/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Skotrende
Fra : billebie
Vist : 4472 gange
100 point
Dato : 27-02-10 10:58

Hej.

Nu hvor det er blevet tøvejr, har jeg opdaget en del steder hvor mine gamle skotrender er utætte. Det er gamle staldbygninger der er tale om. De gamle skotrender er lavet af zink, som er slidt ned og man kan se lys igennem dem når man holder dem mod solen.

Men hvad er nemmest, og billigst at lave de nye af?
Selve underlaget laver jeg af nogle gamle brædder jeg har liggende, men jeg tænkte på om tagpap ikke ville være det biligste at bruge - men hvad skal det i så fald være for noget?
Hældningen er ca. 30 grader og der er eternit plader på.

Mvh billebie

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-10 11:54

Som du selv har opdaget, så har zink skotrender en begræset levetid, da de tæres op af det syre der er i luften, og som kommer med ned sammen med regnen.
Det kan bl.a. komme fra især røgen fra oliefyr, som er syreholdigt.

Der er naturligvis en mening med, at de skal være tætte. Ellers vil regnvandet trænge ned i det underliggende materiale, og give anledning til rod og svamp.

Den bedste løsning vil være, at lægge helt nye skotrender op, så kan de holde mange år igen.

Man kan også klare det i en længere periode, hvis man belægger skotrenderne med et lag af tjære eller andet der tørre mere eller mindre op med tiden og som vil være vandafvisende.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 27-02-10 12:15

Hej igen

Tak for svaret.
Kan tjære hæfte direkte på zinken, hvis underlaget ellers er rent og tørt? Og fåes det i alm. trælaster?

Hvad med nye zinkrender, skal de special bukkes eller hvordan foregår det? Og kender du til en ca. pris pr. meter?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-10 12:41

Jeg kender ikke prisen, men et gammelt kvindekneb er: Ud og ose, og se hvad det koster forskellige steder, der vil sikkert være forskellige priser på det, lige som der er på alt muligt andet.

Hvis du vil tjære dem, så vil det være en fordel, at de blev skrubbet mere eller mindre rene før du behandler dem.
Hvis der er lidt større huller, kan man bruge samme metode som i gamle dage, når man tjærede tag. Smør det over og læg nogle klude over hullet, og så give det lidt mere tjære, så kluden er syltet ind.
En evt. forbehandling med en tyndere koldasfalt, vil danne et fornyftigt bindelag i skotrenden, når så det er tørret lidt ud, så kan det få en gang tjære oven på.

Jeg forstiller mig, at du har en ældre gård, og at der er tjæret sokkel på, så det evt. er noget du har hjemme en gang i mellem. (måske er jeg lidt i Morten Korch stemning)

Tjæren og koldasfalt bruges også i byggeriet, hvor man smørre det på soklen under jordhøjde, for ikke at fugt skal trænge ind i væggen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-02-10 13:24

det kan slet ike svare sig at lave dem selv. på tømmerhandelen har de færdiglavede alu-profiler tl under 30 kr pr meter. og de er lige til at lægge op.

tømreren

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 27-02-10 13:34

Ok - jeg var lige i Stark, der havde de 6" til 125 kr incl moms pr meter, - så det er jo både lige så billigt og bedre end løsningen med tagpap

Er der altarnativer hvis ikke vinklen passer med den som er på min sammenbygning?

Kommentar
Fra : BULLEVAP

Dato : 27-02-10 21:10

Hvis du alligevel vælger tjære/pap løsningen så husk du skal have en opbukket kant under nederste række bølgeeternitplade på mindst 2 cm.
6 " virker som det er for lildt .. Det må være tale om en misforståelse. Mht. vinklen må du forsøge at måle den først eller lave en skabelon i stift pap, inden du kører til tømmerhndleren.

hp