/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
kontanthjælp forud bagud
Fra : lham
Vist : 3380 gange
50 point
Dato : 22-02-10 07:47

i 2005 var kontanthjælp da forudbbetalt eller bagudbetalt forstået sådan at kontanthjælp stoppet 30-9-05 omfattede eller ikke omfattede okt 2005 ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 08:20

Citat
Hvordan udbetales kontanthjælpen?
Kontanthjælp udbetales månedsvis bagud.

http://www2.borgerservice.dk/selvbetjening/Product/Text.aspx?textid=bg--rptkontant002-full&treeid=1468806&p=aabenraa07

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-10 08:54

Når jeg læser her, så stoppede forudbetalingen af kontanthjælp 01.01.03

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=429

Hvis kontanthjælpen er stoppet 30.09.05 så burde kontanthjælpen for september måned udbetales i slutningen af måneden. Kontanthjælpen er så ikke dækkende for oktober måned.

Uanset vejr og vind, så vil en kontanthjælp stoppet fra den 30.09.05 ikke være gældende for den følgende måned.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-10 09:17

Citat
Hvis kontanthjælpen er stoppet 30.09.05 så burde kontanthjælpen for september måned udbetales i slutningen af måneden. Kontanthjælpen er så ikke dækkende for oktober måned.

Det kommer da an på om spørgeren har modtaget kontanthjælp siden før eller efter 1/1-03

Hvis modtagelse af kontanthjælp startede efter 1/1-03 var det i 2005 bagudbetalt sådan at det der blev udbetalt 30/9 var for september måned.

Hvis modtagelse af kontanthjælp startede før den 1/1-03 var det forudbetalt = at udbetaling 30/9 var for oktober måned.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 09:20

Du skal have været på uafbrudt kontanthjælp de sidste 7 år for at den er forudbetalt

Om den er forudbetalt eller bagudbetalt kan du ALTID se på udbetalingsdagen.

Kommer pengene den SIDSTE i måneden er den BAGudbetalt
Kommer pengene den FØRSTE i måneden er de FORudbetalt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 09:22

Naturligvis korrigeret for lør/søn samt helligdage der falder præcis den 1.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-02-10 09:27

dova
Det handler om der er rejst krav om tilbagebetaling tilbage til 2005-så det er vigtigt for mig. Ja kontanthjælp started før 1-1-03 så øv . Stoppet 30-9-05 betyder vel så at de også kan nuppe for okt 2005 ?
Hvis du har links der beskriver de to situationer lovgigningsmæssigt vil jeg blive glad

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 09:40

Datoen siger desværre ikke noget da 30-9 var en fredag

Derfor kan den både være forud og bagud i dette tilfælde...

Du må finde en fra en anden måned

Men da den åbenbart "startede" efter den gamle ordning er der noget der tyder på den var FORUD - så ja - den var for Oktober

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 22-02-10 09:48

Citat
Spørgsmål
Jeg vil høre om I kan hjælpe mig. Jeg er ved at starte i fleksob med start den 1/3-05, jeg er nu på kontanthjælp. Kan jeg få kontanthjælp for marts, da jeg først får min første løn udbetalt den 1/4-05.
Svar
Mit svar afhænger af, hvor længe du har været på kontanthjælp. Hvis du har modtaget hjælp uafbrudt siden før 01.01.03 er din kontanthjælp forudbetalt, og i det tilfælde vil du have et problem, da du så ikke får nogen udbetaling pr. 01.03. Din udbetaling fra 01.02 dækkede jo indtil udgangen af februar, og derefter går du i arbejde, og forlader dermed kontanthjælpssystemet. Er dette tilfældet vil du kunne søge din kommune om hjælp mod tilbagebetalingspligt, da du reelt kommer til at gå 2 måneder uden penge. Dette kan bevilges, hvis du absolut ikke har noget at leve af, og grunden til, at beløbet ydes mod tilbagebetalingspligt er, at hvis du blot fik pengene som almindelig hjælp, ville du ende med både kontanthjælp og løn, som dækker marts måned, og man kan ikke få dobbeltforsørgelse. Hvis du derimod først er kommet på kontanthjælp efter 01.01.03, er din kontanthjælp bagudbetalt, og i det tilfælde vil du få din kontanthjælp pr 1. marts, som du plejer, da den dækker februar måned, og i det tilfælde har du ikke noget "hul" i dine udbetalinger.

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=429

Svaret står jo i ovenstående, der er kun nogle datoer til forskel, men det drejer sig om 2005.

Hvis du så har fået udbetalt kontanthjælp den 30.09.05 så er hjælpen dækkende for oktober måned.

Som jeg forstår dit spørgsmål, så har du modtaget kontanthjælp, som er dækkende for oktober 05, hvilket du ikke har været berettiget til da kontanthjælpen stoppede med udgangen af september måned.

Hvis det er rigtigt, så er kravet om tilbagebetaling korrekt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-02-10 18:49

Ja det tyder jo på forudbetaling.
Mens jeg har adgang til experter hvorlænge er forældelsesfristen for et sådant tilbagebetalingskrav.
Som sagt hidhører kravet fra 2005 men er aldrig i kr og øre blevet mig medelt før 2009-trods utallige rykkere i 2005 og så igen 2009-

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 19:42

Der er INGEN forældelse....

Du har i tidernes morgen skrevet under på at der er tilbagebetalingspligt hvis noget modtages uberettiget -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 19:44

Og i øjeblikket "skraber" alle kommuner bunden - så ALLE "frimærker" opkræves...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-02-10 10:29

Refi
Ingen forældelsesfrist ? det lyder mærkeligt ! Det er jo told og skat der har indeholdt pengene og de har mig bekendt 5 års forældelse.
Banklån -kreditforeningslån mener jeg har 20 år og kun såfremt de jævnligt rykker.

Har du henvisning til noget lovgivning/cirkulære ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-10 11:54

Citat
Som sagt hidhører kravet fra 2005 men er aldrig i kr og øre blevet mig medelt før 2009-trods utallige rykkere i 2005 og så igen 2009-

Normalt bortfalder kravet 5 år EFTER hjælpen er udbetalt og det ikke har været muligt at lave en tilbagebetalingsordning, men de 5 år er jo heller ikke gået..

Citat
Har du henvisning til noget lovgivning/cirkulære ?

Ja

De papirer du skrev under på da du første gang fik kontanthjælp (men dem har du selvfølgelig smidt ud)

Dog skriver du under på en "tro og love" erklæring sådan ca. hver 3 md. sålænge du er i systemet.
Og der skriver du under på at ALT hvad du modtager uberettiget skal tilbagebetales.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-10 15:44

Hvis man har været på uafbrudt kontanthjælp før 31-12-02, er man forudbetalt. har man efter den 01-01-03 haft afbrudt forløbet af kontanthjælp i fem uger og kommer på kontanthjælp igen, er man bagud betalt!

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 08-03-10 06:17

Tak for svaret ans.
det havde været bedre hvis bagudbetalt, men lov er lov.