/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Raw converter til Ubuntu?
Fra : histogram
Vist : 615 gange
65 point
Dato : 19-02-10 00:36

Jeg har før brugt Ubuntu og jeg må sige at jeg elskede det. Der går ikke en dag uden at jeg overvejer at installere det igen. Men jeg tøver fordi jeg er fotograf og skal redigere mange billeder hver uge, alle skudt i RAW og behandlet i Photoshop og lightroom.

Jeg har prøvet at installere Photoshop i Ubuntu, men det virkede ikke optimalt.
Gimp er ok, men er der ikke andet?
Kender rawtherapy, men det bryder jeg mig ikke om. Billederne er ikkke tydelige med mindre man ser dem i 100%.

Er der andre gode RAW convertere?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 75 point
Dato : 19-02-10 00:59

Først vil jeg skrive at jeg ikke arbejder med raw formatet, men prøv at se hvad Raw Therapee kan, den kan altid fjernes igen, den bedste LightZone er ikke gratis desværre:
http://www.rawtherapee.com/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-10 01:00

Jeg er for søvnig, du har jo prøvet den

Kommentar
Fra : histogram

Dato : 19-02-10 01:32

Hej o.v.n

Tak. Det behøver slet ikke at være gratis. Det skal bare være rigtig godt
Prøver lige at se nærmere på Lightzone.

Kommentar
Fra : histogram

Dato : 19-02-10 03:02

Forresten. Det der Lightzone har jeg prøvet. Det er super godt, men desværre er der en fejl i programmet der gør at jeg ikke kan bruge det.
Jeg kan ikke gemme et billede i 300 DPI. LIgegyldigt hvad jeg gør så kommer det ud som 92 DPI.
Virkelig mærkeligt.
Jeg har skrevet det til dem dengang og jeg har lige gjort det igen. Jeg vil have det fikset

Kommentar
Fra : histogram

Dato : 19-02-10 15:59

Så lige at der var noget der hedder CinePaint. Det skulle være ok. Kan også håndtere 16bit raw filer. Rigtig godt.

Godkendelse af svar
Fra : histogram

Dato : 20-02-10 12:55

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-10 13:01

Tak - men desværre var det ikke til megen hjælp jeg klare mig fint med Gimp