/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ejendomsmæglers ansvar ifht skøde
Fra : sks009
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 16-02-10 13:16

Hej alle,

Min kæreste og jeg har købt hus i December og er desværre som så mange andre ramt af et udueligt IT system hos Tinglysningen. (Jeg føler med eventuelle brugere herinde der må være ansat der).

Skødet blev anmeldt i slutningen af November, og er dags dato kommet tilbage som "Afvist" med begrundelsen af sælgers CPR nummer mangler på skødet. Og Vupti! Så er det tilbage bagerst i køen... Og tilbage til flere omkostninger for os i form af garantiprovision...

I købsaftalen er det aftalt at det er vores ejendomsmægler der udfærdiger skøde m.v.

Pga dette vil jeg mene at ejendomsmægleren er erstatningspligtig for vores udgifter, og de må have ansvar for misæren, da de vel må overtage ansvar på lige fod med en advokat når denne bliver betalt for at udfærdige skødet?

I givet fald har jeg planer om at gøre mægleren opmærksom på at jeg vil sende dem en regning på vores omkostninger fra den første anmeldelse af skødet, til det nye skøde bliver anmeldt korrekt.

Er der nogen der kan hjælpe med om dette er korrekt?

PF mange tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-10 13:20

Citat
I købsaftalen er det aftalt at det er vores ejendomsmægler der udfærdiger skøde m.v.

Hvad mener du med VORES ejendomsmægler ?????

Er du sælgeren

Rent bortset fra dette....

Du må anlægge civilsag mod de parter du mener der har skylden...
Der er INGEN regler der kan hjælpe dig...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-10 13:23

Er det ejendomsmægleren der har glemt at påfører cpr.nummeret??

Citat
I købsaftalen er det aftalt at det er vores ejendomsmægler der udfærdiger skøde m.v.

Hvis det ejendomsmæglerens fejl, så prøv at ringe ham op, han kan sikkert godt selv se, at det er hans fejl

Jeg ville først begynde at skrive, hvis han IKKE vil betale, men mon dog ikke han vil det, han får et dårligt ry hvis han stiller sig på bagbenene, og det vil blive en meget dårlig forretning for ham specielt i disse tider

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 16-02-10 13:49

Tak for jeres input.

"vores ejendomsmægler" = min kærestes og min. (altså købers rådgiver)

Det er aftalt at det er ejendomsmægleren der forestår udfærdigelsen/anmeldelsen af skødet - ergo må det vel være mæglerens fejl?

En advokat har jo ansvar for rigtigheden af udfærdigelsen af skødet hvis dette udføres af en advokat, det samme må vel gøre sig gældende for en ejendomsmægler? Vedkommende må vel have et professionsansvar...?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 14:04

Citat
I købsaftalen er det aftalt at det er vores ejendomsmægler der udfærdiger skøde m.v.

Med mindre loven er lavet om, så er det kun en advokat og køber som må udfærdige et skøde.
Ejendomsmægleren har slet ikke samme juridiske ansvar.
Betal dog din egen advokat, og få lavet det ordentligt. (ej fælles køber/sælger advokat)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-10 14:37

Citat
Med mindre loven er lavet om, så er det kun en advokat og køber som må udfærdige et skøde.

Det er nu ikke rigtigt og har aldrig været

Flere ejendomsmæglerfirmaer har specialiseret sig i skødeskrivning og tinglysning til "billige" penge

Men bortset fra alt dette, hjælper det stadig ikke....

At den digitalisere tinglysning ikke virker som håbet kan du ikke klandre hverken advokater eller ejendomsmæglere for.... (med mindre de laver åbenlyse fejl der sinker processen)

Skal der laves en erstatningssag for tab, bliver det mod staten - gæt så selv hvem der vinder

Alt dette er oppe at vende på højere plan, og indtil der er truffet en afgørelse kan du ikke gøre meget udover at gøre opmærksom på at du evt. vil med i den "pulje" der klager.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-10 14:51

Er du sikker på det Refi..............jeg mener at det var sådan for Ca. 40 år siden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-10 15:06

Citat
At den digitalisere tinglysning ikke virker som håbet kan du ikke klandre hverken advokater eller ejendomsmæglere for.... (med mindre de laver åbenlyse fejl der sinker processen)

Klagen kører vel også mest på forglemmelsen ved udfærdigelsen af papirerne, der var glemt et cpr. nummer

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 16-02-10 15:15

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-10 15:23

Citat
Er du sikker på det Refi.

Ja 100%

Jeg har SELV skrevet skøder for 40 år siden (vennetjenester) og har så sent som i oktober købt ejendom hvor teglovn.dk (ejendomsmæglerfirma) stod for al papirarbejdet incl. skøde og tinglysning

I øvrigt et "billigt" firma der klarer det hele for ca. 3.000.- kr