/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad er hvilespændingen på et bilbatteri
Fra : semajeto
Vist : 13733 gange
200 point
Dato : 16-02-10 22:40

Jeg har et bilbatteri som har drillet ved start i kulden. Jeg har nu ladt det op med en 7amp oplader i et døgn og nu har det en hvilespænding på 12,6 volt. Siger det noget om at batteriet er ok?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-02-10 22:51

Nej. For at måle et batteri må du teste med modstand.Tjek hvor meget generatoren lader. Den skal give over 14volt
alimak

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-02-10 22:53

Nu ved jeg ikke hvad du hvilespændning???
Er det når du bare måler på batteriet uden lyset er tændt og ikke slået til tændning (altså slet ingen forbrug) ???
Hvis det er lyder 12,6 volt måske nok lige i underkanten.
Fuldt opladet skal det helst ligge på Ca. 13,8 Volt.

MVH

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-02-10 22:54

Hvor gammelt er dit batteri?

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 16-02-10 22:58

Jeg ved ikke hvor gammelt batteriet er. Hvilespændingen måler jeg alene på batteriet ude af bilen, altså uden belastning, efter at have ladet på det i et døgn. Hvis det skal være 13,8 volt fuldt opladt, skal jeg måske prøve at lade mere på det?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 210 point
Dato : 16-02-10 23:27

Et bilbatteri har mange forskellige spændinger, afhængig af hvilken kondition man måler det under.

Hvilespændingen er den spænding batteriet har over polerne, når det har stået i hvile, dvs. uden ladning og uden strømforbrug, i mindst 1 time.
I denne tilstand måles der 12,8V på et fuldt opladet batteri i god eller ny stand.
Efterhånden som batteriet ældes, dvs. efterhånden som sulfat udfældes og begynder at aflade cellerne, falder spændingen.
Som tommelregel kan man gå ud fra at hvilespændingen ikke må komme under 12,4V for at det skal være brugbart.
12,6V er derfor sådan omtrent "midt i".

Når batteriet oplades med generator eller ladeapparat, stiger spændingen til ladespændingen. Jo kraftigere der lades, jo hurtigere stiger spændingen.
Ladespændingen må ikke overstige 14,4V, da der ved denne spænding indtræder begyndende uddampning af batterisyren.
Det lugter som rådne æg, da svovlsyren begynder at danne flere forskellige ildelugtende svovlforbindelser.

Alle bil generatorer er begrænset med et elektronisk lademodul, til maksimalt at lade med 14,4V.
Men der er mange variationer fra 13,9V til 14,4V.
Det hænger sammen med generatorens kapacitet.
I princippet lades batteriet fint helt nede fra ca. 13,2V, men det tager bare længere tid at fuldlade det.

Man kan sagtens måle en lav spænding på batteriet, selvom motoren kører og generatoren lader på det.
Det skyldes ganske enkelt, at strømforbruget er større end det generatoren lader med.
Typisk har generatoren kun ca. 10-20% af sin kapacitet til rådighed ved tomgang.
Har man derfor nærlys, blæser, elbagrude, sædevarme osv tændt i tomgang, vil man ofte måle en lav spænding på batteriet, da generatoren ikke kan "følge med".

Et bilbatteri holder typisk ca. 5 år, før det er sulfat udfældet og ikke længere kan holde strøm.
Men det er ikke tiden som er afgørende, det er derimod hvor mange gange batteriet når at dyb udlade og fuld oplade der er afgørende.
Kan batteriet holdes fuldt opladt konstant, vil det holde meget længe.

http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/SPRGS-SV.pdf

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 16-02-10 23:42

Tak for svaret Beestone. Flot svar og masser af god viden. Tak for henvisningen - den læser jeg på imorgen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-02-10 23:52

Hvis du sætter 10 stk. AA batterier sammen,.. får du ca 15 volt,
men de har ikke ret mange ampere,. og kan slet ikke trække en startmotor (selvstarter)

det er nogenlunde det samme med bilens batteri,
hvis ikke amperene er 'hjemme', .. har det ikke den store betydning om det viser 12,6 eller 13,6 volt,
og hvis det har ladet et døgn med 7 amp. skal / burde det være rigeligt opladet,
du kan altså ikke måle batteriets tilstand alene på volt,.. !

du får et langt bedre 'billed' af batteriets tilstand med en vægtfyldemåler,
den sikreste metode er at få et autoelektro værksted til at måle batteriet under stor belastning,
de kan hurtig sige om det er ok, (tager ikke mange minutter)

på min bil er der ca. 12,8 volt uden forbrug,..
(den er 1 år gl. - og virker perfekt.)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-02-10 07:10

Det eneste der for alvor siger noget om en blyakumulators tilstand er syrevægten...

Så længe man ikke kan måde cellernes spænding, giver spændingen ikke meget indikation om tilstanden...

Slet ikke når man ikke tager temperaturen i med betragtningen.

vh Ben