/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
billeder taget med spejlrefleks
Fra : boyjsen
Vist : 1096 gange
50 point
Dato : 06-03-10 16:20

Hej . Hvordan er det nu lige man kan finde ud af hvor mange billeder et dig. spejlrefleks kamera har taget. Tænker på hvis man vil købe et brugt kamera?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-03-10 16:31

Prøv at tage et billed med det og se det lagt over på en PC, så vil billednavnet indholde et serienummer.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-03-10 16:36

Citat
Prøv at tage et billed med det og se det lagt over på en PC, så vil billednavnet indholde et serienummer.

Jeg er bange for, at denne metode ikke er ret sikker, da man normalt kan nulstille tælleren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-10 17:59

Det kommer an på hvilket kameramærke det er, nogen er det nemt og andre nærmest umuligt

Nogen kan man slet ikke se det, men skal have kameraet på et autoriseret værksted hvor de kan finde ud af det.

Andre kan man se det ved at eksperimentere med et program der kan downloades.

http://www.photome.de/download_en.html

Dette her skulle også kunne hvis man uploader en billedfil taget med kameraet

http://regex.info/exif.cgi/exif.cgi

Men ikke sikkert alligevel det viser korrekt, for alt afhænger også af, om billederne er taget i RAW-format eller Jpg- format.

men pas på med at købe brugt spejlrefleks.

Jeg hørte om en der købte et kamera der angiveligt skulle have taget ca 5000 billeder, det havde taget tæt på 100000 og var totalt slidt op...

Og sådan et spejlrefleks kan være totalt ødelagt indeni af sand, støv og ridser...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-10 23:50

Der var engang da man lavede næsten uopslidelige kameraer. De var tunge, med stbile huse, og med metaldele.
Det moderne amatør spejlrefleks skrammel ville jeg holde mig langt væk fra.

Med de gode småkameraers fine opløsning, og med muligheden for efterbehandling med beskæring på computeren er der ikke længere nogen afgørende fordel ved spejlrefleks.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-03-10 00:02

Bravo, transor. Lige vand på min mølle. Uden i øvrigt at have koncis viden, skulle jeg da mene det måtte betyde mere hvordan kameraet er behandlet, end om det har taget 7 eller 8 tusind billeder?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-10 00:30

Citat
skulle jeg da mene det måtte betyde mere hvordan kameraet er behandlet, end om det har taget 7 eller 8 tusind billeder

Nej, ikke nødvendigvis når det er spejlrefleks, selv om håndtering selvfølgelig også betyder noget.

Men alle de mekaniske sliddele, lukker o.s.v. har en vis levetid, så er de slidt op, og med de priser der er på reservedele og reparationer kan det slet ikke betale sig at koste måske 3000 på at få skiftet lidt ting i et brugt spejlrefleks.
Derfor vælger mange simpekthen at sælge deres brugte til fordel for at give lidt mere og så købe den seneste nye model når det gamle er ved at være træt.

Kommentar
Fra : boyjsen

Dato : 07-03-10 11:11

Hej til alle jer der har svaret på mit spørgsmål, skønt der er nogen derude der har gode råd. Ok jeg forstår, køb et nyt kamera, så det vil jeg tænke over.