/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Et liv uden det kunstige!!
Fra : Tilde10
Vist : 570 gange
83 point
Dato : 26-02-10 23:07

Hej derude
Sikke et spørgsmål, men her kommer det -hvem ved måske er der nogen der bider på!!
Nogen der kender nogle hjemmesider, klubber eller andre interesserede i at leve uden kunstige stoffer, sødemidler, og hvad der ellers bruges af sådanne ting i alt fra fødevarer til makeup-produkter og tøj...Hvor man er opmærksom og hvordan man finder de gode alternativer...
Ikke bare "matas-natur", og "bagerne der bager uden konserveringsmidler", men nogen der virkelig går op i hvordan man kan undgå det kunstige og leve naturligt

tAK

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-02-10 23:20

jeg kender ingen forening, men jeg har selv i mere end 20 år læst varedeklarationer og prøvet at undgå kemikalier, parfumer, nitrit og utallige andre skadelige og unødvendige produkter. Men forbrugerne er også medskyldige, når de køber de dårlige produkter for at spare 2 kr. Så kan producenter der laver gode produkter ikke få en stor nok afsætning og så bliver de dyrere end hvis de solgte meget. Vi ser i TV hvordan folk forarges over dyremishandling og alligevel køber billige kødprodukter der kommer fra dyr der har levet en kummerlig tilværelse

Kommentar
Fra : Tilde10

Dato : 26-02-10 23:36

Ja, det er noget værre noget, og især at man som forbruger er med til at det alligevel er de producenter der kan løbe rundt. Men tænke mere sådan generelt, andet end bare produkterne man handler ind. hvordan man bager, og handler bedre for alle de ting under en hat. Dem der har den der frilandsby, mon ikke de har en forening?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-02-10 23:57

hvordan man bager er nemt at finde ud af. Køb nogle bagebøger eller find opskrifter i ugeblade.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-10 15:34

Der er mange tilsætningsstoffer, som ikke har andet formål end at skjule varens ringe kvalitet.
Dem lever vi bedst foruden. de er næppe farlige.

Men du falder i den modsatte grøft og tror alt er godt og bedre ,bare det er naturligt.
deri tager du alvorligt fejl.
Der er mange naturstoffer som er alvorligt sundhedsskadeligt, og der er en del, som i giftighed slår alt hvad der nogensinde er frembragt kunstigt.

Har du tænkt på at uden kunstgødning ( og sprøjtemidler) kunne vi slet ikke føde jordens befolkning i dag.
For 100 år siden kneb det nmeget mere , selv om befolkningen var betydelig færre og mange flere var beskæftiget med "naturligt" landbrug.

Den væsentlige årsag til at vi næsten fik bekæmpet tuberkulosen, var kemikaliernes indførsel i fødevareproduktionen.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 83 point
Dato : 27-02-10 18:24

Du slipper for en stor del at de kunstige tilsætningsstoffer hvis du selv laver tingene fra bunden af. Hvis du bager dit brød selv af mel, vand og gær. Så bestemmer du selv hvilke tilsætningsstoffer, du vil have. Skal der salt i? Sukker? Nødder? Olie? Eller helt andre ting. Man tilsætter jo ting af en eller anden årsag. Nogle gange er det for smagens skyld.
Den varme mad skal du også lave fra bunden af: Køb hele stykker kød, og hele grøntsager. Enten friske økologiske eller frosne. Fisk er sundt og godt, men fra visse steder kan de være forurenede med f.eks. tungmetaller.
I stedet for at købe færdigpålæg, så kan man sagtens bruge rester fra det varme måltid. Næsten al kød egner sig til pålæg. Og smager for det meste meget bedre end det færdigkøbte.

Du kan ikke selv lave sæber og cremer og mascara og sådan noget. Der må du koncentrere dig om, hvad det er du ønsker af produktet. Er det noget med økologi og dyrevelfærd? Er det noget med CO2 og klimaforandringer? Eller er det noget med allergi eller kroppens optagelse af skadelige stoffer?
--Og så må du undersøge de enkelte produkter for, hvad producenterne lægger vægt på.

Godkendelse af svar
Fra : Tilde10

Dato : 28-02-10 21:06

Tak for svaret Birgitta.
Du er inde på meget af det jeg søgte viden om, og bedre til at formulere det end jeg =)
Det er netop de ting jeg selv kunne tænke mig at lære at gøre mere i at producere selv, men det tager nok tid...-og håbede der var nogle der ville udveksle erfaringer og ideer omkring fremstilling og så videre..

tak for svaret

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-10 21:43

Tak for accepten af mit svar.
Du kunne starte med at købe en gammeldaws kogebog, hvor du kan se, hvor kødet kommer fra, og hvordan man kan tilberede det.
I de nye kogebøger bruger man tit produkter, der har en masse underlige ting i. Og man bruger smarte genveje.
Du skulle prøve at finde en, der laver tingene helt fra bunden af.

Dengang jeg gik i skole, fik vi alle sådan en bog. "Køkkenbog for unge piger" hed den. Og den har jeg endnu. Og bruger den stadig. Der er ganske enkle opskrifter på pandekager, frikadeller og hvordan man laver eddikelage til stegte sild uden anden konservering end eddike og sukker Og masser af andre brugbare ting.

Min mor fik som helt ung en bog, der hedder "Nutidsmad og husførelse" -fra 1936. Den har jeg også. Selvfølgelig er der meget, der er forældet i sådan en bog, men hvordan dyrene er sat sammen og hvordan man kan tilberede dem, det kan stadig bruges.

Måske skal du i en forretning med brugte bøger..
Eller google på "gamle kogebøger"..
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4ADBS_daDK317DK318&q=gamle+kogeb%c3%b8ger

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-02-10 22:33

jeg bruger frøken jensens kogebog, der kan findes brugt på nntikvarienet: http://www.antikvariat.net/