/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Indstilling af cirkulationspumpe?
Fra : axelbjarne
Vist : 7287 gange
100 point
Dato : 16-02-10 07:12

Jeg har en cirkulationspumpe koblet til oliefyret. Den har 3 indstillinger og den står i den laveste indstilling - en streg - så er muligheden for at bruge 2 streger og 3 streger. Den mest optimale?

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-10 09:01

Det kommer an på mange ting. Kører man relativ lav temperatur på sin varmebærerkreds kan det være nødvendigt at køre højere på pumpen. Varmer man ikke særligt mange kvm op, og kører f. eks på fjernvarme, har man oftest temmelig stor fremløbstemperatur og kan derfor kører så langsomt som pumpen kan.

Almindeligvis er det støjen i radiatortermostaterne der sætter dagsordenen. Dvs suser radiatortermostaterne kan du skrue ned på pumpen. Har du derimod problemer med at varmen ikke rigtig kommer ud bagest i rørsystemet skal du et trin op. Har du problemer med pendlinger i systemet, kan det ligeledes skyldes pumpen kører lidt for langsom. Omkostningen ved at skrue op, er en ganske lille bitte smule merforbrug på elregningen. Dog ikke noget man skal forskrækkes over, da den afsatte el tilgår huset som varme.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 16-02-10 18:14

Ja jeg vil godt give 3773 ret i det han skriver, men jeg har lige selv skiftet pumpen ud til en ny alpha2 pumpe med energi mærke A og kan se på måleren at vi spare ca. 7 kwh om ugen i forhold til den gamle pumpe.
Den brugte ca. 52 w i timen på trin 3 og efter jeg har skiftet pumpe og køre på " auto " ligger elforbruget på ca. 15-16 w i timen og vi har fået bedre varme, siden skiftet.......
Så jeg vil sige det er vær at overveje at skifte til en ny og mere effektiv pumpe, og investering er ca. 2 år om at tjene sig selv ind igen....

Bassebo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-10 18:36

Lad os lige regne korrekt. De 52W er formentlig mærkeeffekten og ikke det den trækker faktuelt. Men lad os bare bruge de 52W

Ved konstant drift:

52W i 8760 timer/år = 455 kWh/år

16W i 8760 timer/år = 140 kWh/år

Besparelse 455 - 140 = 315 kWh => 535,50 kr pr år

Da pumpen er monteret bag husets klimaskærm kan varmen (energien ) derfra nyttiggøres til opvarmnig ikke under 6000 timer pr år. Dvs 315 x 6000 / 8760 = 215 kWh. Hvis denne varme istedet skal præsteres af et oliefyr (der er af lidt ældre dato) koster dette 215 x 0,7 / 10 = 15 liter olie. Dette koster 15 x 8,20 = 123 kr Dvs reel besparelse 535,50 - 123 = 412,50 Og hvis pumpen nu i virkeligheden kun trak noget mindre effekt (hvilket de som oftest gør) udhuler man yderligere besparelsen.

Idet en Alpha II koster mindst 16 - 1700 kr (http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Pumper-Varme-Grundfos--Grundfos-Alpha-2-25-40-Cirkulationspumpe-130-mm-%28A%29-Maerket-204692.html) + montage, har jeg det lidt svært med at få øje på 2 års tilbagebetalingstid.

Faktuelt kunne en regulering af den bestående pumpe have ydet en ganske gratis besparelse. Men mange mennesker kører bare på trin III. Så virker det nemlig. Men muligvis havde trin I været fint.

Men grinagtigt nok undlader man altid det virkelige og korrekte regnestykke. Hvordan menneskerne der sidder og fabrikerer løgne af den her karakter kan sove godt om natten aner jeg ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-10 18:42

Ikke møntet på dig Bassebo, men blandt andet energitjenesten, hvis fornemste opgave det åbenbart er at fabrikere halve sandheder.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 16-02-10 21:52

Fra 3773
Citat
Varmer man ikke særligt mange kvm op, og kører f. eks på fjernvarme, har man oftest temmelig stor fremløbstemperatur og kan derfor kører så langsomt som pumpen kan.

Skal ikke gøre mig klog på spørgsmålet
Men
Jeg har ikke cirkulationspumpe på mit fjernvarme??.
vvdriver

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-10 22:12

Det er så nok fordi du kører direkte på fjernvarmen. Ikke sjældent anvendes inddirekte fjernvarme, hvor man anvender en pladeveksler og har sit "eget" radiatorvand. For at få det rundt har man en cirkulationspumpe

Se f.eks her http://www.tre-for-entreprise.dk/default.aspx?m=2&i=658

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-02-10 04:59

Tak for svaret 3773.