/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
xu eller tu?
Fra : ronnib
Vist : 697 gange
37 point
Dato : 05-03-10 11:02

Heyza har en peugeot 405 1,6 fra 1990, på den her model hælder motoren skråt bagud, er det en tu eller xu motor?

Og evt hvor skal motorkoden stå henne?

I kan se et billede af motoren her:

http://bantzi.computer-server.dk/#3.7

på forhånd tak gutter/gutinder :D

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-03-10 14:17

Motornummer og type plejer at stå på siden af blokken.
Men der er nok andre som er mere inde i Peugeot herinde, så hav bare tålmodighed.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-03-10 14:22

Hej Ronni -

Det er en XU5 motortype. Variant betegnelsen findes på et lille sølvfolie skilt - enten selvklæbende eller nittet fast - lige ved siden af kanten til topstykket. Ofte bagved generatoren.
Det er en bogstavkode med 3 bogstaver. Din 1.6L hedder nok BDZ eller BDY.
Denne kode fortæller direkte hvilken motorstyring bilen er født med (Bosch, MagnetiMarelli, osv).
Den er altid med monopoint indsprøjtning (elektronisk styret dyse karburator) i en 405'er.

Som tommelregel kan du regne med, at TU motortypen først findes fra ca. årgang 1995 i 1,6L udgaven.
TU motortypen er oprindelig udviklet som 1.1L og kom næsten samtidigt som både 1.0L og 1.4L udgaver, fra ca. begyndelsen af 1988.
Det er PSA's oprindelige kompakt motor og den blev introduceret i 205, 405, AX, BX og de tilsvarende små varebiler.

XU motortypen er af ældre dato og udviklet som en all-round motortype, med mindste størrelse 1,6L (somme tider betegnes den 1,5L afhængig af hvordan man afrunder cylinder volumen).
Fra ca. 1980.
Dens storebror er XU9'eren, med 1,9L volumen. Den er bortset fra slaglængde, krumtap og knastaksel (og ventiltider), fuldstændigt mage til.

XU7 (1,8L) og XU10 (2,0L) er nyere typer og er på mange punkter ændret.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 37 point
Dato : 05-03-10 14:34

Hej igen Ronni -

Det kunne faktisk godt se ud som om din 1,6L motor er en ældre karburator motor - uden styrebox.
Så hedder den i stedet B2A, B2C eller noget i den retning på variant betegnelsen.

Godkendelse af svar
Fra : ronnib

Dato : 05-03-10 16:02

Hey beestone :)

Du har helt ret i det er en ældre kabu model uden styreboks ;) og har fundet ud af den hedder B2A (XU52C) :)

mange tak for din hjælp mester :)