/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Tør foder til katte
Fra : timeglas
Vist : 957 gange
200 point
Dato : 23-02-10 18:17

Det er nok ikke første gang dette spørgsmål er stillet, men vover alligevel. Har I nogle gode erfaringer for tørkost til en 2 årig sterilliseret hun kat inde/ude kat? Og er der et billigt sted på nettet hvor man kan købe store mængder og få det bragt hjem? Har hørt at det skulle være billigt fra Tyskland, har nogen erfaring med det?

mvh og på forhånd tak

timeglas

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 23-02-10 18:48

Zooplus er der mange der bruger at handle kattefoder

http://www.zooplus.de/

Men hvis det blot er en kat du har, skal du jo ikke have så store mængder.

Katten kan jo ikke nå at æde tørfoderet før det bliver for gammelt, og den kan jo altså ikke bare leve af det, den skal have andre ting sammen med, da det ellers vil være en sikker vej til at smadre kattens nyrer og forårsage dannelse af struvitkrystaller o.s.v..

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 23-02-10 19:02

Det kommer vel an på hvad foderet består af. Den får en lille paté om lørdagen og ellers kun tør kost foder resten af dagene. Har fået at vide at tandsten mm. ikke bliver slidt af hvis den ikke spiser tør kost hver dag.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-02-10 19:13

Katte har ikke godt af tørkost, selv hvis det indeholder alle de rigtige stoffer.

Hvis man fra starten vænner dem til at få tørkosten opblødt i vand, vil de gerne spise det.
Bedste kosttilskud er mus og fugle.
Husk regelmæssig ormekur til en udekat.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 23-02-10 19:42

Jo men hvad med dårlige tænder pga. blødkost?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-02-10 20:16

Hej.
Det bedste tørkost, som er testet og i topklasse, uden farve-, smags- og andre tilsætningsstoffer, og UDEN nogen form form dyreforsøg, er Oliver's. Det kan købes på nettet, i små og store portioner af sække, giver fin rabat ved medlems- og mængdekøb, - og bliver bragt til din adresse ved køb over kr. 200,-
Foderet findes i forskellige varianter, også til neutraliserede katte.
http://www. olivers.dk
Jeg har selv tidligere købt i Tyskland, men fandt at større mængder Olivers var billigere, samt man er fri for at køre efter det selv.
Det bedste for at holde kattens tænder fri for tandsten og ellers sundt tandkød, er at give daggamle kyllinger (døde). Kan købes i velassorterede dyrehandelforretninger eller søg på google.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-02-10 20:21

Hov, der kom et mellemrum for meget.
www.olivers.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-10 21:33

Citat
Det kommer vel an på hvad foderet består af. Den får en lille paté om lørdagen og ellers kun tør kost foder resten af dagene. Har fået at vide at tandsten mm. ikke bliver slidt af hvis den ikke spiser tør kost hver dag.

Tænderne bliver tværtimod ødelagt af tørkost.

Så nævner du blødkost...jamen det skal det heller ikke bare være.

Men derimod kød, gerne med brusk. Det er det allerbedste. Akle nævner de døde kyllinger, og de er også gode hvis altså kattene vil ha' dem og hvis man kan komme ud over, at det er lidt makabert at smide en stak kyllingelig ned til katten.

Det optimale ville være helt at undgå tørfoder.

Men fagfolk inden for katteernæring (og dem hører dyrlæger ikke til, for det halve af deres indtjening har de fra at sælge tørfoder til folk der tror på dyrlægens forsikringer om at det er det bedste for kattene) , siger at det er ok hvis en tredjedel af kattens foder består af tørpiller.

Nu skriver du, at din kat er ude/indekat, så mon ikke den også benytter sig af muligheden for at fange mus og fugle, som jo er det allermest naturlige foder til katte.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-02-10 23:52

Citat
Tænderne bliver tværtimod ødelagt af tørkost.

Hvor har du hørt dén påstand, dova? - Jeg har aldrig hørt det, eller set det på mine kattes tænder i gennem alle år. De fik tørkost og daggamle kyllinger, dagligt én hver, og de elskede det. Så det makabre kan jeg heller ikke se i den forbindelse.
Citat
hvis man kan komme ud over, at det er lidt makabert at smide en stak kyllingelig ned til katten.

Det er dog rigtig at dåsemad ikke er godt nok tandarbejde for katten, dog - hvis man kan tilvænne katten at få børstet tænder, brug en baby-tandbørste og ingen tandpasta, så er dét også alle tiders, for det holder madrester væk og stimulerer tandkødet.
Selv brugte jeg udover ovenstående, også at rense kattenes tænder for tandsten med en tandskraber, beregnet til formålet, men det er ikke alle der kan magte dette overfor katten.
At tørfoder skulle få tandsten til at "springe af", tror jeg ikke på, det er snarere en salgsfidus fra tørfoderproducenterne.
Kød med mindre knogler, brusk og ben er meget bedre. Kattene er dog også blevet tilvænnet vor moderne verden bl.a. madmæssigt set, - og det er bestemt praktisk også for de udearbejdende dyreejere.

Håber du kan finde ud af junglen.

MVH Akle

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 24-02-10 08:23

Gi den dog noget varieret kost. Tørfoder engang imellem, så rester fra egen mad osv. Det har virket i århundreder, så hvorfor ændre på det.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-02-10 09:07

Ikke rester, for det er tit tilberedt under stegning, eller med krydderier osv. Nej, - skær heller en luns kød, fisk, kylling mm.fra inden tilberedningen, så bliver katten glad og kan bruge sine tænder.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 24-02-10 15:48

Tak for svaret dova.