/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan rødkålsalat tilberedes dagen før?
Fra : ingelein
Vist : 6243 gange
30 point
Dato : 20-02-10 16:15

Hej
Jeg er kommet i tvivl om jeg kan snitte min rødkål til salaten dagen før.
Bliver den eventuelt blå? - kan jeg undgå det ved at komme en smule edikkevand eller bedre citronsaft ved?

Jeg kan umuligt nå alting samme dag, hvor der er inviteret til flæskesteg kl. 12.00.
Mange hilsner
Ingelein - ikke vant til så mange mennesker til spisning.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-02-10 16:32

Nej, den bliver ikke blå, hvis den IKKE kommer i forbindelse med vand

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-02-10 16:33

PS: Har du en go opskrift?
Ellers har jeg er super

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-10 16:45

Rødkålssalaten med tyttebær og fløde har kun godt af at stå til næste dag i køleskab.

Rødkål virker ligesom lakmos. Det skifter farve med pH værdien. Så farven kan du altid rette med en smule eddike eller citronsaft. Tyttebærsyltetøjet er i sig selv svagt surt,(og sødt) så der er ingen farveproblem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-02-10 16:51

Nu ved jeg ikke lige - hvad der skal i din rødkålssalat, men når jeg har lavet rødkålssalat med appelsin og diverse, er den superskøn dagen efter.

Så hvorfor ikke bare lave salaten færdig til næste dag ??

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 40 point
Dato : 20-02-10 17:03

Jeg synes nu personligt, at en god rå rødkålssalat skal stå og trække et par timer, men ikke for mange for så bliver den slattet
Min er med rødkål, fintskåret tynd porre, masser af persille, olie, citron, salt og pebber og kommen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-10 19:39

Hej
Jeg har tænkt mig at der i min rødkålsalat skal være
rødkål, appelsiner uden hvid hud i tynde skiver, måske halverede, hakkede valnødder og halve valnødder til pynt.

Marinaden har jeg tænkt mig at røre sammen af
honning, jomfruolivenolie, ribsgelee fra egen avl. evt. salt og en smule balsamicoedikke.

Men jeg overvejer et lille bitte grønt drys af meget meget små brocolliblomster.

Ok????
Kan jeg hælde marinaden over allerede i aften og vente med appelsiner og nødder til i morgen?
Hilsen
Ingelein.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-02-10 19:51

Det vil jeg mene, det er næsten den samme opskríft jeg bruger til jul.

Jeg ville endda overveje om appelsiner også kunne komme med. Men jeg synes det du foreslår ser fornuftigt ud.

mvh Smuller

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-02-10 20:46

hej ingelein.
Citat
Kan jeg hælde marinaden over allerede i aften

Det ville være synd at gøre.
Jeg har lavet den mange gange men den bliver altså lidt kedelig hvis den står med marinaden natten over.
Vent til dagen du skal bruge den.
Jeg kommer også lidt granatæblekerner over...den bliver sindsyg flot og det smager så englene synger.
Bare et lille tip til dig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-10 21:07

Hej Piaskov
Desværre kom du lidt sent på banen, for jeg har måttet konstatere at det ikke er godt at komme marinaden i allerede i aften - men sket er sket. Det trækker vand ud af rødkålen.

Nu har jeg hældt væsken (halvt vand ½ marinade fra rødkålen). Det er lidt træls. Måske skulle jeg forsøge at koge marinaden ind, så vandet fordamper. Nu har jeg så lært det.

Selvfølgelig kan det spises, men ..........
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-02-10 21:21

Citat
Desværre kom du lidt sent på banen,

Øv ja men jer er lige kommet ind af døren.
Nå ulykken er ikke så stor.
En anden gang snitter du bare kålen dagen før og kommer den i en frysepose. Ind i køleskabet med den .
Appelsiner kan du også skære ud dagen før og dække over med staniol.
Marinaden kan du også lave og sætte i køleskabet.
Det letter altid på arbejdet på selve dagen.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-02-10 21:32

Det skrev jeg altså allerede klokken 5, at du ikke skulle

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-10 22:26

Hej
Ja, nu er jeg blevet så meget klogere. Frugtsalaten som barnebarnet har ønsket til dessert venter derfor til i morgen - ganske tidlig - ØV
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-02-10 17:01

Hej
Nu er rødkålsalaten spist og var ok, men jeg vil nok ikke komme marinaden i dagen før. Det er ligesom rødkålen afgiver en masse vand - og det fortynder marinaden. Men........ Som altid havde jeg ikke helt styr på hvor meget der skulle til og der var alt for rigeligt. Nu har jeg ikke lyst til at spise rødkålsalat resten af ugen og har kogt den resterende rødkålsalat. Den marinade, som jeg havde hældt fra, har jeg kommet i pø om pø efterhånden som rødkålen har simret færdig - og det er blevet den bedste rødkål vi nogensinde har tilberedt.
Tak for alle svar.
mange venlige hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 14-03-10 13:59

Tak for svaret frieda.
Det blev lidt anderledes - men slatten fordi jeg kom marinaden i dagen før.
Så har jeg lært det.
mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 14-03-10 14:15

Velbekomme.

Vi er jo aldrig for gamle til at lære af vores fejl, er vi