/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køkken bordplade
Fra : pleomax
Vist : 989 gange
20 point
Dato : 05-02-10 10:41

Jeg står for at skulle udskifte min laminat bordplade.
Jeg vil gerne have noget som er nemt at holde og samtidig pænt . Har tænkt på komposit, men det kan ikke være der pga målene. Derfor må det blive hvid olieret træ eller fliser. Men er der nogen som kan komme med lidt input. Jeg har hørt at fliser er svære at holde pga fugerne, og træ har svært ved at klare vand og bliver måske grimt specielt omkring vasken.

Er der nogen som har lidt erfaring og gode råd ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-02-10 12:21

Tag ind omkring et køkkenfirma, og tag en snak med dem. Det er ganske uforpligtende.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-02-10 12:49

Hej pleomax -

På den følgende side kan du se en masse om mange forskellige typer bordplader, og firmaet har også en hjælpe og rådgivningslinie.
God fornøjelse med det.

http://www.celebert.dk/bordplader-c-138.html?osCsid=7c5c8fb3cd98e9395d1eb5b743b406d4

mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-02-10 17:46

Træbordplader, bliver kun grimme omkring vasken, hvis man ikke giver dem olie og behandling.

Til gengæld kan de slibes og man kan gentage oliebehandling.

Fliser ville jeg holde mig fra. Jeg har set det flere steder - og jo det er svært at holde fugerne rene.

Omkring komfuret, har jeg selv været glad for mine granitplader på hver side.
De kan fås i flere udgaver og farver, der så kan passe til bordpladen på resten af køkkenet.

De bryder meget flot, at have træ og granit.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-02-10 17:54

det der komposit i Bennymandens link - ser rigtig godt ud.

Det ligner mine granitplader, der er enormt flot og ganske let at holde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-10 18:12

En rødbrun tropisk træsort går man sjældent galt med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-02-10 18:16

Citat
En rødbrun tropisk træsort går man sjældent galt med.

det passer vel næppe til at der bliver talt om hvid olieret træ

altså lyse farver

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-02-10 18:25

smuller54 har sikkert ret i, at hvis man er over sin træbordplade ved vasken, aldrig stiller en våd gryde på den og glemmer den et par dage osv., kan man sagtens holde den pæn.

Jeg er desværre ikke "man", så næste gang jeg skal lave køkken bliver det med en vask i en plade, der kan tåle ALT, fx den gammeldags model med rustfri stålplade med indbygget vask, eller mere moderne i komposit eller stenplade med underlimet vask. Hellere indrette køkkenet efter hvordan jeg er end tro jeg kan indrette mig efter køkkenet!

Resten af bordpladen bliver træ igen, bortset fra omkring komfuret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-02-10 18:33

men jeg er da bare helt enig med vagnr.

For det kræver altså, at man skal være påpasselig med at holde træ omkring vasken.
og det med en underlimet vask er nu heller ikke nogen dårlig ide- det er en fandens kant at holde ren når den går ovenpå.

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 01-03-10 13:47

En træbordplade skal fra start have Trip Trap køkkenbordolie mange gange. 6-8 gange, indtil den står næsten som lakeret. ( Der er forskellige typer - (der er nogen der fremhæver mørke træsorter)
Før rigeligt olie på - lad det tørre 2-3 timer - og fjern det overskydende med en klud.
Gentag prosessen næste dag, hvor du først starter med at slibe let med meget fint sandpapir (korn 180-250) på langs af årerne, og omhyggeligt tørrer slibestøvet af, inden du giver olie igen.
Alt dette bør gøres efter at pladen er skåret til m.vaskehul osv., men inden den lægges fast på sin plads.
En enkelt oliebehandling efter behov efter ibrugtagningen (ca. hvert ½ år.)