/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gasfyr påfyldning vand(veissmann gasola)
Fra : donning
Vist : 3977 gange
200 point
Dato : 14-02-10 20:02

Hej

I vores nye hus har vi et gasfyr (veissmann Gasola) en lidt ældre sag.

Jeg har fundet ud af at der mangler vand i centralvarme systemet.

Hvordan påfylder jeg vand på fyret.

Jeg har fundet en vandslange der passer på en studs nederst på fyret, og på vandhanen i den anden ende.

Det ser ud som om man skal skrue på den studs.

Er er andre her der har sådan et lidt ældre gasfyr, og ved lidt om hvad jeg skal gøre når jeg skal fylde vand på fyret.

KIM

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-10 20:27

Du må ikke komme vand i fyret.

Men kedel og centralvarmesystem mangler måske.

Hbvordan har du fundet ud af at der skulle mangle vand ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-10 20:47

Wauuuuw Transor. Troede ikke der fandtes noget nederste punkt for hvor ringe besvarelser du kan komme med. Men den her trækker nye grænser! For meget rødvin igen?

Kommentar
Fra : donning

Dato : 14-02-10 21:06

det var KEDLEN jeg mente....

Der er næsten ikke noget tryk på systemet. Måleren viser mellem 0,3 og 0,6 bar , i den sparsomme betjeningsvejledning jeg har, står at den skal være mellem 1 og 2 bar.

Temperaturen på centralvarme systemet, er sat til 70 grader.

Har mon nu forklaret mig så alle kan forstå mit spørgsmål (transor) :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-10 22:05

Bær over med Transor. Han har ingeniørbaggrund, og mener derfor han rangerer lige under gud den almægtige. Netop derfor mener han, at han alene vide nogenlunde alt, og alle andre, derfor automatisk er tumber. At samme Transor desværre har væsentlige mangler i sin viden, men alligevel skråsikkert udtaler sig om emner, hvorom han ved NOTHING er jo imponerende. Specielt når vi kan finde steder hvor samme Transor harcelerer grusomt over uvidenhed hos svarene.

0,3 bar er lig 3 meter vandsøjletryk, hvilket langtfra er INGEN tryk. Men hvis du aflæser trykforskelle fra 0,3 til 0,6 bar tyder meget på din ekspansionsbeholder er gået. Få den skiftet, og få ved samme lejlighed smeden til at vise dig hvordan du efterfylder.

Kommentar
Fra : donning

Dato : 15-02-10 08:26

Tilbage til det oprindelige spørgsmål

hvordan fylder jeg på dette fyr (kedlen), hvilket jeg nok kommer til at skulle gøre på et eller andet tidspunkt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-02-10 09:24

Sansynligvis er der en nilhane eller en ballofix eksternt på røsystemet. En slange der slutter i en 1/2" slangeforskruning tilkobles dit vandhanevand. Slangen vandfyldes og skrues på nilahanen. Nilhanen åbnes, vand påfyldes. Fyret standses imedens. Fyldes til manometret står på 1 eller 1,5 (afhængig af hvordan anlægget er udført). Men svinger den mellem 0,3 og 0,6 som du skriver skal du ikke på fylde noget, så skal du skifte din ekspansion.

Men få nu lige din ekspansion udskiftet OG få ved den lejlighed smeden til at vise dig hvor og hvordan.

Annuller spørgsmålet
Fra : donning

Dato : 19-02-10 08:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål