/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
MZ'er har mistet kræfterne...
Fra : Baracca
Vist : 521 gange
200 point
Dato : 28-04-03 22:49

...og spar mig venligst for kommentarer om, hvorvidt den havde nogle at starte med...

Nå, sagen er den, at jeg har en MZ ETX 251 Saxon Tour fra '95, der har gået 19.000 km, som tit har haft problemer med tænding i vådt og fugtigt vejr. Således døde den for fire dage siden. Den kan så ikke starte og der lyder eksplosioner fra udstødningen for ca. hver 15. tråd på kickstarteren. Det har den gjort før, og det er gået over når den igen er blevet tør. Og det er i øvrigt heller ikke altid den gør det.

Denne gang har det bare haft den effekt, at den efter tørring og start igen har mistet, hvad jeg vil vurdere til halvdelen af kræfterne. Topfarten er lige omkring 80 i st. f. 130. Den virker som den plejer i 1. og 2. gear ved lave omdrejning, med i højere gear og ved flere omdrejninger mister den pusten. Den kan godt tage omdrejningerne, men der går længere om at den kommer derop og den når ikke i top i 4. og 5. gear. Desuden er der en fløjtelyd fra udstødningen, når den presses; den lyd har jeg aldrig hørt før.

Yderligere kan siges, at jeg har kigget lidt på pakningerne omkring motoren. Det kan være lidt svært at se, om det er røg der kommer fra motoren eller bare vandet, der damper af, men pakningen mellem cylinder/køleribberne og krupmtaphuset kunne godt være utæt... Kickstarteren er i øvrigt med uændret modstan ved start.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 29-04-03 00:55

Har oplevet samme symptomer på min ETZ 150. Her er et par forslag til hvad der kan være galt:

Det kan være kablet fra tændspolen til tændrøret, eller måske tændspolen i sig selv. Det kan også være tændrøret som er sodet til, og derfor ikke tænder ordenligt. Min egen cykel har haft problemer når motoren er blevet for varm, vil ikke tage de høje omdrejninger, ligesom du beskriver, specielt har jeg oplevet det ved længere tids høj hastighed, det vil den ikke rigtigt acceptere.

Og til slut: Vand og MZ er ikke venner...

Håber du finder en løsning til en dejlig cykel.

Accepteret svar
Fra : birger100

Modtaget 200 point
Dato : 29-04-03 09:57

Jeg har selv en MZ ETX 251, og kan sige at jeg har haft næsten det samme problem med min. Efter regnvej kunne den ikke starte Jeg fandt fejlen i håndtaget hvor blinklys kontakten er monteret, idet der var kommet vand i denne.
Det forsvinder ikke af sig selv, vil jeg lige påpege.
En anden ting, når du nævner effekten, kan være udstødning. Jeg har oplevet at minmistede voldsomt meget effekt, idet udstødning var gået lidt løst. Dette passer også fint på din beskrivelse af den kører godt nok i de lave gear, det gjorde min også, og det kan jo evt. også forklarer den fløjtelyd du påpeger. Prøv evt. at sætte en ny pakning mellem udstødning og cylender.
Håber det hjælper.
mvh
Birger

Godkendelse af svar
Fra : Baracca

Dato : 29-04-03 10:11

Tak for svaret birger100.

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 22-09-12 15:01

Jeg har selv en MZ 251 Fun som også mistede trækkraften . Da jeg havde gået både det ene og det andet igennem uden at finde årsagen så fik jeg en mz guro til at se på den og han fandt ud af at "indmaden" i udstødningsrøret var gået løs så det bremsede for fri udstødning