/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
lejeaftale
Fra : trimare46
Vist : 2132 gange
200 point
Dato : 15-02-10 21:46

er der nogen der ved, hvad loven siger om en mundtlig lejeaftale. hvordan er det med opsigelsesvarsel fra udlejers side? jeg mener at have hørt, at det næsten er umulgt at slippe af med en lejer, hvis ikke der er indgået en kontrakt og lejeren betaler sin husleje til tiden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-10 21:48

Citat
at det næsten er umulgt at slippe af med en lejer, hvis ikke der er indgået en kontrakt og lejeren betaler sin husleje til tiden.

Du har ret....

Men udskift låsen - så kan lejeren vel bevise han bor der

Er man så dum at udleje UDEN papirer har man bedt om problemer

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-10 21:50

Og her er et forslag til en lejekontrakt. http://www.holtehus.dk/Lejekontrakt.PDF

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-10 22:11

Citat
er der nogen der ved, hvad loven siger om en mundtlig lejeaftale.

Normalt er en mundtlig aftale lige så bindende som en på skrift.
Men du/i skal jo kunne bevise hvad der er aftalt mundtligt ...ellers er det påstand mod påstand.
Har du problemer så skift låsene ud som anbefalet tidligere.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-10 22:13
Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-10 00:16

Citat
hvad loven siger om en mundtlig lejeaftale. hvordan er det med opsigelsesvarsel fra udlejers side? jeg mener at have hørt, at det næsten er umulgt at slippe af med en lejer, hvis ikke der er indgået en kontrakt og lejeren betaler sin husleje til tiden

En mundtlig aftale er lige så juridisk bindende som en skriftlig, men det er bare svært at bevise hvilken aftale der er indgået.

M.h.t. opsigelsesvarsel, så gælder samme opsigelsesvarsel som lejeloven ellers foreskriver om opsigelsesfrister fra udlejers side..uanset om der er en kontrakt eller ej, og det er 1 måneds opsigelse hvis man har lejet et værelse ud i sin egen bolig, 3 måneders opsigelse ved udlejning af lejlighed og 12 måneder hvis det er et hus. Og så er der yderligere nogen betingelser der skal være opfyldte før en udlejer kan opsige en lejer. Med andre ord, udlejer skal have en H******* god grund før det er ok at opsige en lejer som betaler sin husleje og ellers ikke misligholder lejemålet/lejeaftalen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-02-10 06:46

Det er ligegyldigt, om man har en skriftlig lejeaftale - som udgangspunkt! Det er lejeloven der gælder. Hvis man derimod skal aftale noget som fx det er tilladt at holde husdyr eller andet "specielt" så skal man labve en SKRIFTLIG lejeaftale.

En mundtlig er lige så gyldig som en skriftlig - men kan ikke bruges til noget - da den ikke kan dokumenteres!

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 200 point
Dato : 16-02-10 07:48

Der er ingen lovgivning om mundtlige lejeaftaler.
En lejeaftale skal være skriftkig med en såkaldt lejekontrakt. Du kan bare lade være med at betale husleje. Hvad vil udlejer så gøre. Når han sender dig til fogedrettet skal der samtidig sendes en kopi af lejeaftalen og det kan han jo ikke. På den anden side kan han bare smide dig ud og sige at du ikke bor der, da der ingen lejekontrakt findes. Han sætter bare en anden lås i døren og så er du ude.
Få lavet en lejekontrakt for din egen skyld.
Har selv før i tiden haft en del udlejningsejendomme.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 16-03-10 12:13

Tak for svaret hawaii7.