/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
el - må jeg selv gøre det?
Fra : nosus
Vist : 1023 gange
300 point
Dato : 16-02-10 14:34

jeg bor i et gammelt hus og har nu et par gange oplevet at få et lille stød når jeg slukker eller tænder på kontakten.
Det er en gammel rund kontakt med stofledning i et jernrør som fører op til loftlampe.

Må jeg selv tage den ned?

N.B. lampen kan også tændes fra et andet sted i værelset... er det et problem?

V.H.Nosus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 14:42

Din kontakt har det ikke så godt og bør skiftes.
Den lampe har korrespndance, så du bør under alle omstændighed, lade en der ved hvad han gør, skifte kontakten og muligvis også ledningerne.
En elektriker vil nok være den rigtige at få til det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-10 14:44

Her kan du læse reglerne for hvilket el-arbejde du selv må lave

http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer-det-selv/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-02-10 15:24

-så det må du godt. Men efter dit spørgsmål at dømme. Er det mon klogt??
Kender du ikke én, der ved lidt om det, så du ikke behøver betale en elektriker i dyre domme?!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-10 15:30

Ja du må pille lampe ned og skifte kontakt, men du må ikke trække nye ledninger i stedet for stof ledningerne, det er fast installation

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-02-10 16:30

hvis du sætter et stik i en stik kontakt og lader den gå op til en lampe så mener jeg det lovligt.
jeg tror ikke det lovligt hvis man selv fører kabler inden i væg og sådan noget.
og det er vist heller ikke lovligt at lave jordforbindelser altså de stik kontakter med 3 ben.

men hvis man fører strømmen gennem en stik kontakt så tror jeg det er lovligt lige meget hvad du så lavet efter det stik.

men altså hvorfor overholde loven ? det er der sku aldrig kommet noget godt ud af.
Men der sikkert noget med at forsikringen ikke dækker hvis nu det gå ild i lortet og huset brænder ned.

Hørte engang noget med at der var en som selv have trukket kabler i hele huset og solgte det også gav det problemer med den nye ejet. vistnok fordi det var ulovligt og noget med forsikring eller huset værdi.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-10 17:13

du må tage alt ned men du må ikke selv lave nyt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-10 17:25

Du tager fejl . Det er med garanti ikke stofledninger, men mindre du kalder kobber for stof.

Gamle ledninger fea før ca 1960 var af fortinnet kobber med gummiisolering og måske med kappe af tekstil. Tror du ikke de er sådan.
Gummiet er i dag så nedbrudt at det smuldrer bare man rører ved det. Ledningerge skal udskiftes.

Det hverken kan eller må du selv.

I øvrigt har jeg set folk, der ikke kunne finde ud af at forbinde korrospondancekontakter.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 300 point
Dato : 16-02-10 18:03

Jeg vil kraftigste anbefale dig at ringe til en aut. kabeltrækker og lade ham om disse opgaver med gammele ledninger, det vil nok blive det billigste for dig i det lange løb. Og så laver du heller ikke noget ulovlig som skal laves om hvis du med tiden vil sælge huset/ejendom.......Sidste hus jeg var ude og lave lovlig ifølge loven kostede 53,000 .-kr.......

Bassebo...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-10 18:15

Citat
Du tager fejl . Det er med garanti ikke stofledninger, men mindre du kalder kobber for stof

Nej selvfølgelig er det ikke selve ledningen der er af stof

Som skrevet, du må pille lampen ned og skifte kontakten, men du må ikke trække nye ledninger i stedet for "stof" ledningerne, det er fast installation, ring efter elektrikker...

Godkendelse af svar
Fra : nosus

Dato : 16-02-10 19:04

Tak for svaret Bassebo.

Ja det må jeg jo nok hellere. Har allerede taget kontakten og lampen med med det resultat at jeg mangler lys i alle de andre installationer i overetagen, hvor lampen sad. Det må have "hængt sammen " på en eller anden måde.

Håber dog ikke det vil koste mig så mange penge som du nævner.
Det lyder som om du selv er elektriker . Jeg bor i Østjylland er der et firma eller noget du kan anbefale?

V.H.Nosus

Kommentar
Fra : nosus

Dato : 16-02-10 21:20

Kender nogen en billig god elektriker i Hadsten( østjyllands-området)

V.H.Nosus

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 17-02-10 06:25

Heheh siden du spørger så bor vi i hammel lige midt i byen og har en punkt1 butik, så har vi nævnt nogen navne , men ved da også at der er gode firmaer i dit område....