/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
udskiftning af radiator ventil
Fra : permann123
Vist : 5509 gange
50 point
Dato : 04-03-10 13:45

Hej alle

er der nogen der ved hvor man finder radiatorventiler der ikke er en Danfoss

Hilsen permannn123

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-10 13:55
Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 04-03-10 14:31

Hvad er der galt med en Danfoss ventil??????

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : permann123

Dato : 04-03-10 14:33

Hej alle

det er ikke lige den model den ligner en danfoss men er det ikke
den har en anden størelse jeg ved ikke hvilket mærke det er

Hilsen permann123

Kommentar
Fra : permann123

Dato : 04-03-10 14:34

Der er ikke noget galt med en Danfoss ventil den passer bare ikke i størelsen
jeg tror det er et eller andet ukendt mærke

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-03-10 14:44

Hej permann
Hvis du har mulighed for at tage et billede, så ville det lette ekspeditionen ret så meget
Du kan uploade det her: http://www.peecee.dk/
og så lægge et link i dit spørgsmål - det er ganske gratis
Det er jo sådan, at der findes rigtig mange slags ventiler, også nogle ældre typer som ikke fås mere.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 04-03-10 14:53

vær opmærksom på, at ventilerne fåes i forskellig størrelse (3/8" 1/2" 3/4") så, hvis du synes det ligner en Danfoss, kan det godt være en sådan af ældre dato, i f.eks 3/4".
Tag evt. føleren med i en forretning, hvor de ved hvad de snakker om (dvs. altså ikke Silvan, Bauhaus osv.), og forhør dem, om de nogensinde har set noget lignende

Kommentar
Fra : permann123

Dato : 04-03-10 15:22

Hej alle

jeg har haft besøg af en vvs mand og han kendte ikke ventilen
han sagde at hvis den ikke var i orden skulle jeg skifte radiatoren
den er fra 1985 så den er ikke så gammel enda.

Hilsen permann123

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-03-10 18:07

Hvad har radiatoren med ventilen at gøre??
Er du sikker på at det er ventilen og ikke føleren der skal skiftes? Hvad er der galt? Det er sjældent at man skifter ventilen, hvis den hænger kan den som rwgwl masseres så den virker igen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-03-10 18:48

Det lyder helt ude i skoven.

Det ville svare til, at hvis der er kalk i toilettet eller flyderen ikke du´r- så udskift toilettet.

Måske du kan arbejde med den ventil du nu engang har.

http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=402

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-10 19:42

Er det sådan en fetter du søger.
http://www.jyskmetalteknik.dk/product.asp?product=3428

Er det selve ventilen eller thermostaten du søger

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-03-10 20:23

Ved du hvad permann123 ???
Citat
jeg har haft besøg af en vvs mand og han kendte ikke ventilen
han sagde at hvis den ikke var i orden skulle jeg skifte radiatoren

den VVS-mand ville jeg omgående søge udskiftet.
Som andre allerede har nævnt, så har ventil og radiator kun det tilfælles "at de er skruet sammen"
enhver radiator kan forsynes med en ny/anden ventil - uanset alder, farve og størrelse
Hvis du vil have kvalificeret hjælp så ville et billede stadigvæk være af afgørende betydning.
Har du et problem med at tage et billede og vise det til os allesammen ?
Nu har jeg selv arbejdet med VVS hele livet, og det er ikke helt så udsædvanligt at skulle udskifte ventiler, f.eks. hvis man skifter fra eget anlæg til fjernvarme, så selvfølgelig kan du få en ventil som passer, også til dit anlæg.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 04-03-10 22:16

Der findes nu radiatorer med indbygget ventil bl.a Ribe lavede en og der findes også andre
kan bare ikke huske navne lige pt.
Så et billede er et must

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-03-10 00:43

Der har du ret <gasmanden> - jeg husker ikke lige den fra "Ribe" - men jeg mener også "Rio" har lavet en, men selvom ventilen ligesom var indbygget i den ene ende af radiatoren for oven, så sad den dog med forskruninger så den trods alt kunne udskiftes, på samme måde som en alm. radiatorventil -
jeg vil også se frem til at se det billede.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : permann123

Dato : 05-03-10 07:50

Hej alle

ventilen er indbygget i radiatoren,den sidder direkte på siden og ikke den model på billedet vvs manden har jo ikke nogen interesse i at sige at den model kender han ikke
hvis det ikke er sandt og ventilen har været ude og blevet renset og smurt og lukker ikke helt til.

Hilsen permann123

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-03-10 09:28

permann123 !!!
Det er en hel del lettere at svare på et spørgsmål hvis du fortæller os hvad det i grunden er du vil vide.
Citat
ventilen er indbygget i radiatoren,den sidder direkte på siden

derfor har et billede været efterlyst temmelig langt op i din tråd,
Har du ikke et digitalt kamera eller har en ven som har det ????
Du kan meget let uploade et billede ved hjælp af det link jeg gav dig i går eftermiddag til peecee.dk
så kan vi alle blive klar over hvad det hele drejer sig om - ellers kan vi jo fortsætte med at skyde i blinde ......................................
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : permann123

Dato : 05-03-10 11:03
Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 05-03-10 20:06

Det er da en Danfoss RAVL
selve ventilen kan jeg dog ikke huske ... men ligner lidt en Rio radiator
men en Danfoss ventil er det da
så hvis det kun er føleren det er galt med er det ikke et problem
de fleste byggemarkeder har den

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-03-10 20:22

TAK ska du ha permann123.
Tja, så er jeg tilbøjelig til at holde med din VVS-mand.
Det ligner en temmelig gammel Rio-model, men det er en MEGET speciel ventil, tilsyneladende laver den en art "blanding" den går jo ind i selve radiatoren i begge sider og får fødeledningen fra et tredie rør - så måske er din eneste løsning (også den billigste) at finde en anden radiator og montere denne med en ny ventil.
Gasmanden kan igen have ret med hensyn til et nyt følerhoved, men hvis jeg forstår dig rigtigt, så kan ventilen ikke lukke tæt, og så er problemet måske mere: alder, slitage og korrosion, og i så fald skal man lige se sig lidt om efter den bedste og billigste løsning.
Jeg tager mine ord i mig igen, og giver din VVS-mand ret -> BILLIGSTE LØSNING er uden al tvivl en ny radiator. Køb så for pokker en med alm. forskruning og en udskiftebar ventil.
På flere måder ser det ud som om det er godt tæret omkring dine forskruninger i radiatoren også, så en ny radiator OG en ny ventil vil uden tviv kunne løse dit problem i mange år fremover.
Til sidst: Det er vel ikke et eetstrengsanlæg du har ???
På et sådant anlæg er der kun eet rør rundt imellem radiatorerne, og der drosles ned imellem videreførslen hver gang der sidder en ny varmekilde.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at finde en ny radiator, og få bugt med problemet.
hilsen
//Bennymanden

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 08-03-10 22:36

Se evt her om der er noget der kan bruges

http://www.rio.dk/visprodukt01.asp?ID=6

http://www.rio.dk/GetData1.asp?ID=96

evt kan man jo ringe til Ribe jernstøberi

http://www.rio.dk/default1.asp