/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
motorolie.
Fra : xXx-ICE
Vist : 800 gange
70 point
Dato : 02-03-10 12:54

hva er forskællen på mineralske og syntetiske olier og hvad er fordelene og ulæmperne ved det? og hvad betyder f.eks. 15w-40???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-03-10 14:21

Kan du få noget ud af denne side:
http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=343393
Og dit næste spørgsmål er viskositeten på olien .W står for at den bevarer viskositeten om vinteren.
Brug den viskositet som pågældene anbefales til din motor.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-03-10 14:28

Motorolie
Når det gælder motoren bør du anvende en god motorolie, nedenfor er en oversigt over de forskellige typer olie.

•Mineralske olier: Mineralske olie er baseret på raffineret råolie og har sine klare begrænsninger - specielt i kulde - blandt andet træg start og knap så god smøring
•Fuldsyntetisk olie er derimod kemisk behandling af baseolien, hvilket giver fantastiske smøreteknsike egenskaber i både kulde og varme
•Delsyntetisk: Den mest solgte type motorolie er imidlertid en blanding af mineralske og fuldsyntetisk olie. Den kaldes ofte delsyntetisk eller syntetisk baseret olie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-10 14:46
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-10 16:09

Det allervigtigste ved hvilken olie du bruger............................er præcis den olie som motorfabrikanten anbefaler - ikke absolut samme mærke, men så absolut samme type, fra et anerkendt mærke..
Eksperimenter kan nemt blive til farvel motor.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-10 16:12

Fandt/forstod du ikke dette:
"
Diagrammet viser, hvordan en SAE 10W olie bliver for tynd, når den bliver varm, mens en SAE 40 bliver for tyk, når den bliver kold. Ved at tilsætte et specielt additiv, et såkaldt viskositetsforbedrende additiv, kan man fremstille en olie, der opfylder kravet til SAE 10W, når den er kold og SAE 40 kravet, når den er varm. Vi har nu fået en multigrad olie.
"

Jeg kan desværre ikke gengive diagrammet her, men du har jo fået link...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-03-10 21:07

mineralsk er naturlig olie og billigst.
syntetisk er menneskabt og dyrest.
semisyntetisk er en blanding af mineralsk og syntetisk.

15W-40 angiver oliens viskositet.
Viskositet betyder hvor flydende olien er.

Hvis du har en flask olivenolie så prøv at sætte den i køleskabet så bliver den tykt flydende.
varmer du olien på panden vil den blive meget tynd flydende.

15W angiver hvor flydende olien er ved -18 grader celsius.
40 angiver hvor flydende olien er ved 100 grader celsius.

i en motor vil man gerne have at olien er tynd når man starter en kold motor så olien hurtigt kan komme ud og smøre og motoren let kan starte.

og når motoren er varm skal olien var tyktflydende nok så delene ikke rør hinanden.

Du kan eventuelt læse det jeg har skrevet om olie her : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/olie.php

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-03-10 08:51

Nej scootergris.

Den syntetiske motorolie er ikke menneskeskabt. Det skulle man ellers tro af navnet, og det er vel også det sælgerne prøver at bilde folk ind.
Den syntetiske olie er navnet på en baseolie, som der så kan være forskellige tilsætninger i. På dårlig olie-dansk kakde de additiver.
Syntetisk baseolie er raffineret på en særlig måde så man får en mere ensartet blanding af molekylestørrelser. Der er så færre meget langkædede, som vil fryse til fast paraffin i kulde , og færre korte, som ikke smører så godt.

Alt i alt får man en mere stabilolie, som kræver mindre tilsætning for at opnå et passende wiskositets interval. Det er en fordel, men ægte syntetisk er den ikke.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 21-04-10 11:46

man kan det være farligt for motoren hvis man bruger 15w/40 ?????????????