/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Vedligeholde af scooter
Fra : Spotbot
Vist : 1283 gange
200 point
Dato : 07-03-10 12:04

Hej alle :) jeg kunne godt tænke mig nogle gode råd til at vedligeholde min PGO PMX-Naked

Begge bremser er ret hurtigt begyndt at hænge i starten af den her salte periode, og der opstår pive lyde og lignende hist og her..

Hvad kan jeg gøre for afhjælpe problemet med bremserne, hvor skal og burde jeg smøre den jævnligt for at undgå disse problemer?

Generelle tips og tricks til vedligeholdelse ?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 07-03-10 13:08

Prøv evt at se her:

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=145309

Har ikke selv været derinde, men den pågældende er meget entusiastisk hvad angår scootere.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-10 19:29

X4 fra biltema er et vidundermiddel der smører renser mm det kan også bruges på alt plast nappa kabler gummi osv

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 10-03-10 17:09

Fik du kigget på den hjemmeside ?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-03-10 16:22

Jeg kendte en som havde samme problem med at skivebremsen foran ikke ville give slip.
Dermed bremsede forbremsen konstant sådan at den bliv slidt og desuden blev topfarten lavere.

Nå men jeg fik stemplet ud og drænet bremsevæsken og fandt ud af det var fordi der sad en del salt eller hvad det nu var under de 2 gummi ringe omkring stemplet.

Saltet har så presset på gummi ringene så hårdt at stemplet ikke har kunne komme tilbage.

Se: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_bremser.php#rens_bremsecaliper

Prøv og undersøg om du eventuelt kan købe nye gummiringe og et nyt stempel hvis der er rust på.
Den CPI Oliver jeg lavede kunne man hos t-hansen ikke få et nyt stempel til så jeg nøjes med at pusse det så blank jeg kunne.

Pas på med bremsevæske at du ikke får det i øjne og hud og på scooteren, det kan vist ødelægge lakken.

Og når du skal have ny bremsevæske i så er det vigtigt at du undgår luft i bremsesystemet men det kan du læse om på siden.

Kommentar
Fra : emil5534

Dato : 28-04-10 20:58

En rigtig god ting er at vedligeholde ens skruer.
Et godt tip er at smørre dem alle over med lidt kløvervaseline, så rustner de ikkke ;)
Ellers brug Smørremidlet VD-40.. Rigtig godt til at smørre diverse ting !