/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
ny hvalp - mange spørgsmål
Fra : bublebee
Vist : 1594 gange
100 point
Dato : 08-03-10 12:04

syntes der er så mange modstridende oplysninger på nettet.
Vi hentede en sød lille hvalp i fredags, hvordan lærer man ham aller bedst at kunne være alene ?
At sidde i sit bur (stort bur).
må han spise små tyggeben ind imellem ?
Han piver når vi skal sove, så lægger vi hånden ned til ham (han ligger ved siden af sengen) er det en dårlig ide ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-10 12:33

>hvordan lærer man ham aller bedst at kunne være alene ?
Ved gradvis at gå væk fra ham, lidt længere tid ad gangen hver gang.
Så ved han I kommer tilbage og kæler for ham...

>At sidde i sit bur (stort bur).
Han skal da ikke i bur, det er ikke burhøns du har købt...

>må han spise små tyggeben ind imellem ?
Ja, men hoved ernæringen er jo tørkost piller, i starten til hvalpe..,

>Han piver når vi skal sove, så lægger vi hånden ned til ham (han ligger ved siden af sengen) er >det en dårlig ide ?
Nej, men snart ligger han oppe i sengen...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-03-10 12:35

han skal jo være i sit bur når vi kører bil og nogle steder når vi er ude ved folk....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-10 12:49

Ja, jeg var bange for I lukkede ham inde i et bur derhjemme, når I begge tog på arbejde...

Vore små hunde sad bare på skødet af den, der ikke kørte,
men I gør så nok det rigtige, lovlige?

Og hvis det er en potentiel stor hund I har købt, det eneste rigtige...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-03-10 13:07

nej kunne aldrig finde på at lukke ham i et bur når vi ikke er hjemme, der har han en stor gang og badeværelse at boltre sig i :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-10 13:34

Jeg forstår ikke hvorfor i er så negative over at hunden kommer i et stort bur når den er alene

Jeg kender op til flere, hvor hundende er i bur om dagen, - uden problemer - hundende kan også godt finde på at lægge sig derind når "forældrene" er hjemme, ergo kan hundende godt li deres bure - husk bare at der også skal være adgang til vand og et hyggetæppe at putte i.

At stikke en hånd ned til hunden er synes jeg er helt fint, så kan den mærke i er der, og lægger sig vel til at sove trykt når den kan mærke den ikke er helt alene i den store nye verden

Hvis du mener der der tyggeben med knuder i enderne, ville jeg ikke give dem til en hund der skulle være alene, de knuder har rygte for at komme i den gale hals når de springer op - jeg har ikke selv oplevet det, for min gider ikke de ben.

En kandubruger har brugt at købe marvben, koge dem, og fylde dem op med leverpostej, og så i fryseren, når hun så forlader sin hvalp, får den sådan en dybfrosset en og gnave i - det kan der gå meget lang tid med OG den kan ikke komme til skade.

Ellers findes der også disse runde bolde, hvor du kan komme guffer ind i og hvor hvalpen så skal lære at trille bolden for at få en belønning (kan godt lade sig gøre i et bur)

Sort tillykke med barnet

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-03-10 13:39

marvben, det er de der hvide tomme nogle ik ?

Og jo atk da :)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-03-10 13:56

En hund har ingen tidsfornemmelse, så er du væk i fem, to eller ti min. er det uden betydning. Du skal tage tøj på og gå uden for, kom ind igen efter et min. Forlæng tiden med et/to min. hver gang, så ved hunden du kommer igen. Hvis du gør det fem seks gang hver dag, så vil du i løbet af bare en uge fået hunden til at være alene hjemme - med mindre det er et MEGET nervøst gemyt!
Læg mærke til, at hunden stoprt set er lige så glad for at se dig hver gang du kommer ind igen!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-10 14:11

...For næsten al (købe)legetøj gælder der, at man ikke skal hvalpen være alene med det...
Og egentlig er det ikke så meget, den leger, når den er alene. Den sover det meste af tiden, og ligger og lytter efter hvornår der kommer nogen hjem igen..

Når I går fra den, vil det være en god ide at lade radioen spille. Det behøver ikke være særlig højt, bare lige, så det slører de smålyde, der kan komme udefra. Når hvalpen har vænnet sig til at "smålyde" ikke betyder at der kommer nogen hjem, men er noget fra radioen, så kan hvalpen bedre slappe af og få sig en lur.

Hvordan I vil opdrage jeres hvalp, hvordan I vil lære den vigtige ting som renlighed, og at være alene hjemme, det er et valg. Nogle mennesker gør ikke så stort nummer ud af det med at træne alene hjemme, og regner med at det lærer den nok, når den bliver træt af at pive..
Og renlighed bliver også tilvænnet med alt fra skæld og smæld, -til at familien nærmest BOR udendørs det første halve år og alle rooser og giver godbidder og klapper i hænderne af begejstring ved den mindste tissetår..

I skal finde nogle rutiner, der passer lige netop for JER. Og med "jer" mener jeg både tobenede -og jeres lille nye firbenede familiemedlem.

Denneher side: http://www.hunde-forum.dk/ er for hundefolk, der går meget op i deres hundehold. Du kan helt sikkert finde svar på mange spørgsmål ved at søge på relevante ord. Og du kan også selv stille nye spørgsmål og debattere med en masse engagerede (og ikke altid enige) hundefolk. Det koster ikke noget at være medlem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-10 14:31

Citat
marvben, det er de der hvide tomme nogle ik ?

Jo

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 08-03-10 16:19

Hej med dig..
Jeg kan se at de andre har givet dig nogle gode svar, men ville også lige give dig min udgave. :)

Vi hentede en sød lille hvalp i fredags, hvordan lærer man ham aller bedst at kunne være alene ?
- Vend han til det langsomt, ved at lade ham være alene i længere tid af gangen.. For at han ikke skal hoppe op ad døre og pive som en gal, så lad ham have noget at koncentrere sig om, f.eks. et marvben eller noget andet han kan bide i. Husk at starte langsomt ud med kort tid ad gangen, f.eks. 5 - 10 min og øg så langsomt op til flere min. indtil han kan være alene hjemme i en time eller to. Når det kan lade sig gøre, kan han faktisk være alene hjemme..

At sidde i sit bur (stort bur).
- Leg med ham uden for buret og smid så en godbid ind i buret.. Hvis han går ind efter den, så ros ham meget, og leg så videre med ham. Husk at du aldrig må starte med at lukke lågen.. Dette skal du også gå langsomt frem med ligesom alene træningen. Hvis buret skal stå i bilen, så start med at sætte buret i stuen og vend ham til det der. Put det så i bilen igen, og få ham i den.. hvis han godt kan kører bil i forvejen, er der ingen problemer videre hen.. :)

må han spise små tyggeben ind imellem ?
- Hellere end gerne.. :) Små hvalpe tænder kløer utrolig meget. (fuldstændig ligesom ved små børn) så giv ham endelig noget at tygge i. Ellers ender det med at gå ud over tæpper, møbler, sko og andre ting som han ikke må bide i. Lad ham få tyggeben som han ikke kan spise for hurtigt, ellers ender det med at han bliver mæt af tyggeben. Og det er jo ikke meningen. :) Du kan en gang om dagen give ham en dentastick, så kommer han ikke til at lide af tandsten når han bliver ældre, i hvert fald ikke i så høj grad som ellers..

Han piver når vi skal sove, så lægger vi hånden ned til ham (han ligger ved siden af sengen) er det en dårlig ide ?
- Hvis ikke han må sove i sengen, så gør i det helt rigtige.. Så lærer han at sove i sin kurv, og er stadig tryg ved at kunne mærke jeres nærvær. I gør det helt rigtige..Fortsæt endelig med det. :D

I skal endelig spørge videre, hvis i har nogle spørgsmål. :D

Håber samtidig at i kunne bruge mine svar.

Mange hilsner og hæld og lykke fra Tesser

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-03-10 16:30

Hej Tesser
det lyder bestemt som om du har prøvet det før :)
Vi gør da et forsøg :)

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-03-10 17:57

Hej bublebee.
Tillykke med det nye familiemedlem.
Citat
Han piver når vi skal sove, så lægger vi hånden ned til ham (han ligger ved siden af sengen) er det en dårlig ide ?
Nej det er det ikke, det er helt rigtig, den er vant til at kunne mærke og lugte flokken. Alle vores hvalpe er startet med en seng i form af en papkasse der var så høj at de ikke kunne springe ud og jeg kunne lægge en arm ned til den, og når de så skulle tisse om natten prøvede de at kravle ud (krassede på kassen) for de gør sig ikke rene hvor de sover, det vækkede mig og vi kunne nå ud, det hjalp til at de blev hurtig renlig.
Ellers har der været flere gode svar, alene hjemme = tilvending, bur = tilvending (aldrig straf), tyggeben ja bare de passer i størrelse til hunden og du prøver 1. gang hvor du er i nærheden så du kan se om den spiser pænt eller sluger den.
god fornøjelse Kim

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-03-10 20:30

Lige en tilføjelse:
Min hund får godbidder, når jeg skal gå, så han sidder nærmest og venter på, at jeg får taget overtøjet på- det kan ikke gå hurtigt nok.

( Nu synes vores nye kat, at det absolut også må gælde den- og hvem kan stå for det :) )

Som hvalp fik han godbidderne i en gummi kegle,(købt ved dyrlægen) som er så solid, at jeg aldrig har været urolig for at han skulle komme til skade. De blev "forseglet" med en klat leverpostej eller smørreost. Det skulle så slikkes af først inden han kom ind til godbidderne.

Du skal ikke købe de der hårde terninger- som de skal rulle for at få godbidderne ud, jeg har set et eksemplar hos dyrlægen, hvor de viste sig at hunden havde fået tænderne til at sidde fast i kanten hvor der sidder en lille ring.

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 08-03-10 20:56

Hej Bumblebee..
Det har jeg også.. :) Har haft 2 hunde i forvejen, og har passet en i et halvt år..
Hvad er det for en skøn race i har hentet jer? Bliver helt nysgerrig, da jeg har størst erfaring med små og mellemstore hunde..
Mange hilsner fra Tesser

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-03-10 21:10

Hej Bubblebee - tillykke med jeres nye hvalp
Vi fik selv en lille ny hvalp i oktober - en labrador - og vi blev rådet til at bruge et bur både i bilen og indendøre. Vi brugte aldrig bur til vores gamle hund (bulldog) men det har været verdens bedste investring til den nye hvalp.
Buret (95 X 60 x 65 cm) stillede vi lige udenfør vores soveværelsesdør og sov de første mange nætter med åben dør, så han kunne se og lugte os, men stadigvæk lå han et par meter fra os på det sted, hvor han ville komme til at ligge, når han blev lidt ældre. Buret blev indrettet rigtig hyggeligt med bløde tæpper og legetøj + gnaveben samt et tæppe over, som dannede et lille tag. Om dagen lod vi burets låger stå åbne, og så valgte han ind imellem selv at kravle derind og snuppe sig en lur eller ligge og gnaske i et ben.
Jeres metode med at stikke en hånd ned til ham er beskrevet mange steder og er helt rigtig. Især hvis hvalpen er lidt utryg, - det var vores ikke, så han vænnede sig hurtigt til at sove i sit bur.
Vi gik fra ham i blot 5 minutter allerede på 2. eller 3. dagen efter vi havde fået ham. Vi gav ham lidt hyggeligt at tygge på, og så gik vi - han var bedøvende ligeglad og helt optaget af sit "mundgodt", så i løbet af den første uge-10 dage havde han allerede lært at være alene i 1 time. Små hvalpe kan jo ikke holde sig så godt, så det er vigtigt også af dén grund at gå langsomt frem.
Da han var 9 uger gammel kunne han som sagt være alene i 1 time, da han var 10 uger 2 timer, og sådan trappede vi langsomt op. Men det er først nu, hvor han er lige knap 7 mdr at jeg har hjerte til at lade ham være alene i max 8 timer, hvis det ikke kan være anderledes
Jeg købte tørrede kyllingestrimler til ham, da han var helt lille - det var han tosset med og det er fedtfattig kost. Nu får han tørrede okse nakkesener eller okseører og så selvfølgelig den berømte "leverpostej-is" i rørknogle, som Nordsted1 beskrev Den vækker altid lykke.
Vores hund er meget forventningsfuld, nårt vi går om morgenen, for han ved at der vanker noget godt, så det kan I hurtigt lære jeres hvalp: at forbinde at være alene hjemme med noget dejligt og lækkert!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-03-10 23:23

Mange gode råd :)
Jeg har benyttet rådet med buret til den ene af mine 2 hunde, hun besluttede sig for at rasere persienner og vælte ting ned af bordene efter jeg havde haft hende et stykke tid, fik hende som 2 årig.
Det var intet problem at vænne hende til buret. Men byggede senere en hundegård med et godt isoleret hus til, da hun da bestemt har bedre af det.

Men vil dog sige, min Kvik, som jeg har haft helt fra hvalp, han sover da ikke ved siden af sengen, han fandt hurtigt ud af at hoppe op

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-10 23:31

Citat
Men vil dog sige, min Kvik, som jeg har haft helt fra hvalp, han sover da ikke ved siden af sengen, han fandt hurtigt ud af at hoppe op

Kvik har da godt nok fået opdraget dig.... min første hund fik også lov at sove i sengen, men de øvrige fik en kurv ved siden af sengen, det passer nu heller ikke helt, Nikki - den sidste - har sovet meget i sengen, men nu er vi i fællesskab blevet enige om, at det er bedre han har sin plads på gulvet... men nogle gange får han min dyne når jeg er stået op - han er et ægte dynedyr

http://peecee.dk/upload/view/227932 fra en campingtur

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-03-10 23:52

Tja, han ødelægger ikke noget og hopper ikke op i andre møbler, så lidt opdraget er han da :)
Og han er B-hund Lige så svær at få ud af sengen som ejeren.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-03-10 10:22

det er en lille hund - en blanding af lhasa apso og dansk svensk gårdhund :)

http://gjzk.zaber-knudsen.dk/#37.0

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-10 10:37

Bublebee, hold da op hvor han sød

Her er han da slet ikke til at stå for

http://gjzk.zaber-knudsen.dk/#37.3

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-03-10 10:46

hehe nej han er en rigtig lille børste, men rigtig dejlig. Og dygtig.
Om natten hvis han skal tisse bliver han urolig og går og piver - så ved vi at han skal ud.
Han er også allerede ret dygtig til at have snor på, selvom det der halsbånd da godt nok er noget mærkeligt noget ;)
Og idag vil min mand begynde at træne alene hjemme med ham, for han skal arbejde på vores bryggers, så der kan den lille hund passende prøve at være lidt alene, nu må vi se hvordan det går....

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 09-03-10 16:32

Nøøj hvor er han dejligt.. :D Han er da lige til at spise.. ;P
Han ligner faktisk lidt vores nuværende hund, en ren dansk svensk gårdhund.. Det er virkelig en skøn race!

Men husk at d/s er en meget selvstændig race, så stol aldrig 100% på den, hvis i vælger at gå tur uden snor. Efter hvad jeg gælder det for de fleste pinschere.. (Ja, dansk/svensk gårdhund er ikke en terrier men en pincher!)

Men held og lykke med jeres smukke lille Kvik.. :D

Mange kram fra Tesser

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 09-03-10 18:07

Nej hvor er han bare dejlig!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-03-10 23:56

Ej, han hedder Kvik lige som min

Min er også dansk/svensk gårdhund, og rigtigt, det er ikke en terrier, rart at høre for en gangs skyld, det tror mange fejlagtigt..
Men, der er ikke noget der hedder en "ren" dansk/svensk gårdhund. Der ER en blandings race.

En god ting ved dansk/svensk gårdhund er at de nærmest aldrig har brug for en dyrlæge. Så vær i bare glade for ham, han ser også herlig ud

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 10-03-10 16:20

taunusanden: Hmm.. Den har jeg nu ikke hørt før.. :S

Jeg troede da at der fandtes "rene dansk/svensk gårdhund", da det er en registreret race inden for DKK..?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-03-10 20:08

Dansk/svensk gårdhund er en blandingsrace.
Det er ihvertfald hvad jeg har hørt, bl.a. fra 2 dyrlæger.
Men, derfor kan der godt være en race standard
Den kan læses her:
http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/index.php?side=Racestandard

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 10-03-10 21:29

Hvilken blanding er dansk/svensk gårdhund så, og tror du at ratpinscheren, der er en blanding mellem en d/s gårdhund og en dværgpinscher bliver en selvstændig race istedet for en blandingsrace en dag?

Mange hilsner fra Tesser
Så lærte jeg også noget mere idag.. :D

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-03-10 21:51

Det er vist en race man kan kalde et gadekryds
Men det skal du ikke være ked af, jeg er overbevist om at du får en hund der meget sjældent har brug for dyrlæge, bortset fra den årlige vaccination