/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
"der er ikke tilstrækkelig diskplads"
Fra : ciaofan
Vist : 5844 gange
105 point
Dato : 01-03-10 09:33

hej hjælpsomme mennesker..

jeg kører med windows xp, kører regelmæssigt diskfragmentering, sletter programmer jeg ikke bruger..... osv.

men nu er der kommet et ikon nede i barren til højre (ved uret),
hvis jeg holder cursoren over det, kommer der en lille text-firkant,
der siger "der er ikke tilstrækkelig diskplads".
hvis jeg trykker på det , forsvinder det bare.....?

hvad mener den.......og hvad kan jeg gøre...?

mvh: max

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-03-10 09:39

se på c drevet hvor meget plads du har.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-03-10 10:23

Afsæt nogle timer til oprydning, helt ude i alle kroge. Denne her er god og on-line:
http://onecare.live.com/site/da-dk/default.htm

Jeg har selv brugt den og kørt fuld scan med alle tre clean programmer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-03-10 11:19

Her er lidt følgetekst til ovenstående link
Citat
Om oprydning i registreringsdatabasen
Windows-registreringsdatabasen er et sted på din pc, hvor Windows lagrer oplysninger, det kan være nødvendige at hente senere, f.eks. når du åbner et program eller ændrer en systemindstilling. Registreringsdatabasen indeholder profiler for hver enkelt bruger, de programmer, der er installeret på computeren, samt de dokumenttyper, du opretter. Desuden indeholder databasen profiler for, hvilke programmer der findes på systemet, og hvilke porte der er i brug.

Med tiden kan Windows-registreringsdatabasen komme til at indeholde oplysninger, der ikke længere er gyldige. Måske har du fjernet et program uden at bruge funktionen Tilføj eller fjern programmer i Kontrolpanel, eller måske er et objekt eller en fil i registreringsdatabasen blevet flyttet. Disse fejlplacerede oplysninger hober sig op og begynder at tilstoppe registreringsdatabasen, hvilket kan betyde, at pc'en kører langsommere end normalt, at du får vist fejlmeddelelser eller at systemet går ned. Det kan også være, at pc'en er længere tid om at starte. Hvis du rydder op i registreringsdatabasen en gang om måneden ved hjælp af Windows Live OneCare-sikkerhedsscanner, kan du undgå disse almindelige problemer.

Hvad hvis jeg kommer til at slette noget vigtigt fra registreringsdatabasen?
Det gør ikke noget. Ligesom i Microsoft Word har pc'en en annuller-funktion. I dette tilfælde kaldes den Systemgendannelse. Når scanningen er udført, vil Windows Live OneCare-sikkerhedsscanner oprette et gendannelsespunkt på pc'en. På denne måde kan du gendanne systemet til dets oprindelige tilstand, før du udførte scanningen, hvis du er kommet til at fjerne gyldige dele i registreringsdatabasen.

Sådan får du adgang til guiden Systemgendannelse i Windows XP:

Klik på Start og derefter på Alle programmer.
Klik på Tilbehør, Systemværktøjer og derefter på Systemgendannelse.
I guiden Systemgendannelse skal du kontrollere, at indstillingen Gendan computeren, som den var på et tidligere tidspunkt er markeret. Klik derefter på Næste.
Nu kan du bruge kalenderen til at vælge den dato, hvor du udførte oprydningsscanningen, og angive, at pc'en skal gendannes, som den var på tidspunktet før scanningen.

Relateret emne
Om scanningstyper

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-10 11:26

severino

Den scanner er til Vista og Win7. Duer den også til spørgerens XP?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-03-10 11:32

Du trænger til briller Granner!
Lidt længere nede hvor der er tre symboler og en knap med Full Scan, er til Bl.a. XP
Det du læste højere oppe er link til det du hentyder til.

Så gå i seng lidt tidligere og stå lidt senere op, det vil sikkert hjælpe på de søvndrukne øjne!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-10 15:11

Herligt, jeg ville nemlig gerne scanne selv om jeg har også XP.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-10 15:16

Og nu ville jeg prøve det og hver gang jeg trykker på dit link, så kommer der en boks der siger installer og gør jeg det så kommer en side der siger fejl. Og så lukker siden.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-03-10 16:01

det virker her granner01. på XP og Vista

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-03-10 16:37

Granner !!!!!!
Du skal helt ned og trykke på knappen eller vælge en af de tre enkelt funktioner som pakken består af.
Du skal IKKE bruge det link med Vista og Win7, når du køre med XP!!!!

Forstod du det, eller skal jeg bøjde det i neon til dig!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-10 22:07

En oprydning vil ikke give særlig meget ekstra plads, det er en meget lille C drev hvis der skulle komme noget nævneværdig ekstra plads ud af at bruge de foreslåede programmer,
gør som brorteil skriver allerførst og se hvor meget plads der er på C drevet, find så ud af hvad der fylder, flyt eventuel din Dokument mappe over på et andet drev
Windows live one care er god til både XP - Vista og 7 men der kommer ikke ekstra plads i GB størrelsen ud af rydde op med programmer, der må du selv ind og vælge hvad du kan undværre og slette eller flytte det der fylder

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 05-03-10 09:16

jeg har scannet....jeg har ryddet op....samme problem....!?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-03-10 15:23

Gå ud i stifinderen eller anden oversigt med dit drev.
Højreklik på drevet og se dets egenskaber, og du vil få en lagkage, så du kan se hvor meget du har ædt af disken!
Lad os så vide om der er mere tilbage (så kommer vi til kaffe)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-03-10 22:09

Som brorteil og senere jeg selv og nu senest Severino skriver, så må du selv ind og skabe plads, slette filer du ikke bruger eller flytte over på et andet drev, eventuelt en ekstern harddisk.
Har du mere end 1 partion på computeren så kan du flytte mappen Dokumenter med alle undermapper over på et andet drev, det giver plads på C drevet, hvis den eventuelle anden partion er til recovery filer, så bør du ikke bruge den løsning.
Hvor store en er C drevet og de eventuelle andre drev? Er der plads på harddisken til at der kan oprettes en ny partion?
Du kan også købe mere plads i form af en harddisk som bygges ind i computeren, den nye harddisk kan bruges til forslaget om at flytte mappen Dokumenter, og det giver uendelig meget mere plads, men det dur ikke hvis det er en bærbar, der er kun plads til 1 harddisk.
Fortæl hvad du vælger og spørg mere om hvordan du gennemfører den valgte løsning hvis du er i tvivl om hvordan og hvorledes
det er godt nok med en grundig oprydning men det skaber ikke plads af betydning

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 07-03-10 23:11

problemet er drev D:
det er mit HP-RECOVERY drev.....
6,83 GB anvendt
188 KB ledig.....!

???????

hjælp

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-03-10 23:34

Det må jeg nok sige, det tog sin tid inden du gjorde os opmærksom på hvad der er galt
computeren er sikkert indstillet til selv at tage en backup engang imellem og alle disse backups har nu fyldt dit D drev, slet nogle af de gamle backup men behold endelig den ældste og et par stykker af de nyeste for en sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 08-03-10 11:31

Citat
idt længere nede hvor der er tre symboler og en knap med Full Scan, er til Bl.a. XP

Kære Severino.
Hvis du vil kommunikere til folk, så skal du tage et kursus i kommunikation, modul 1. inden du ber dem sove længere og pudse briller

Hvis man præcist gør hvad du skriver, som angivet ovenfor, så sker der nøjagtig hvad granner skriver. Så om igen Severino

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 08-03-10 11:32

Den skriver "Vi beklager. Denne version af Windows Live OneCare-sikkerhedsscanneren fungerer ikke med webbrowseren eller operativsystemet."

Kan dette skyldes at man kører med Google Crome??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-03-10 13:48

Jamen Krumme, du kan da gøre hvad du vil. Det vil jeg da ikke blande mig i. Så jeg tager en ommer (på min sofa)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-10 14:15

Citat
problemet er drev D:
det er mit HP-RECOVERY drev.....
6,83 GB anvendt
188 KB ledig.....!

Citat
computeren er sikkert indstillet til selv at tage en backup engang imellem og alle disse backups har nu fyldt dit D drev

Hvis dit drev D vitterlig er et recovery-drev er der INTET sket på det drev siden du købte maskinen - så den holder ikke....

Så mon ikke det er noget backupdrev du SELV har lavet

I så fald - SLET DET - lav det større og tag en ny backup....

Er det et RECOVERY-drev har du slet ikke adgang til hverken at skrive eller læse på det

Så kom nu lige og fortæl HVAD der egentlig foregår på den maskine.....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 08-03-10 15:08

Ja Severino...S'føli kan jeg gøre hvad jeg vil, men jeg troede du ville have nogen (mig) til at forstå hvad du skriver. Når jeg gør som du skriver (lisssom granner) så fremkommer den besked jeg skrev længere oppe. Kan den virke på en maskine med en XP Pro og Google Crome...eller kan den ikke, og hvis den kan, hvor skal man så aktivere den??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-03-10 15:42

Jeg ved ikke om den kan lide goggle Chrom, og om der står noget om det på hjemmesiden, ved jeg ikke.
Men noget kunne tyde på, at MS stadig laver hindringer for andre software, de vil jo helst have at man bruger deres!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-10 16:06

Citat
Men noget kunne tyde på, at MS stadig laver hindringer for andre software, de vil jo helst have at man bruger deres!

Det gælder vel SAMTLIGE produkter i verden - biler, styresystemer, flyvemaskiner osv.....

Uoriginale "reservedele" giver ofte problemer

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 08-03-10 21:54

hej refi....
1: jeg ved ikke engang hvordan man laver et backup-drev !!!
så jeg kan ikke slette det, eller gøre det størrere !
2: "Er det et RECOVERY-drev har du slet ikke adgang til hverken at skrive eller læse på det "
......det er jo det jeg siger....!
3: jeg ved ikke hvad der foregår i min cpu.....det er jo derfor jeg spørger... ;-(

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 08-03-10 22:04

til o.v.n

jeg forstår godt hvad du mener....
men når jeg åbner D: drevet, viser den 2 mapper.
den ene er en hængelås, som kommer med en advarsel om:

Advarsel!
Dette område i din harddisk
(eller partition) indeholder filer
der skal bruges til din systemgenoprettelse.

Disse filer må hverken slettes eller ændres.

Ændringer i denne partition kan forhindre
en senere genoprettelse i at fungere.

Den anden er en backup-fil, som kun kan gendanne......et eller andet.... ?

Der kommer ikke en liste, hvor jeg kan vælge, hvad der skal slettes....!

skal jeg til at lave en ny partion....?

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 08-03-10 23:05

Nu har jeg siddet og nørdet med det, og er kommet frem til:
egenskaber for system----avanceret----ydeevne---indstillinger---avanceret---
virtuel hukommelse---skift---......og så bliver det spændende....
jeg kan se mine to drev C: & D:
ud for C: står der 1536-3072 (str. på sidefil)
ud for D: står der..... ingenting....???
den er tjekket af ved "ingen sidefil"

så er der nogle der kan fortælle hvad jeg skal skrive i "brugerdefineret størrelse" ud for:
str. ved start ______?
maks. str.(MB) ______?

o O (håber ikke de tror jeg er helt idiot?)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-03-10 23:20

Det er ikke nødvendigt med sidefil på drev d

prøv at få vist skjulte filer, her til win7 og vista
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Show-hidden-files

her xp
http://www.it-artikler.dk/2008/03/05/vis-skjulte-filer-og-mapper/

så kan du måske se hvad det er der stjæler pladsen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-10 00:02

Severino
Jeg har trykket på den lidt nede på siden hvor der stod til XP,jeg ved godt at jeg ikke kører Vista Eller Win7. Jeg kører XP Pro og jeg har kun købte programmer på maskinen. Men den melder stadig fejl og jeg vil så gerne scanne min registreringsdatabase.

Og dette her skriver den når jeg vil installere den.

Internet Explorer har lukket denne webside for at beskytte computeren
En fejlfunktion eller skadeligt tilføjelsesprogram har fået Internet Explorer til at lukke denne webside.
Du kan:
Gå til startsiden
Prøv at gå tilbage til live.com
Flere oplysninger

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-10 00:17

Jeg har forsøgt at finde programmet andre steder, men stadig det samme. Et sted skrev den at det var til XP med servicepakke 2. Og jeg har altså SP 3.

Men jeg kan selvfølgelig slette SP3 og så se om den vil installeres.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-10 00:18

Hvis du højre klikker et tomt sted inde i D drevet hvor du har plads problemer og klikker på Egenskaber, så vises hvor mange filer og mapper der er på drevet og hvor meget de fylder, skjulte filer og mapper bliver også talt op.
Refis påstand med at du ikke kan se og ikke har adgang til en recovery drev skal tages med et gran salt, det gælder ikke for alle Windows computere, den gang jeg havde Windows på min bærbare var der fuld adgang til recovery drevet som også hed D, det samme gælder for de Acer computere jeg har med at gøre, der kan du også se hvad der er på recovery drevet og der er advarsel om ikke at slette eller ændre på filerne fordi de skal kunne bruges til en eventuel gendannelse, hvis der er plads på harddisken kan et nyt drev være en mulighed, men det giver ikke mere plads på D drevet, det ville være bedre at udvide D drevet hvis der er plads på disken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-10 00:21

Har granner01 overtaget spørgsmålet og gjort det til sit spørgsmål? har Granner01 ikke lidt point til selv at spørge

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 09:25

Ryd op som foreslået og slå advarslen fra...

Her står der om hvordan du slår det fra
How to remove the low disk space warning
http://support.microsoft.com/kb/555622

Hent denne lille fil, gem den på Skrivebordet,
dobbeltklik på den og sig ja til "Er du sikker på osv..."
http://peecee.dk/upload/view/230780

Det filen indeholder er dette
-----------------------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoLowDiskSpaceChecks"=dword:00000001
-----------------------------------

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 09-03-10 09:37

hej klaudi....
det løser jo ikke problemet....?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 09:44

Hvis ikke der er mere plads end til recovery, så skal du jo slet ikke "pille" på det drev,
og jeg skrev ryd op som foreslået og slå den advarsel fra, og hold dig fra D drevet

Hvor stort er det egentligt det drev, højreklik på D drev og egenskaber, så kan du se størrelse..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 09:56

Hent evt dette prg
http://www.disktective.com/

Det kan vise hvad der er på disken i en "lagkage"

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 09-03-10 10:17

hej o.v.n

når jeg gør som du siger, kan jeg jo kun se lagkagen med anvendt/ledig plads.....?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 10:23

Citat
hej o.v.n

når jeg gør som du siger, kan jeg jo kun se lagkagen med anvendt/ledig plads.....?

Det er jo os det der er meningen, så kan du fortælle om hvor meget plads der egentlig er på den disk!

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 09-03-10 11:02

7 GB

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 09-03-10 11:04

problemet er drev D:
det er mit HP-RECOVERY drev.....
6,83 GB anvendt
188 KB ledig.....!

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 09-03-10 11:11

har lige installeret "disktective"
smart lille program
den siger, at der er 70 filer i "preload" ......uhhh tampen brænder
hvordan får jeg adgang til dem...?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 11:36

dem skal du IKKE have adgang til, de hører til recovery, det er så ikke meningen at der skal være mere på det drev end recovery

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 11:47

Så der er 2 muligheder

1 slå advarsel fra
2 udvid partition, og det lyder ærligt talt som om at det ikke er en god ide, da du kan ødelægge recovery delen

Citat
Advarsel!
Dette område i din harddisk
(eller partition) indeholder filer
der skal bruges til din systemgenoprettelse.

Disse filer må hverken slettes eller ændres.

Ændringer i denne partition kan forhindre
en senere genoprettelse i at fungere.

Den anden er en backup-fil, som kun kan gendanne......et eller andet.... ?

Hvor stor er "den anden"?

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 09-03-10 11:58

1,3 GB

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 12:04

og hvad hedder den, det er vel ikke den der er de preload filer i, dem tror jeg ikke du skal røre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-10 20:18

Mit sidste indlæg i dette spørgsmål, jeg har nemlig en fornemmelse af at blive trukket rundt i manegen, spørger bidrager ikke med ret meget andet end at skrive at der er for lidt plads, jeg fik en nyhedsmail fra TDC der var link til et program som kan vise hvad pladsen er gået til:
http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=23913
Lad så D drevet være, du må ikke bruge det drev til noget, glem at det er der og ignorer den andvarsel om for lidt plads

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-03-10 20:31

ja sån et program har spørger hentet, er spændt på at høre udfaldet

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 10-03-10 10:17

bare glem det så.....

jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive for jer, hvad der om indholdet i min "lagkage" !
for mig er det koder og forkortelser....

hvis i ikke ved hvad jeg skal gøre, så skriv DET

(far er ikke vred, han er skuffet...!)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-03-10 10:31

Du har jo fået op til flere svar, HVIS det er Recovery partitionen, hold nallerne væk

Du skriver der er en mappe med Revovery, spørger så engang til,
den anden mappe/fil hvad hedder den,
prøv evt at tage et Screen shot af skærmen

tryk på tasten PrintScreen, åbn MS Paint og vælg Rediger, indsæt,
upload det så til http://peecee.dk/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-03-10 09:28

1000 tak, dejligt med en tilbagemelding, nåe man er blevet tøsesur