/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Flæskesteg + ?????? til 16 personer
Fra : ingelein
Vist : 11296 gange
50 point
Dato : 16-02-10 23:04

Hej
Jeg har virkelig brug for et godt råd. Mit barnebarns fødselsdag skal af "nemhedsgrunde" holdes hos os. Barnet har ønsket sig flæskesteg med brun sovs. Men vi bliver 16 personer.

Der er jo grænser for, hvor store gryder der kan være på en kogeplade med 4 "ildsteder". Ovnen er fyldt op med flæskesteg. Microovn kan indgå.
Jeg savner et par gode råd til "Gemüse". Der er ønsket almindelige hvide kartofler - som sovsen kan hænge fast på

Hvem kan give et godt tip - gerne til noget, som kan tilberedes dagen før - ikke rødkål. Salat? Men hvad passer til flæskesteg???

Hvor stor en flæskesteg - eller to.

Desserten skal være frugtsalat.

Mange hilsner i håb om assistance
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Krummen

Modtaget 60 point
Dato : 17-02-10 00:01

Jammen Ingelien dog...Det lyder da hyggeligt og er da ikek noget problem.

Steg: Hvis det er 16 voksne så regn med 200 gr. kød (og det er meget) pr. næse. Det svarer til en steg på 3,2 kg eller 2 stykker a 1,6 kg.

Du kan koge kartoflerne dagen før. Skræl og kog dem og tag dem af varmen inden de er helt færdige. De ter altså vigtigt at de IKKE er helt færdige. Hæld vandet fra og lad dem køle af uden låg på, så der ikke er damp i gryden som kondenserer til vand som de kan stå og blive smattede og vandede af. Når de er kolde, sætter du dem i køleskabet og dagen efter skal de bare overhældes med kogende vand og så lige have et opkog.

Stegen kan du også lave dagen før. Du steger den og når der mangler 1/3 af tiden, tager du den ud af ovnen. Hæld skyen fra og lav evt. også sovsen dagen før - Nu har du jo skyen fra stegningen. På dagen sætter du bare stegen i en forvarmet ovn med en slat vand i bunden af bradepanden og lader den stege færdig. Hæld evt. sky i sovsen.

Det eneste som jeg har fået der passede til flæskesteg som afveg fra det almindelige var en kold rødkålssalat (den havde lige smagt varmen og var blevet en anelse blød men stadig al dente) m appelsinstykker i og noget andet snask, som jeg ikke husker. (det kan jeg finde ud af)

Men flæskesteg med kartofler og slæwesovs er en dansk klassiker, som ikke tåler meget forandring. Har engang fået den serveret uden svær m. sauce mornay...Gyyyys. Det var heeeelt forkert (men smagte meget godt lool) Det var bare IKKE "flæskesteg"

Skal I ikke have konfimandkartofler til (brunede)?? Lav evt. en hjemmelavet agurkesalat. Smager skønt til flæskesteg og er nemt og hurtigt at lave

Hold da op hvor jeg ævler LOOl Min mening...Lav en alm flæskesteg med sprøde svær, hvide og brunede kartrofler - flæskestegssovs, rødkål og agurkesalat. Slut - Basta. Men jeg er osse lidt konservastiv, hvad mad angår. Hader når man laver klassikere om

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-02-10 00:12

PS
De 200 gr steg pr næse er for meget...ved det godt, men jeg bryder mig ikke om, at der bliver spist op. Så ved jeg ikke om gæsterne er mætte lool Et realistisk bud er 150 gr steg - 150 gr kartofler og 200 gr fordelt på sovs, rødkål, de brunede og agurkesalat. Det giver 500 gr og burde være nok til at mætte en alm. mave - Men skulle der blive kød tilovers, er en flæskestegsmad m rødkål og surt dagen efter en guuuudespise eller biksemad, så ulykken er ikke så stor, ved at stege rigeligt med kød.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-02-10 00:14

Jeg er næsten enig m krummen, ville måske nok gå efter 4 kg steg, men vi har nogle i familien der får amok når de får flæskesteg.

Kolde kraftige salater som tilbehør, enetn fintsnittet rødkål m tern af skrællede æbler, olie-eddikedressing, evt med hvidløg, kan laves på forhånd og må godt stå og trække med dressingen, eller coleslaw, fintsnittet hvidkål, revne gulerødder, enten en youghurtdressing eller igen olie-eddike, i kan den laves i god tid og trække (m. yoghurtdressing kan der trække lidt saft ud, skal lige hældes fra inden servering.

Brunede kartofler til 16 kræver to pander, skal laves i sidste øjeblik, så dem ville jeg nok springe over medmindre der er stærke ønsker om det.

Jeg kan lissom forstå, at nemhedsgrundene betyder det er dig der står for madlavningen

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-02-10 01:03

Citat
fintsnittet rødkål m tern af skrællede æbler, olie-eddikedressing, evt med hvidløg,
Den lyder godt

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 17-02-10 01:05

Citat
Min mening...Lav en alm flæskesteg med sprøde svær, hvide og brunede kartrofler - flæskestegssovs, rødkål og agurkesalat. Slut - Basta.

Måske også lige en gang asier, tyttebær, syltede småagurker m.m. til, men elllers giver jeg krummen ret - endelig ikke alt det moderne gøgl, eller noget med hvidløg eller salat til flæskesteg - det rædselsfulde salat får vi nok af i det daglige.
Citat
Desserten skal være frugtsalat.

Det lyder godt - vil helt sikkert tage kegler.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-02-10 01:16

LOOOL Har du en salatofobi asbjørn

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-02-10 01:16

Altså bortset fra frugtSALAT

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 17-02-10 01:24

Citat
LOOOL Har du en salatofobi asbjørn
Altså bortset fra frugtSALAT

Sata.., afsløret og klædt helt af til sokkeholderne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-10 09:57

Kartofler kogt dagen før og genopvarmet steg er en pestilens, som du skal undgå. Det er mad af den værste kogekoneslags. Du får ikke ros, som er ærligt ment, for det.

Kartoflerne kan til nød skrælles aftenen før og lægges i vand med lidt citronsaft eller anden antioksidant. Det bliver ikke verdens bedste,men det kan gå an.

Flæskestegene kan du have samtidig i ovnen. Brug langtidsstegning ved lidt lav temperatur, så får du en god varmefordeling uanset den store fyldning. En varmluftovn, vil være en fordel.

Salat af fintskåren rødkål (ikke kogt) som trækker natten( i køleskab) over i en blanding af fløde og tyttebærsyltrtøj med valnødder er et godt tilbehør.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-02-10 10:00

Hej
Foreløbig mange tak for de fine forslag. Herved kom jeg i tanker om noget broccoli salat med rødløg og pinjekærner jeg engang har fået - husker ikke til hvad. Det kunne vel også du?
Ja, jeg vil meget hellere have rigeligt kød og rester end for lidt kød. Hvilken slags flæskesteg er bedst? Før jul fik vi engang - selvfølgelig også til en børnebørnsfødselsdag en Antonius ribbensteg. Den blev ret god - men jeg kan se at min slagter ikke har Antonius i øjeblikket. Hvad skal det så være? Ribbensteg, eller anden steg med svær?
Agurkesalat lyder også godt. Vi har også syltede kvæder og asier.

Ja, problemet ligger i at det er meget mad og jeg har kun 2 stk. 3 liters gryder og 1 stor 10 liters gryde. Brune kartofler fik vi til jul, og 2 store pander fylder hulens meget på en kogeplade. (Det har barnet heller ikke nævnt noget om, så det forbigår vi i tavshed).

Jeg har tidligere lavet gulerødder og ærter i forvejen, varmet det i microovnen og kommet masser af persille i inden serveringen. Da det først var knaldvarmt i microovnen, kunne det holdes varmt mellem nogle tæpper. Men jeg ved ikke om det er en god ide.

Der er på grund af vejrforholdene allerede inviteret til kl. 12.00 - så jeg skal jo tidlig op og have gang i sagerne. Det lyder godt at man kan stege stegen dagen før - men er det i realiteten ikke kun flæskesværen børn er interesserede i ? -(Kunne nøjes med at købe nogle poser flæskesvær - ) så hvordan bliver det, når man tilbereder stegen dagen før?? Hvordan får man det sprødt dagen efter?

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-02-10 11:04

Et kompromis ml ribbenssteg og kamsteg er nakkekam med svær. bliver ikke så tør som kamsteg nemt bliver, og er knap så fed som ribbenssteg.

Langtidsstegning er nemmest, og giver det møreste kød, men tager ca 4 timer (jeg mener opskriften her underdriver tiden) og du skal kigge til stegen det sidste stykke tid når der er kraftig varme på, brændt svær både lugter og smager ilde.

http://www.information.dk/100535

Genopvarmet steg er ikke så lækkert, og sværen bliver tit blød men du skal sikkert tidligt op på dagen alligevel.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 17-02-10 11:18

Jeg har tit lavet flæskesteg som Krummen beskriver (dagen før) med et fremragende resultat. Der er jo ikke tale om at genopvarme en færdigstegt steg, men derimod om en steg der mangler 1/3 af stegetiden. Sværen er ikke noget problem at få sprød.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-02-10 11:32

Hej
Det lader til at der er kommet forslag fra flæskestegs-kendere. (Jeg er selv mere til rødt kød på panden )

Hvis jeg havde mere kendskab til at bruge en Weber-Grill, kunne flæskestegen sikkert have været tilberedt i den. Men søn er ekspert i det der Weber-halløj, men bor på Sjælland, og det er nok lidt svært at transportere en rygende Weber grill.

DEt lyder fint med en nakkesteg med svær. Jeg har en Miele varmluftsovn og normalt steger jeg i en stor aflang støbejernsgryde/fad, som hører til ovnen. Der er måske lige plads til en så stor steg i den.

Hvordan skal jeg ellers bære mig ad? I bradepanden ? på risten? med eller uden vand i bunden?

Mange hilsner
Ingelein.

Ps. mit barnebarn bryder sig ikke om kål, men man kan jo ikke gøre alle tilpas. Så må hun nøjes med kartofler og flæskesteg!

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 17-02-10 11:49

Jeg ville nok ikke anvende en nakkesteg. Min erfaring er nemlig, at børn ikke bryder sig om det, men det behøver selvfølgelig ikke gælde de børn du skal lave maden til.

Citat
Hvordan skal jeg ellers bære mig ad? I bradepanden ? på risten? med eller uden vand i bunden?

Let me google that for you.

http://lmgtfy.com/?q=fl%C3%A6skesteg

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 17-02-10 11:51

Citat
Jeg savner et par gode råd til "Gemüse"

Hvor er chips'ene henne ???

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-02-10 11:57

Hej Christa N
Jeg har jo ikke nævnt Chipsene - de hører naturligvis med til en Børnefødselsdag - ligeså ribsgelé.

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-02-10 12:31

Du skal kun servere steg og øl - det er langt det nemmeste, og bliver et sikkert hit. Glem alt om tilbehør.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-02-10 13:09

Hej Flash 77
Det vil en 13 årig pige helt sikkert elske!!!
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 18-02-10 01:03

Citat
Kartofler kogt dagen før og genopvarmet steg er en pestilens, som du skal undgå
VRØVL

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-02-10 10:50

Hej
Jeg synes ikke at kartoflerne er noget problem. De kan sagtens skrælles dagen før og stilles koldt. Der skal bare nyt vand på når de skal koges. Men hvordan beregner man kogetiden for så mange kartofler. Jeg regner med 5 kartofler pro person. Er det ok? - Det skal jo ikke komme an på en kartoffel mere eller mindre.

Mange hilsner Ingelein.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 18-02-10 11:53

Sæt dem i kog og lad dem koge i 5-6 min. Sluk for blusset og lad dem stå. Prik i dem efter ca. 15 min. og hvis de er færdige hæld vandet fra. Husk at bruge dobbelt så meget salt som du ville have brugt. Trick fra Brdr. Price som fortæller at kartoflerne bliver fastere i "kødet" med meget salt, og det smages stort set ikke, når de er færdige.

Transor
Citat
Kartofler kogt dagen før og genopvarmet steg er en pestilens, som du skal undgå. Det er mad af den værste kogekoneslags.
Der er IKKE tale om en "genopvarmet" steg, men om intervalstegning. Intervallet er bare lidt længere end ellers.. Intervalstegning blev med stor succes introduceret i det danske køkken for 20 år siden....så følg lige med. Kogekunst er ikke en statisk disciplin. Har du forresten prøvet?? Du har vel prøvet at stege steg i en ovn, eller bruger du stadig spid og åben ild

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 07-03-10 11:50

ingelein hvordan er fødselsdagen gået ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-03-10 12:33

Hej Christa N

Tak for spørgsmålet. Det hele gik jo som det skulle. Jeg synes selv at kamstegen var for tør, flæskesværen yderst vellykket. Rødkålsalaten kunne også gå an, men der var alt for meget af den. Så jeg tilberedte almindelig kogt rødkål af resten. Og det blev den bedste rødkål jeg nogensinde har lavet og smagt. Uhmmmmm.

Mange venlige hilsner
Ingeborg - som nu er ved at planlægge en helt anden fest: 70-75 år + guldbryllup smækket sammen til en fest. Se mit spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 14-03-10 14:01

Tak for svaret Krummen.
Ja, jeg tænker også at når et barn ønsker sig flæskesteg er det fordi hun kan huske hvordan det smager traditionelt.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 14-03-10 15:24

Tak Ingelein.
Jeg synes osse at kamsteg (mellemkam som osse bruges til koteletter og hamburgerryg) er tør og kedelig og foretrækker derfor stykket i nakken (nakkekam). Det er federe og dermed meget saftigere og med meget mere smag, og evt. fedt kan man jo bare lade ligge. Det er ganske vist lidt uregulært, og en god bomuldstråd er nødvendig til at holde sammen på svinet, og så er det bare ind i krematoriet med den, indtil den sprød og lækker ligger og hvisker ...ÆD MIG.

De sprøde svær er der 1000-vis forskellige forslag til hvordan man laver. Min gyldne regel er: Sørg for at alle snittene i sværen er skåret igennem til kødet og HELT ud til siderne. Det er vigtigt. Dernæst skal den gnides med salt helt ned i revnerne. Synes man ikke at man kan få det helt ned, så smid den i ovnen i 10 min. Så åbner sprækkerne sig og saltet kan komme helt ind....og så bare tilbage i ovnen igen. Alt det med at koge sværen først osv osv...glem det. Det er ikke nødvendigt. Folk som har succes med en sprød svær og har kogt den først, mener selvfølgelig at det er derfor, og at det er det eneste rigige, men det er det ikke. Det er snittene og saltningen der gir succesen.

I øvrigt kan sværen sagtens reddes, hvis den skulle blive blød. Skær den fri fra stegen - sæt den på et stykke køkkenrulle på en tallerken og smid den i mikroovnen et minuts tid. Så har du en svær der pulveriserer til atomer, når den møder en tand. MEN MEN pas på...papiret kan brænde

Glæder mig, at det gik som du ønskede.

Krummen