/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
tæve eller han-hund
Fra : hellobal1
Vist : 2214 gange
50 point
Dato : 04-03-10 11:27

Hej

Vi er førstegangs købere af en labrador hvalp... men vi er tvivl om kønnet har betydning i forhold til at vi er førstegangs købere...
er der fordele / ulemper godt skidt....... andet at tage højde for , den ene frem for den anden ?? Håber deer er nogle der har gode råd/erfaringer..

Kender nogle til den kennel der hedder Bajsjar´s den ligger i Haslev ?

Accepteret svar
Fra : stjerneboern

Modtaget 60 point
Dato : 04-03-10 12:14

Hej.
Tja, de er jo lige søde.
Jeg syntes at hvis man har tid nok skal man tage en hanhund, med mindre man gerne vil have hvalpe.
En hun kommer i løbetid 2x årligt, og sådan er størrelse bløder jo en del =(
selvom man kan købe buxer til dem er det noget rod.
En han hund tisser 1000x når man er ude at gå, men hvis tiden er der og en sådan hund at den størrelse skal jo luftes på nogen gode ture. Så nu har i fået mine erfaringer har haft begge dele flere forskellige raser, og syntes at det med løbetiden er besværligt. Men vi har dog også fået nogen pragtfulde hvalpe, så det kan jo godt være svært at veje op mod hinanden, afhængig hvad man vil med hunden =) udover at gå nogen dejlige ture og få en dog familie hund.
Rigtig god fornøjelse med valget

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-03-10 12:15

Jeg har haft schæferhunde, 3 stk og altid hanhund. Jeg havde ikke lyst til at have hunhund i løbetid.
Alle 3 hunde var godt opdraget, jeg gik i en hundeklub så de var sammen med andre hunde og trænede selv med dem.

En hunhund er mere bundet til hjemmet end en hanhund er.

Når i køber hvalt så er der en enkelt test. Tag hvalpen på på armen, lige som man holder et spædbarn, med benene i vejret og liggende på ryggen. Hvis hvalpen kigger væk, så er det ok, men kigger den dig direkte i øjnene, så er det en meget viljefast lille fyr. Og så kræver det en meget engageret herre.

Det vigtigste ved en hundeejer er at menneskene er nummer 1-2-3-4 o.s.v. og så kommer hunden i det hjemlige heraki. Menneskene skal have styr på hunden og ikke omvendt.

Og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-03-10 15:09

Hej hallobal1.

Dit spørgsmål har været stillet mange gange før,for folk står ofte fremmed overfor,hvordan man vælger hund..
Først og fremmest skal man spørge sig selv,hvorfor man ønsker hund? Hvad skal man bruge den til?
Har man den fornødne tid til en hund og har man lyst til at bruge den tid i de måske næste ti år?
Så skal man spørge sig selv: Hvilken hunde type vil jeg have. Hvilken race opfylder bedst de ønsker og behov jeg har?

Så først derefter kommer spørgsmålet skal jeg vælge en tæve eller en han og det er endda et af de lette - ønsker du at avle og have den glæde/eller det besvær, så vælg en tæve.

Grundliggende foregåer valget af hund altså hjemme i lænestolen - når men er næsten sikker på hvad man ønsker, så besøg en hundetræningsplads, udstilling eller anden prøve hvor der deltager hunde af den race man ønsker. Racens hjemmeside kan også google søges. Ja alt det du kan lave hjemmefra inden du begynder at besøge kenneler er det du får mest ud af - for står du først med en 6-8 ugers hvalp i hånden så er du solgt uandset dens race, sådan går det for de fleste.
Og så er det jo ikke sikkert at dit valg blev det rigtige på længere sigt..

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-03-10 16:05

Nu har I ligesom lagt jeg fast på en labrador, så kontakt retriewer klubben og find det nærmeste sted, hvor der afholdes hundetræning, kør ud og se og tal med hundeejerene, og dan jeres eget indtryk.

Jeg tror næppe i fortryder valget af hunderace. Omgængelig, lærenem og meget selskabelig familie/brugshund.

I jeres situation vil jeg købe en hanhund.,og husk det er en hund i får ind i huset, og ikke et barn og både den og I er bedst tjent med, at behandle ham derefter.
Konsekvens og en fast plan om hvad han må, og især hvad I ikke må, hund i sofa og senge f.eks, gør livet meget nemmere både for hunden og ejerene, en fuldvoksen labhan vejer ca 40 kg når han er fuldt udvokset.
Ud fra deres hjemmeside ser Bajsjar da fornuftig ud.

Held og lykke med hunden og husk det er en forpligtigelse de næste ca 12 - 14 år, men de er herlige kammerater og ikke til at undvære når først man har dem. Deltag i hvalpetræning sammen med erfarene hundefolk.

Køb en lukbar hundekasse som hvalpen kan sove i fra første dag.

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 06-03-10 22:23

Hej med dig..

Jeg vil sige at det er fuldstændig dit eget valg, om man skal vælge mellem han eller tæve..
Mange mennesker siger at det bedste valg er at få sig en kastereret hanhund, men da min familie som første gangs købere, startede med en tæve, og så endda en lille hvalp, som vi hentede direkte fra moderen, ikke var noget stort problem for os.
Hun er både flink og rolig, samt at det ikke to mere end højest et par måneder før hun var renlig.
Så det er helt op til jer selv om hvilket køn i vil have.

Men hvis i vælger en tæve, skal i tænke på at hun jo (som der står flere steder) er i løbetid 2 gange om året og så bløder i godt en måned. Da det jo er en stor hund i kunne tænke jer, er det logisk nok at det også er meget blod. Nogle tæver er dog så renlige at de selv vasker pletten væk, hvis de er kommet til at dryppe på gulvet. I skal passe på, hvis i vil lade hunden rende frit, da der jo så kan komme en hanhund og springe på hende, og det er ikke lige det man ønsker som første gangs købere.. :S Dog er en tæve i visse tilfælde, nogle gange lettere at have med at gøre end hanhunde.. Men det er jo hips som haps, da nogle tæver godt kan finde på at opfører sig som en hanhund..

I tilfældet med en hanhund, skal man tænke på om den skal kastereres eller ej. Sådan en kasteration ligger på omkring de 800-1500 kr. Men er dog et engangs beløb. Der slipper i, i mange tilfælde for at have en hanhund der stikker af og hele tiden have en trofast hund. Dog kan nogle hanhunde finde på at markere sig indendørs, uanset om den er katereret eller ej. Vi havde en gang en kastereret hanhund på besøg og det var noget være svineri.. Han tissede op af dørekamme og op af sofaen. Det var ikke en rar oplevelse.

Så tænk over at der er fordele og ulemper ved begge køn. Jeg hælder personligt mest til tæver, men det er jo en smagssag.. :) God søgelyst med at finde en skøn labs.. :) Det er en vidunderlig og trofast hund. Bare pas på med at give den for meget mad, da en labs ikke har nogen mæthedsfornemmelse..

Mange hilsner fra AnneMBS

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 26-05-10 08:27

Tak for svaret stjerneboern.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 24-10-10 00:05

Velbekommen og god fornøjelse :))