/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Separation/Skilsmisse
Fra : yearhouse
Vist : 1766 gange
100 point
Dato : 15-02-10 09:36

Hej.

Såvidt jeg véd, skal man være separeret en rum tid, inden man kan få skilsmisse.
Jeg har nogle venner, hvor den ene part har været utro og vedkender det osse.

Er dette ikke øjeblikkelig skilsmissegrund?...Og hvor skal man henvende sig for at få relevante dokumenter?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-10 09:40

Jo man kan få skilsmisse omg, når den ene vedgår utroskab. Eller skal man være separeret i 6 mdr, så kan man ansøge om skilsmisse mod et mindre gebyr. Venter man 12 mdr er man skilt med mindre samlivet er genoptaget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-10 09:41

Man skal i statsamtet efter papirer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-10 09:43

Citat
På erklæringen skal I skrive under på, at den ene af jer har været utro inden for de sidste 2 år, og at den anden har fået det at vide inden for de sidste 6 måneder. Samtidig skal den tredje person skrive under på, at han eller hun har haft et seksuelt forhold til en af jer.

Hvis I ikke er enige om, at I vil skilles på grund af utroskab, kan den, der er blevet krænket alligevel anmode statsforvaltningen om at blive skilt. Læs mere under Hvis vi er uenige.

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6362

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-02-10 09:43

Er der andre omstændigheder, hvor man omgående kan få skilsmisse?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-10 09:45

Den eneste jeg kan huske er utroskab. Det er vel også nok?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-10 09:48

Det står i mit link, men man kan ikke blive skilt i løbet af en dag

Utroskab,vold,bigami eller bortførelse af børn til udlandet.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 15-02-10 09:48

Separation

Hvis I ikke længere ønsker at bo sammen, har I ret til at blive separeret.
Hvad sker der, hvis vi bliver separeret?

Når I gifter jer med hinanden, opstår der en gensidig troskabspligt. I får også det, der kaldes fælleseje (formuefællesskab), og desuden arver I hinanden, hvis en af jer dør.

Når I bliver separeret, gælder hverken den gensidige troskabspligt eller fællesejet længere, og det betyder, at I skal dele de ting, I ejer. Når I bliver separeret, arver I heller ikke længere hinanden. I er dog stadig gift, selvom I er separeret, og det betyder, at I ikke kan gifte jer igen med en anden, før I er blevet skilt.

Separation forudsætter, at I flytter fra hinanden. I kan dog fortsat bo sammen i op mod 2-3 måneder, hvis årsagen er, at en af jer skal finde noget andet at bo i.
Hvad sker der, hvis vi flytter sammen i separationstiden?

Hvis I flytter sammen igen i separationstiden, gælder jeres separation ikke. Det vil sige:

*
at den gensidige troskabspligt gælder igen,
*
at I igen har fælleseje,
*
at I igen arver hinanden, hvis en af jer dør.

Hvis det senere viser sig, at I alligevel ikke vil bo sammen og ønsker at være separeret, skal I starte forfra. Det vil sige, at I igen skal søge om at blive separeret.
Hvad sker der, hvis det kun er en af os, der vil separeres?

Hvis det kun er en af jer, der vil separeres, kan det blive nødvendigt, at retten skal træffe afgørelse om separation. Se nærmere under Hvis vi er uenige

Hvis vi er uenige

Alle anmodninger om separation og skilsmisse skal indsendes til statsforvaltningen.

Statsforvaltningen kan kun lave en separations- eller skilsmissebevilling, hvis I overordnet er enige om, at I vil skilles eller separeres, og enige om en række punkter (vilkår).

I skal være enige om:

* den ene af jer skal have pligt til at betale ægtefællebidrag til den anden og hvis ja, i hvor lang tid
* hvem der skal blive i lejligheden eller har ret til at overtage andelsretten, hvis I bor i en lejebolig eller andelsbolig,

Hvis I har særeje, skal I også være enige om:

* hvorvidt den der har særeje skal betale en særlig godtgørelse til den anden. Det samme gælder, hvis den ene ægtefælle har andre værdier, der ikke er omfattet af formuefællesskabet, fx personskadeerstatning, goodwill, ophavsrets- eller pensionsrettigheder m.v.

Hvis I ikke er enige, så skal I til et møde (en vilkårsforhandling) i statsforvaltningen.

På mødet vil vi hjælpe jer med at finde en løsning på uenigheden, så I kan undgå en retssag. Hvis I under mødet ikke bliver enige, vil I kunne bede os om at sende sagen i retten. Fra det tidspunkt, hvor statsforvaltningen afslutter behandlingen af en ægteskabssag, har du 4 uger til at beslutte dig til, om du vil bede os om at sende sagen i retten.

Statsforvaltningen kan ikke bestemme, hvordan jeres aftaler om separation eller skilsmisse skal være, og statsforvaltningen kan ikke tvinge jer til at blive separeret eller skilt.

Hvis sagen bliver sendt til retten, vil retten kunne bestemme, at I skal skilles eller separeres, og retten kan bestemme f.eks. om der skal betales ægtefællebidrag.

Hvis sagen bliver sendt i retten, kan I søge retten om fri proces. Læs mere om fri proces her.

Sakset fra Statsforvaltningen.dk

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 15-02-10 10:27

Tak for svaret 3773. Der står jo alt hvad de har brug for

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-10 10:27

Du kan ikke blive separeret med mindre du står med en lejekontrakt i hånden. Man kan ikke få seperation hvis man bor sammen i mere end 3 måneder. Gør man det bortfalder seperationen.

Skilsmissen får man efter ½ år. Og det koster penge at få den skilsmisse.

Skilsmisse ved dom, det er den hurtige skilsmisse. Men det hele styrer Statsforvaltningen. De har en jurist ansat, og her kan man få gratis råd og vejledning.