil kan leases for 2.000,-/måned og en udbetaling på 6000,- (+ 3000 i oprettelsesgebyr) over 2 år.

De kører også med et tilbud, som hedder 5 års garanti på nye biler, hvis de kommer til service på autoriseret værksted en gang om året.

Vi skal nok køre ca. 10.000km årligt. Vi regner ikke med at beholde bilen i mere end ca. 3 år (så skal vi nok have en med plads til en barnevogn)

Spørgsmålet er nu: Hvad kan bedst betale sig, at købe eller at lease?

Det er klart I ikke kan vide præcist hvad renteudgifter ved et køb vil være. Men hvis vi forestiller os, at vi kan lægger 30.000 i udbetaling, og så afdrager resten over 3 år?

Jeg har kigget på forbrugerstyrelsens hjemmeside hvor de har en beregner, men jeg fatter ikke hvordan den virker.

Jeg håber I kan hjælpe os.

Mvh

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-03-10 17:06
Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 09-03-10 17:06

Leasing er altid dyrere

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-03-10 17:08

Stouenberg: Jeg har ikke lyst til at betale for medlemsskab af FDM.
Brorteil: Det er da ikke hvad man normalt hører?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 09-03-10 17:31

Citat
Det er da ikke hvad man normalt hører?

Det er hvad leasingreklamen bilder dig ind.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-03-10 17:38

Så vidt jeg kan se, kan du kun lease i 2 år.
De penge du betaler i leasing perioden er væk, når perioden er slut.
Ca. 57.000 (iflg. dine egne tal) + forsikring.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-03-10 17:42

Renault har den fordel at brugtvognprisen falder meget hurtigt. Det betyder at det er en rigtig god ide at købe en brugt Renault.

Jeg købte en 3½ gammel renault clio i sidste uge for 67.000+levering - som er i flot stand - hos en forhandler.

Det er et godt køb. Jeg har regnet ud at de samlede omkostninger - alt inkl. Benzin, service, forsikring, afskrivning vægtafgift... koster 1300 kr om måneden - hvis bilen holder 10 år og ikke får alt for store reperationer.

Jeg ville aldrig købe ny renault Clio - medmindre jeg kunne få den forhandlet mindst 20.000 kr ned. Leasning er endnu dyrere + man skal betale benzin + forsikring - og den dag man leverer bilen tilbage vil leasingselskabet finde ridser, fejl m.v der gør at de sender dig endnu en regning !!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-03-10 18:07

Citat
Jeg ville aldrig købe ny renault Clio

- jeg vil aldrig købe en Renault...

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-03-10 18:07

IBM760: Men jeg ville jo miste pengene hvis jeg købte også: Bilen falder jo nok minimum 20-25000 i værdi om året, og dertil kommer renteudgifter på ca. 8.000. Ialt altså godt og vel 50.000,- Ved køb skal jeg så også betale service en gang om året (3000) og forsikring skal jo til, hvadenten det er leaset eller købt?

Ser det her regnskab forkert ud:
Købt:         Leaset:

Første år:   Kr      Første år:   Kr
Værditab   kr. 28.000,00   Udbetaling   kr. 9.000,00
Opr af lån   kr. 3.000,00   Måned yd.   kr. 24.000,00
Rente   kr. 8.000,00
Grøn afg.   kr. 1.600,00   Grøn afg.   kr. 1.600,00
Forsikring   kr. 7.000,00   Forsikring   kr. 7.000,00
Service   kr. 3.000,00   Service   kr. 0,00
Dæk   kr. 1.000,00   Dæk   kr. 1.000,00
Brændstof   kr. 10.000,00   Brændstof   kr. 10.000,00

Total/år   kr. 61.600,00   Total/år   kr. 52.600,00
Kr/mnd   kr. 5.133,33   Kr/mnd   kr. 4.383,33

Andet år:         Andet år:
Værditab   kr. 22.000,00   Udbetaling   kr. 0,00
Opr. lån   kr. 0,00      Mån. yde.   kr. 24.000,00
Rente   kr. 8.000,00
Grøn afgift   kr. 1.600,00   Grøn afgift   kr. 1.600,00
Forsikring   kr. 7.000,00   Forsikring   kr. 7.000,00
Service   kr. 3.000,00   Service   kr. 0,00
Dæk   kr. 1.000,00   Dæk   kr. 1.000,00
Brændstof   kr. 10.000,00   Brændstof   kr. 10.000,00

Total/år   kr. 52.600,00   Total/år   kr. 43.600,00
Kr/mnd   kr. 4.383,33   Kr/mnd   kr. 3.633,33

I alt for en to-årig periode:

Købt bil:   kr. 114.200,00   Leaset bil:   kr. 96.200,00
Kr/måned   kr. 4.758,33   Kr/måned   kr. 4.008,33

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-03-10 18:09

****koder på kandu... Jeg håber I kan se pointen. Tallene til venstre er for en købt bil, dem til højre er for en leaset.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-03-10 18:13

hvis du kun skal ha' den i ca 3 år og regner med at køre ca 30ooo km, er en tre år gammel bil med ca. 70ooo på uret det billigste, da de fleste biler først bliver rep.tunge efter 7-8 år og 100ooo km, nogenlunde i tråd med, hvad Mygind skriver.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-03-10 18:22

I dit regnestykke, kan jeg ikke se dine afdrag.

Og hvis du har tænkt dig at betale afdrag, er det trods alt din bil - hvorimod ved leasing ejer du intet når perioden er forbi.

Den kan altid betales sig at eje, men jeg ved godt at de unge generationer ikke fatter det!
Vi andre har lært det igennem mange år.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-03-10 18:39

Citat
Bilen falder jo nok minimum 20-25000 i værdi om året,

Nej,.. så slemt er det heller ikke,.. så ville den jo være 0 værd om 6 år,

Her er en 7 år gl tilsvarende,.. dog med højere km. tal end du vil køre,
(og det er ABSOLUT MIN. pris)
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworthview.do?f=1&cat=1&ye=2004&t=2&mo=clio&ma=renault&at=0&l=1.2&aid=22515&eid=1700944

i virkeligheden vil den nok ligge omk. 60.000 kr.+,. v /6 år og 60.000. km.)

Det er ikke så enkelt at regne ud,.. som du stiller det op,
SÅåå,.. tænk dig rigtig godt om, INDEN du ’slår til’,
og læs ALT hvad læses kan .. både stort og småt, (ikke alt der glimter er guld)

ALLE fordelene,.. ’det positive’ bliver som regel omtalt i den slags annoncer / lokkemad,
(bagdelene ”glemmer” man)
http://www.renault.dk/dk/Kampagne/Personbiler.aspx

forhandleren / leasingselskabet skal jo tjene penge hver dag,.. mange penge,
og der er kun dig,.. og andre kunder til at betale,

du bliver bundet på ”arme og ben”..... du kan altså IKKE spare i evt. dårlige tider,
du kan ikke bare få bilen rep, / passet / plejet, det passer dig,
der må kun bruges org. reservedele, o.lign fx dæk, fælge osv.
(du kan altså ikke montere ekstra udstyr uden udlejers accept)

bilen skal passes som et lille barn, (eller bedre)
når du,.. efter endt leje,.. afleverer bilen skal den ’stå som ny’
dvs. lak,.. interiør / sæder måtter mm, dæk, osv,
ellers kan det blive et MEGET bekostelig bekendtskab,

til alm. orientering,.. koster en omlakering 20 – 30.000 kr.
med tillæg for div. små ”Bilkabuler” osv.

du skal altså ikke betingelsesløs regne med de priser der opgives, passer,.. langt fra.

Leasing-giveren ville have fpn-læserens leasede Honda omlakeret ved afleveringen. Men den gik dog ikke.
http://fpn.dk/motor/bil/article1331385.ece

hvis du køber bilen på afb. m/30% udb. kan du sikkert ’sidde’ for 1000 – 1400 pr. mdr.
service kan udføres for 2 – 3000 kr. (billigere i DE & SE)......... eller ca. 130 kr. mdr. over 3 år
her kan renterne trækkes fra,.. og renter især store de første 3 år..
(men ingen kan spå om fremtiden)

OBS,. Udgifter ved leje kan IKKE trække fra,. modsat v. KØB

NOTE,.. i den sidste ende er DU den bedste til af træffe afgørelsen

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-03-10 19:15

IBM: Jeg har jo heller ikke regnet købsprisen med.
Jeg har skrevet hvor meget den taber i værdi om året istedet.

EA_HS: En Clio falder 43% i værdi i løbet af 3 år. Jeg gætter på at de 66.000,- i dette tilfælde fordeler sig med 28.000 det første år, 22.000 det andet år, og 16.000 det tredje år. (ca. gæt, men efter et hurtig blik på brugtbilspriser, er det vist sådan de generelt udvikler sig).

En leaset bil skal ikke afleveres i "stand som ny", men som "almindeligt brugt". Jeg ved godt det kan være en fortolkningssag, og man kan sikkert være uheldig.

Jeg regner ikke med at skulle skifte dæk i løbet af to år, eller med at skulle have ekstraudstyr.

Jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne sidde for 13-1400/måned ved en købt bil, når man medregner værditabet på bilen?

Men I er åbenbart allesammen enige? Er der ikke nogen der kan vise mig en beregning som underbygger jeres mening?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-03-10 19:54

Min brugte 3½ gamle Renault Clio holder i 10½ år - da den skal til syn i august 2020.

Årlige udgifter:
Benzin ved 8000 km = 5000 kr
Vægtafgift =2020 kr
Forsikring= 2500 i gennemsnit
Værditab = 67000/10,5= 6200
Service = Max 1000 hos min billige mekaniker
Dæk + viskerblade m.v.= 500
ialt årlig udgift = 16000 om året = omkring 1300 om måneden

Jeg håber så at der ikke sker store defekter = Motor / kobling eller lign. Det skete der ikke med min tidligere Clio - som også holdt i 10 år.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-03-10 20:00

Thomas:
Ja, det er billigt hvis man kan køre den helt ud, men vi skal kun have den i 2-3 år.
Under alle omstændigheder ville vi også skulle låne, og dermed betale renter og oprettelsesgebyr

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-03-10 21:06

Ja, jeg kan godt se pointen.

Hvad så med at købe en endnu billigere bil - til 10-20.000 - og så sælge den efter 2-3 år.

Jeg så andre biler der hvor jeg købte min Clio som kostede 10.000 med 3 mnd garanti.

Det var på http://www.lyngby-auto-center.dk

Man kan ikke handle om prisen - men på den anden side så er det fast pris.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-03-10 03:09

Citat
EA_HS: En Clio falder 43% i værdi i løbet af 3 år.

Hvor har du de tal fra,.. ?
hvis det er fra udlejer, skal du bestemt ikke tage dem for ’gode varer’

prøv at kontakte en ANDEN Renault forhandler,
og få et overslag over værditabet på 3 år, det bliver sikkert helt andre tal,

Hvad værre er,.. din udregning,.. kl. 18:07,.. passer ingen steder,.. du blander ’æbler og pærer’,
når du sammenligner den månedlige / årlige udgift,..
skal du IKKE også tillægge renter og gebyr, på 'KØB af bil',.. det er indbefattet i værditabet,…

og værditabet er klart i overkanten på en bil i den prisklasse,
service kan også laves billigere,.. eller helt undlades, hvis du kun vil ha’ den 3 år.
men lad os bare antage at værditabet er 28.000 kr. (ved køb) det første år,

det skal op imod udgiften ved leje,.. som er 2.000 kr. pr. mdr. X 12 = 24.000 kr.
+ udbetaling, 6.000 kr. + gebyr, 3.000 kr. i alt. 36.000 kr. det første år.

Det bliver en mere-udgift på,. (mindst),.. 8.000 kr. det første år. for at leje bilen,
frem for at købe den,

der er en nem beregner til billån her,
http://www.danskebank.dk/DA-DK/PRIVAT/LAAN/BIL/Pages/Beregn.aspx

ved en udbetaling på 30% = 46.500 kr
bliver rest-beløbet 108.500 kr.
det kan fx afdrages over 10 år.
det bliver 1001 kr. (netto) pr. mdr…. (det beløb du reelt skal afdrage pr. mdr.)
eller 1397 kr. (brutto)

hvis du ikke ved hvad det betyder,.. skyldes nettobeløbet at du får flere penge i lønningsposen,
p.gra. rentefradraget,
……………..

For at få et reelt indtryk af værditabet, / afskrivningen,
se denne årg. 2007 Renault Clio (ku’ ikke finde en årg 2008)
den er 4 år gl. … nyprisen i 2007 var 133.499 kr.
højeste bud-pris var 78.000 kr. (budt af en autuforhandler)

den har altså tabt 55.499 kr. på 4 år…. det er 13.874 kr pr. år
bemærk det er engros (netto) priser,..
klargjort hos en forhandler er prisen væsentlig højere,
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworthview.do?f=1&cat=1&ye=2007&t=2&mo=clio&ma=renault&at=0&l=1.2&aid=22464&eid=1609214

det passer omtrent med den månedlige udgift, / afdrag, ved køb af bilen,
de penge er tabt ved senere salg af bilen,
til gengæld har du sparet ca. 900 kr pr. mdr. eller 10.800 kr. pr år.
sammenlignet med en lejet bil.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 10-03-10 07:45

EA_HS: De 43 % har jeg fra et stort engelsk bil-site.

Jeg har læst et sted på en dansk hjemmeside, at biler taber mellem 20 og 30 % af deres værdi om året. Selv ved en nedskrivning af værdien på 20% om året, ser det ud som om leasingen er billigere, når man ser på den to-årige periode (der er jo kun opstartsgebyr på leasingen det første år)

Værditabet forstår jeg som det bilen er mindre værd ved et gensalg. Det har da vist ikke noget med renterne jeg betaler til banken at gøre?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-03-10 15:02

Hvis der var hold i din påstand ville biler være værdiløse efter 3 – 4 år,…
det passer jo helt klart ikke,.. det kan du hurtig selv se,
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworthview.do?f=1&cat=1&ye=2007&t=2&mo=clio&ma=renault&at=0&l=1.2&aid=22464&eid=1609214

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/ResultView.aspx?Seller=1&CategoryId=P&Category=P&Make=Renault&Model=Clio%20III&Cartypes=&Fuel=&Doors=0&YearFrom=2007&YearTo=2008&MileageFrom=&MileageTo=&PriceFrom=0&PriceTo=0&Distance=0&Charge=0&WithInLast=0&ZipCode=0000&Color=&Airbags=0&Seats=0

mht. værditab,
Hvis/fordi,.. skattefar forærer dig fx 20.000 kr... når/hvis du betaler renter på et lån, (rentefradrag)
bliver værditabet logisk nok 20.000 kr. mindre,.. ik’
men det kan du nok se bort fra,.. da du nu kun vil leje den i 2 år,
Citat
Vi skal nok køre ca. 10.000km årligt. Vi regner ikke med at beholde bilen i mere end ca. 3 år (så skal vi nok have en med plads til en barnevogn)

over en 2 årig periode,…. !!! er der nok ikke den helt store forskel,
det er omtrent som at leje hos leasy,.. det er nemt,……. om ikke andet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-03-10 23:36

Citat
Hvis der var hold i din påstand ville biler være værdiløse efter 3 – 4 år,…

Nej! procenterne er ikke af nyværdien, de er naturligvis af værdien ved det foregående års slutning, altså det aktuelle års begyndelse.

Det minder om "Zenons Paradoks"
http://da.wikipedia.org/wiki/Zenons_paradoks

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 11-03-10 07:47

Korrekt hjkofoed. Det er 20% af bilens værdi i det enkelte år.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 17-03-10 15:43

Jeg har nu lavet en udregning i et regneark, og kan se at det over en 4-årig periode er billigere at købe. Vi vil gerne have en nogenlunde ny bil, så har regnet med købspris på en 2 mdr gammel Clio, der har kørt som demomodel.

I kan finde udregningen her: http://www.gratisupload.dk/download/41510/

Kan I umiddelbart se nogle alvorlige fejl i udregningerne?
Ellers tror jeg vi køber den

Mvh