/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tændingsledning til radio
Fra : skodaejer
Vist : 2690 gange
20 point
Dato : 16-02-10 21:04

Hej
Jeg er blevet den glade ejer af en skoda oktavia fra 2006. 1,9TDI

Jeg har indkøbt et ny radio ( alm. autoradio ) men jeg kan ikke finde ledningen som leverer tænding til radioen. Dem der er spænding på er der spænding på hele tiden uanset om tændingen er slået til eller ej. Jeg har købt et adapter stik fra skodas store standard stik til et iso, men radioen er tændt ligemeget hvad. Kan selvfølgelig godt slukke den på on/off, men er bange for jeg glemmer det en dag. Kan det passe en bil så ( ny ) ikke har den funktion ? skal lige for en god ordens skyld sige at jeg er udlært elektriker, så jeg har målt rigtig.

Håber på et svar

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 16-02-10 21:35

Hej Skoda mand -

Prøv at tjekke din sikringsboks og din instruktionsbog.
I mange biler kan man vælge om radioen skal køre over eller uden om - tændingslåsen, ved at flytte en sikring.

Kun den ene plus til radioen skal køre uden om tændingslåsen, og det er den som bruges til radioens hukommelse, for indstillinger osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-10 21:36

Citat
Kan det passe en bil så ( ny ) ikke har den funktion ?

Siger du ikke det er en Skoda

Spøg tilside....

Du har vel et ledningsdiagram i instruktionsbogen

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 17-02-10 00:51

Nogle ISO stik er mærket op med hvad der er hvad. Så kan du hurtigt finde den der er mærket "Ignition" og ellers kan du sikkert se det på radioen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-02-10 07:45

Køb en SKODA og du har bil for livet! (Den er ikke nem at blive af med igen)
Der er tre ledninger som du skal bruge til strøm. Den røde er direkte +, den sorte er - , og den orange er + over nøglen.
Du skal dog være opmærksom på, at der er ændret i ledningernes placering fra de ældre biler,og over til nyere biler, hvor de to ++ har byttet plads, og giver lidt problemer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-10 10:02

Du skal bare finde et sted hvor der ernoget som kun har spænding,når nølen er drejer i den første position.
Typisk er loftslys ,eller cigarettænderstik.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-02-10 10:16

Har du prøvet at tage nøglen helt ud og så måle.

På min Golf tænder radioen så snart nøglen bliver sat i, den skal ikke drejes først.

Jes

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-02-10 11:29

Citat
Dem der er spænding på er der spænding på hele tiden uanset om tændingen er slået til eller ej.

det passer simpelthen ikke,.. eller også har du overset noget,.
fx. strøm til startmotoren, tænding / motorstyring, blinklys osv. osv. går gennem tændingskontakten,.. den står vel ikke med lys på og motoren i gang, når du 'drejer nøglen', ?

nå,.. men ellers er der masser af muligheder,. fx varmeblæser, sikringsbox osv.
det skulle vel være en smal sag at finde for en elektriker,..

her er farvekoderne for tilslutning af de mest alm. brugte ledninger,

(Vejledende)
..........................................

Rød = 12 volt (+) Tændingskontakt (slukker radio når bil forlades)
Gul = 12 volt (+) Konstant (strøm hele tiden)
Sort = Stel (-)
Orange = belysning,... (display mm.)
Blå = el-antenne
Blå/Hvid = Fjernbetjening (forstærker)
……………………………………………………….

Højtalere :

Hvid = For/V (+)
Hvid/sort = For/V (-)

Grå = For/H (+)
Grå/sort = For/H (-)

Grøn = Bag/V (-)
Grøn/sort = Bag/V (+)

Lilla = Bag/H (+)
Lilla/sort = Bag/H (-)

http://www.clarion.com/us/en/support/faq/SourceUnits/Diagram.html

http://akamaipix.crutchfield.com/ca/learningcenter/car/pdfs/receiver_guide.pdf

Kommentar
Fra : skodaejer

Dato : 17-02-10 16:36

Hej alle, mange tak for alle svarene, men jeg fandt ud af det. ( ringede til skoda danmark )
Bilen er åbenbart født med et rimeligt nyt system som hedder CAN BUS system, hvilket betyder man skal have en radio der kører på en data bus. Fidusen er så også at man kan udlæse en masse ting om bilen som: temperatur udenfor/indenfor,Baksensor/kamera, foruden radioen selvfølgelig også kan spille musik... Men jeg kunne finde en ignition+ i sikringsboksen i motor rummet.
Tak for svarene..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-10 19:52

CAN BUS er en efterhånden halvgammel sag.
Men det er ikke så mange biler hvor radioen også indgår i systemet.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 09-05-10 00:56

Citat
Kan selvfølgelig godt slukke den på on/off, men er bange for jeg glemmer det en dag

Din bilradio bruger så lidt strøm at medmindre batteriet er færdigt kan den stå tændt i måneder uden at bruge mere strøm end batteriet selv genererer ved f.eks. ændringer i lufttemperaturen.